بازگشت به وبلاگ

همه ما کاهو ایرانی یا همون کاهو رسمی رو به خوبی می شناسیم و شاید هر روز هفته هم از اون در وعده های غذاییمون به شکل سالاد و کنار بشقاب غذا استفاده کنیم. اما مطمئنا از نحوه پیدایش آن و فوایدی که دارد خیلی مطلع نیستیم. در این بخش قصد داریم اطلاعات مختصری در خصوص که این ماده غذایی محبوب به شما ارائه کنیم.

تاریخچه ای کوتاه از کاهو رسمی

کاهو رسمی (Romaine lettuce) بومی مدیترانه و خاورمیانه است که از زمان های قدیم در حال رشد بوده است و دو نام شناخته شده آن از باغ هایی در رم و جزایر اژه در Cos گرفته اند. به عنوان یکی از قدیمی ترین گونه های کشت شده، حداقل برای 5000 سال قدمت دارد. امروزه کاهو رسمی به طور گسترده ای در سوپرمارکت ها، بازارهای میوه و تره بار در آسیا، اروپا، استرالیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی یافت می شود.

کاهو رسمی یا ایرانی که به عنوان کاهو cos در انگلیس، Lattuga Romana در ایتالیا و  Laitue Romaine در فرانسه شناخته می شود، یکی از معدود گونه هایی است که به صورت راست رشد می کند و در برابر تغییرات حرارتی مقاوم است. این کاهو هزاران سال است که توسط تمدن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و هنوز هم در سراسر جهان به دلیل طعم ملایم، ساقه های سفت و بافت تردی که دارد محبوب است.

 

 

اطلاعات فرهنگی در خصوص کاهو ایرانی

کاهو رسمی

کاهو رسمی در فرهنگ های سراسر جهان در مصارف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. در مصر نقاشی های باستانی روی دیوارهای مقبره وجود دارد که کاهو را با برگ های نوک تیز و کشیده نشان می دهد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این نوع کاهو Romaine است. این کاهو همچنین برای پادشاهان ایرانی سرو می شد و به عنوان قاشق غذاخوری برای انواع دیپ و به عنوان ظرفی برای سرو سالاد تبوله در سوریه استفاده می شد. علاوه بر استفاده آشپزی، در رم اعتقاد بر این بود که مایع شیری تولید شده از برگهای بیرونی دارای خاصیت ترمیمی است و توسط بسیاری از شفادهندگان قدیمی برای کاهش علائم بیماری ها استفاده می شد. امروزه کاهو رومین هنوز یک نوع پرکاربرد است.

برگهای کاهوی Romaine بلند و باریک هستند و قسمت بالایی برگها به رنگ سبز تیره و نازک هستند در حالی که قسمت پایینی برگ ها کلفت تر و به زردی می زند. انتهای برگ ها دارای مایع کمی تلخ مزه است. همین فاکتور سبب شده تا طعم متمایزی داشته باشد. البته که مقدار این مایع تلخ بیشتر در ساقه ها نمود پیدا می کند.

 

نحوه انتخاب یک کاهو ایرانی سالم

کاهووو

  • کاهویی را انتخاب کنید که از نظر اندازه محکم و سنگین هست و دارای برگ های محکم بسته.
  • برگهای بیرونی باید ترد، سبز تیره و بدون علائم زنگ زده یا قهوه ای باشند. از خرید سرهایی با برگهای پژمرده خودداری کنید.
  • هنگام خرید به برگ های پاره شده، کاهوهایی که در کیسه گذاشته شده اند، تازه بودن یا نبودن آن توجه کنید و هرگونه تغییر رنگ را در نظر داشته باشید.
  • در صورت امکان کاهو رومن ارگانیک را انتخاب کنید. چراکه اغلب سبزیجات دارای بقایای آفت کش ها هستند.
  • کاهو ایرانی را بدون شستشو یا شستشو در کیسه پلاستیکی در کشوی یخچال قرار دهید. کاهو شسته نشده 7 تا 10 روز و کاهو شسته شده 3 تا 5 روز ماندگاری دارد.
  • برای شستن کاهو از آب سرد استفاده کنید، برگها را جدا کنید تا هرگونه خاک یا گل از برگ ها زدوده شود.
  • برگها چه شسته شده باشند و چه نشسته، حتما قبل از نگهداری باید خشک شوند تا از ایجاد کپک و پوسیدگی جلوگیری شود. برگها را قبل از گذاشتن در یخچال، خشک کنید یا اینکه دستمال کاغذی حوله ای را همراه کاهو در کیسه نگهداری قرار دهید تا رطوبت اضافی را جذب کند.

 

چند نکته در خصوص سرو کاهو ایرانی

کاهو رومن

بهتر است در هنگام تهیه سالاد برای جلوگیری از قهوه ای شدن لبه های قسمت های بریده شده کاهو، آنها را با دست خرد کنید، اما می توانید قسمت های ضخیم تر را با چاقو خرد کنید.

برای شاداب ماندن برگ های کاهو رسمی مواقعی که به صورت خام قرار است سرو کنید مانند انواع سالادها بهتر است سس را از قبل روی سالاد نریزید، چراکه موجب پژمرده شدن برگها می شود. شما می توانید هنگام سرو سالاد سس را روی آن بریزید یا کنار سالاد در طرفی جداگانه قرار بدید.

شما می توانید چند برگ از کاهو رسمی را به یک اسموتی سبز اضافه کنید بدون اینکه روی طعم آن تأثیر بگذارد، به شرطی که از موز و سایر میوه های شیرین نیز استفاده کنید. توصیه می کنیم ابتدا میوه ها را اضافه کرده و مخلوط کنید، سپس کاهو را اضافه کنید تا به راحتی مخلوط شود. برای تهیه یک اسموتی خوشمزه با کاهو میتوانید 2-1 موز، 1 عدد انبه ، 1 قاشق غذاخوری تخم کتان، چند عدد توت فرنگی یخ زده را به همراه چند برگ کاهو رسمی مخلوط کنید. به این صورت اسموتی جذابی برای صبحانه یا عصرانه خواهید داشت.

 

فواید موجود در کاهو  Romaine

آیا می دانید که برگهای تیره تر، مواد مغذی بیشتری دارند؟ اگرچه تمام قسمتهای کاهوی ایرانی سبز است و برای شما مفید، اما قسمت های تیره رنگ مواد معدنی بیشتری دارند.

به طور کلی کاهو رسمی منبع ویتامین های C، K، A، بیوتین، ویتامین B1 ، کلسیم، فسفر، آهن، مقادیر متوسط اسیدهای چرب امگا 3 ، مولیبدن، مس، پتاسیم، منیزیم و منگنز است. این کاهو منبع چشمگیری از اسیدهای آمینه است که بدن برای رشد و نمو طبیعی به آن نیاز دارد.

یک فنجان کاهو رسمی  (47 گرم) دارای 44.47 گرم آب، 0.58 گرم پروتئین، 0.14 گرم چربی و 1 گرم فیبر غذایی است و حدود 8 کالری دارد.

 

به طور خلاصه می توان گفت کاهو رسمی می تواند بخشی سالمی از یک رژیم متعادل باشد و اگر فرد به طور منظم از آن استفاده کند، می تواند مزایای سلامتی زیادی را به همراه داشته باشد.

کم کالری بودن و ارزش غذایی بالای این برگ سبز و دیگر کاهوها نظیر کاهو چینی این ماده غذایی را به یک محصول عالی، سالم و پرطرفدار تبدیل کرده است.

 

بازگشت به وبلاگ