بازگشت به وبلاگ

دقیقا امروز یعنی 24 مهر مصادف با 16 اکتبر روز جهانی غذا است. این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. تصویب این روز به عنوان روز جهانی غذا در نوامبر 1972 در بیستمین کنفرانس کشورها که با شرکت اعضای سازمان خواروبار و کشاورزی FAO (فائو) تشکیل شده بود توسط دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان که ریاست این کنفرانس را به عهده داشت اعلام شد. از آن سال به بعد هر سال 150 کشور جهان این روز را برای معطوف کردن توجه جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی است، که عده ای را از داشتن حداقلی از غذا که بتوانند سلامت خودشان را تضمین کنند محروم می کند. در این روز به خصوص سازمان های بین المللی، به منظور برقراری ارتباط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست تلاش می کنند. استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود. روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

فائو سازمان خوار و بار آمریکا_ سبز منظر

آینده غذا در دستان ماست

سیستم مواد غذایی و کشاورزی یک اصطلاح پیچیده ای است که ممکن است دور از واقعیت به نظر برسد، اما آیا می دانید که زندگی ما به این سیستم وابسته است؟

هر بار که غذا می خورید، در واقع در این سیستم شرکت می کنید. از غذایی که انتخاب می کنید، نحوه تولید، آماده سازی، طبخ و نگهداری آن شما را به بخشی جدایی ناپذیر و فعال در عملکرد سیستم کشاورزی تبدیل می کند.

یک سیستم پایدار کشاورزی و غذایی سیستمی است که در آن انواع غذاهای کافی، مغذی و ایمن با قیمت مناسب برای همه در دسترس است و هیچ کس گرسنه نیست یا از هر نوع سوء تغذیه ای رنج نمی برد. در واقع سیستم های پایدار کشاورزی و غذایی امنیت غذایی و تغذیه را برای همه بدون به خطر انداختن پایه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای نسل های آینده فراهم می کند. آنها منجر به تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط بهتر و زندگی بهتر برای همه می شوند.

 

اهداف روز جهانی غذا

  • تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت ها، مراکز بین المللی و نهاد های غیردولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی برای پایان دادن به گرسنگی
  • تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت های متقابل فنی برای افزایش محصول
  • تشویق روستائیان و خصوصا زنان به مشارکت در تصمیم گیری هایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد
  • افزایش آگاهی عمومی ملل و افزایش توجه به مسئله گرسنگی در جهان
  • تشویق انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه
  • تحریک همت و مسئولیت بین المللی و ملی برای جنگ علیه گرسنگی، سوتغذیه، فقر و جلب توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار

سو هاضمه و گرسنگی در جهان

سوءهاضمه و گرسنگی در جهان _ سبز منظر

  • در قرن حاضر سو هاضمه، در بیشتر جوامع به ویژه کشور های جهان سوم، بحرانی جدی به شمار می‌آید. سوءهاضمه یا به عبارت دیگر هر گونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد غذایی اصلی و اساسی می شود یکی از دلایل مهم بیماری های‌ جسمانی و روانی است.

فقر، یکی از عمده ترین علل سوهاضمه در جهان است.

  • مشغولیت ذهنی هشتاد درصد از مردم جهان، دست یابی به غذاست. کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای تعداد زیادی از مردم جهان به مشکلی بزرگ و اساسی تبدیل شده است. با آلودگی و تخریب محیط زیست، مسائل گوناگونی به وجود می‌آید که در کاهش منابع غذایی جهان مؤثر است.
  • گرما و خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش نزولات جوی، بارش باران های‌ اسیدی و سیاست های‌ ستمگرانه بعضی از کشور های نیرومند در برابر کشور های رو به پيشرفت، از عوامل گرسنگی و سوء هاضمه مردم جهان به شمار می‌آیند.

 

مهم‌ترین عوامل موثر بر گرسنگی و سوء تغذیه:

  • فقر
  • گرما و خشکسالی
  • فرسایش خاک
  • بارش باران های اسیدی
  • تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن
  • سیاست‌های ظالمانۀ بعضی از کشورهای قدرتمند در برابر کشورهای در حال توسعه

 

 

غذا، جایگزینی برای دارو

برای درمان یا پیش گیری از بیماری های‌ مزمن و ناتوان کننده بدن، به مصرف دارو نیاز نیست. پزشکان می‌گویند برای پیش گیری و حتی درمان بیماری ها، می‌توان از انواع مواد غذایی بهره برد.

در مواد غذایی که روزانه مصرف میکنیم، هزاران خاصیت دارویی وجود دارد که میتواند در درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها مؤثر باشد. اگرچه نمی‌توان غذا را به طور کامل جایگزین دارو کرد، اما غذاها می‌توانند سطح سلامت ما را التیام بخشند و در پیشگیری از بیماری ها نقش مهمی داشته باشند. غذا همچنین میتواند درکنار دارو، روند درمان را تسریع بخشد.

 

بهداشت مواد غذایی در روز جهانی غذا

24 مهر روز جهانی غذا _ سبز منظر

بهداشت مواد غذایی، مسئله بسیار قابل توجهی است. درکنار نوع استفاده و چگونگی بهره گیری از مواد غذایی، رعایت بهداشت در مصرف و نگه‌داری غذا نیز اهمیت خاصی دارد ودر این زمینه، دانشمندان به مطالعه و تحقیقات گسترده ای پرداخته اند.

از مهمترین اقدامات بهداشتی هر جامعه  که بخش عمده آن سلامت و ایمن سازی از بیماری هاست، دست یابی به موفقیت هایی در زمینه بهداشت تغذیه ای است. تأمین مواد غذایی سالم و متناسب، برنامه ریزی برای التیام وضع تغذیه، آموزش های‌ لازم در زمینه مسائل غذایی و پیش گیری از سوءهاضمه، مواردی هستند که نقش تعیین کننده ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارند.

 

راه حل چیست؟

دولت ها باید هم سیاست های قدیمی را تغییر دهند و هم سیاست های جدیدی را اتخاذ کنند که تولید پایدار غذاهای مغذی مقرون به صرفه را تقویت کرده و مشارکت کشاورزان را ترویج دهند. سیاست ها باید برابری و یادگیری را ارتقاء دهند، نوآوری را افزایش دهند، منجر به افزایش درآمد روستایی شوند، شبکه های ایمنی را به مالکان کوچک ارائه دهند. آنها همچنین باید پیوندهای متعددی بین زمینه های تأثیرگذار بر سیستم های غذایی از جمله آموزش، بهداشت، انرژی، حمایت اجتماعی، امور مالی و موارد دیگر را در نظر بگیرند و راه حل ها را با یکدیگر متناسب سازند.

 

اقدامات ما، آینده ماست

دولت ها، بخش های خصوصی، جامعه مدنی، سازمانهای بین المللی و دانشگاهها نیز به کمک ما نیاز خواهند داشت. ما باید بر آنچه تولید می کنیم با افزایش تقاضا برای غذاهای مغذی تولید شده پایدار تأثیر بگذاریم و در عین حال در اقدامات روزانه خود پایدارتر باشیم ، قبل از هر چیز با كاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی. ما همچنین وظیفه داریم این کلمه را گسترش دهیم و آگاهی خود را در مورد اهمیت یک سبک زندگی سالم و پایدار افزایش دهیم. تلاش برای کاهش تغییرات آب و هوایی ، تخریب محیط زیست و رفاه ما همه به آن بستگی دارد. ما باید یک جنبش غذایی را فعال کنیم که از تغییر بلند پروازانه حمایت می کند.

کلام آخر:

روز جهانی غذا روزی است که باعث می‌شود ما انسان‌ها نسبت به سایر هم‌ نوعان خود در سراسر جهان احساس مسئولیت بیشتری کنیم. اگر همه انسان‌ها به اندازه سهم خود گام‌های به ظاهر کوچکی در این زمینه بردارند، در آینده‌ای نه چندان دور قادر خواهیم بود با فقر و گرسنگی مقابله کنیم و کمتر شاهد مشکل سوء تغذیه در کشورهای جهان سوم باشیم که به نوبه خود زنگ خطری برای ادامه حیات بشر می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید:

انواع غذاهای ارگانیک و میان وعده هایی که همه باید امتحان کنند

تفاوت محصول سالم و ارگانیک در چیست؟

نقش کشاورزی در محصولات و غذای ارگانیک در ایران

بازگشت به وبلاگ