بازگشت به وبلاگ

کاهو (Lactuva sativa) گیاهی یک ساله است که برای اولین بار توسط مصری ها کشت شد. قرن هاست که در یونان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. این سبزی برگ سبز منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضروری است. این ماده اغلب در سالاد، ساندویچ، سوپ و … استفاده می شود.

کاهو منبع غنی از ویتامین های K و A است و دارای فواید بی شماری برای سلامتی است. از فواید کاهو می توان به کنترل التهاب، کاهش وزن بدن، ارتقا سلامت مغز و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.

کاهو چیست؟

کاهو چیست؟ - سبز منظر

 

کاهو گیاهی یک ساله و متعلق به خانواده دیزی ها است. این گیاه اغلب به عنوان یک سبزی برگ دار رشد می کند. به راحتی قابل کشت است و به دمای پایین نیاز دارد تا از گلدهی جلوگیری کند.

اگرچه کاهو مانند کلم به نظر می رسد، اما تفاوت این دو در محتوای آب است. کلم آب کمتری دارد و از کاهو نیز سخت تر است اما کاهو تردتر است.

تاریخچه پیدایش کاهو

کاهو در اصل برای استخراج روغن از دانه های آن در مصر باستان کشت می شد. شواهدی از ظهور این گیاه در اوایل سال 2680 قبل از میلاد وجود دارد.

این برگ های سبز همچنین از سال 1098 تا 1179 در نوشته های مختلف قرون وسطایی ظاهر شده و به طور خاص به عنوان یک گیاه دارویی از آن یاد می شد. کاهو در اواخر قرن پانزدهم با کریستوفر کلمب از قاره اروپا به قاره آمریکا سفر کرد.

فواید بی نظیر کاهو

فواید بی نظیر کاهو - سبز منظر

کاهو به ویژه از نظر آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مانند ویتامین های A، K و پتاسیم غنی است. این سبزی برگ دار به مبارزه با التهاب و سایر بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند. فواید همه کاهوها باهم برابر نیستند. همچنین هرچه کاهو تیره تر باشد، از نظر مواد مغذی نیز غنی تر است. در زیر به فواید کاهو اشاره میکنیم.

البته پیشنهاد می کنیم که ویژگی غذاهای سالم را هم مطالعه کنید.

  1. مبارزه با التهاب

برخی پروتئین های موجود در این برگ سبز نرم و دوست داشتنی مانند لیپوکسیژناز  (lipoxygenase) به کنترل التهاب کمک می کنند. این امر در یک تحقیق ایرانی اثبات شده است. طبق این مطالعه، از آن در طب سنتی برای تسکین التهاب و درد استخوان ها (osteodynia) استفاده می شود.

  1. کمک به کاهش وزن

یک وعده کاهو فقط 5 کالری دارد. علاوه بر این به شما کمک می کند تا شکاف ریزمغذی ها را که به سختی می توان در رژیم کم کالری دریافت کرد، از بین برد.

همچنین ماده ارزشمند چگالی انرژی کمی دارد. این امر خصوصاً در مورد کاهو رسمی (Romaine) که 95٪ آب است و در هر فنجان 1 گرم فیبر ارائه می دهد، بیشتر صدق می کند. فیبر شما را سیر نگه داشته و از ایجاد انعطاف پذیری در بدن جلوگیری می کند. ارقام تیره مانند کاهو رسمی دارای محتوای مواد مغذی بالاتری هستند.

همچنین بسیار کم چربی است. افزودن یک برگ بزرگ کاهو رسمی (Romaine) به ناهار می تواند ایده خوبی باشد. با این حال، هیچ تحقیق مستقیمی مبنی بر اینکه کاهو میتواند به کاهش وزن کمک کند وجود ندارد.

  1. افزایش سلامت مغز

موارد شدید آسیب مغزی می تواند منجر به مرگ سلول های عصبی شود و منجر به بیماری های شدید مغزی مانند آلزایمر شود. طبق مطالعات متعدد، عصاره های کاهو مرگ سلول عصبی را به دلیل نقشی که در GSD یا محرومیت از گلوکز دارند، کنترل می کنند.

همچنین غنی از نیترات غذایی است. این ترکیب در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود، که یک مولکول سیگنالینگ سلولی است و عملکرد اندوتلیال را تقویت می کند. کاهش عملکرد اندوتلیال به کاهش شناختی و سایر اختلالات عصبی مربوط به پیری کمک می کند. مصرف آن می تواند این روند را کند کند.

  1. کمک به سلامت قلب

این برگ های سبز منبع غنی از ویتامین C هستند که سفتی شریانی را کاهش می دهد و به درمان بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. شریان ها را تقویت می کند و حتی از حملات قلبی جلوگیری کند. گنجاندن روزانه دو وعده از این ماده در رژیم غذایی می تواند قلب شما را سالم نگه دارد.

همچنین دارای پتاسیم بوده که فشار خون را کاهش می دهد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. مصرف کاهو همچنین می تواند باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش سطح LDL شود.

مصرف آن نیز طبق مطالعات با بهبود متابولیسم کلسترول همراه است. همچنین باعث افزایش وضعیت آنتی اکسیدان در بدن می شود. مصرف منظمش می تواند فرد را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند.

  1. مبارزه با سرطان

کاهو از سبزیجات غیر نشاسته ای است. گزارشی که توسط صندوق تحقیقات جهانی سرطان انجام شده است نشان می دهد که گیاهان غیر نشاسته ای می توانند از انواع مختلف سرطان ها از جمله دهان، حلق، مری و معده محافظت کنند. یافته ها نشان داده که مصرف آن می تواند اثرات محافظتی نیز داشته باشد.

  1. کاهش خطر ابتلا به دیابت

سبزیجات به ویژه انواع کاهو، می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. یک فنجان از برگ های سبز لطیف تقریباً دارای 5 کالری و 2 گرم کربوهیدرات است. این موضوع سبب شده که از آن به عنوان یک رژیم سالم مناسب برای دیابتی ها نام برد. کاهو رسمی به دلیل دارا بودن ریز مغذی های ضروری نسبت به انواع دیگر باارزش تر است. همچنین دارای lactucaxanthin، یک کاروتنوئید ضد دیابت است که سطح گلوکز خون را کاهش می دهد و می تواند یک درمان بالقوه برای دیابتی باشد.

  1. ارتقای سلامت بینایی

کاهو دارای زاگزانتین است، آنتی اکسیدانی که باعث تقویت سلامت بینایی می شود. مشخص شده است که از تخریب ماکولای وابسته به سن جلوگیری می کند. سبزهای تیره مانند کاهو هم دارای لوتئین و هم زاگزانتین هستند. اینها به ارتقای سلامت بینایی کمک می کنند. لوتئین و زاگزانتین در تقویت سلامت چشم و پیشگیری از آب مروارید و سایر بیماری های چشم موثر هستند.

  1. ارتقای سلامت گوارش

فیبر موجود در کاهو باعث هضم غذا شده و سایر بیماری های گوارشی مانند یبوست و نفخ را از بین می برد. همچنین درد معده را تسکین داده و به درمان سایر موارد مانند سوءهاضمه کمک میکند.

چند واقعیت جالب از کاهو

چند واقعیت جالب از کاهو - سبز منظر

  • کاهو دومین سبزیجات تازه محبوب در آمریکاست البته بعد از سیب زمینی.
  • توماس جفرسون 19 نوع کاهو در باغ خود در مونتیسلو پرورش داد.
  • چین بزرگترین تولید کننده این برگ های سبز خوشمزه در جهان است.
  • کاهو سالم است اما مصرف بیش از حد می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

 

بهتر است برای تهیه یک وعده غذایی سالم به استفاده از مواد اولیه ارگانیک روی بیاوریم. اما شما چقدر با غذاهای ارگانیک آشنا هستید. اول بهتر است انواع غذاهای ارگانیک را بشناسید تا هنگام خرید سردر گم نشوید.

برای ما نظراتتان را در خصوص این مقاله کامنت کنید. ما کامنت های شما را تک به تک می خوانیم.

 

بازگشت به وبلاگ