بازگشت به وبلاگ

احتمالا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که وقتی خرید می کنید تمایل دارید مواد غذایی جدید را خریداری و امتحان کنید. چون از یه مدل غذا خوردن و یک طعم غذا خوردن خسته میشین و دوست دارین سبزیجات و موادغذایی تازه و جدید رو امتحان کنید. حتما هنگام خرید چشمتان به کاهو چینی افتاده و شاید طعم آن را هم امتحان کردید. اگر هنوز ریسک نکردین و نخریدید پس حتما از کلم چینی هیچ اطلاعاتی ندارید. امروز در این مقاله قصد داریم در خصوص این کاهو صحبت کنیم.

کاهو چینی انواع مختلفی دارد. با نام علمی Brassica Pekinensis شناخته می شود، اما رایج ترین نام های مرتبط با کلم چینی کلم Napa یا برگ چینی است. نام چینی آن 白菜  است.

در حالی که این کلم سبز و سفید و کمرنگ در سراسر جهان کشت می شود اما به طور گسترده در چین رشد می کند و یکی از عناصر محبوب در غذاهای اصیل آسیایی است، از غذاهای سرخ کرده و رشته ای گرفته تا کوفته، رول و سالاد. تهیه آن آسان است و عطر و طعم ملایمی را ارائه می دهد که با پخت و پز شیرین می شود.

کلم چینی چیست؟

کلم چینی

نام علمی کلم چینی Brassica rapa است. کلم ناپا رایج ترین نوع، زیرگونه pekinensis است. این نام به احتمال زیاد از کلمه ژاپنی nappa – به معنای سبز برگدار گرفته شده است. همچنین آن را با عنوان کلم سفید چینی، کلم پکن (Peking cabbage) یا کلم کرفس مشاهده کنید. البته تو ایران به نام کاهو چینی شناخته می شود.

خصوصیات کاهو چینی

این کلم مستطیل و بزرگ دارای برگهایی کاملاً بسته، سبز کمرنگ، دارای رگه های ضخیم و یک ساقه سفید است (از این رو نام دیگر آن “کلم کرفس” است). به دلیل مقاومت سبزیجات در برابر سرما، کلم در سراسر جهان به ویژه در مناطق شمالی کره زمین محبوب شده است. کلم ناپا به راحتی تهیه می شود و به دلیل استفاده زیاد، یافتن آن نسبتاً آسان است. این کلم در مقایسه با بسیاری از سبزیجات دیگر مقوی، ارزان قیمت است و سیرکننده است. مزه کلم خام ناپا دارای بافتی نازک، ترد و طعم ملایمی است و با پخته شدن نرم و شیرین می شود.

 

فواید سلامتی کلم چینی

کلم ناپا دارای فواید بی شماری برای سلامتی و ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی است:

  • کلم ناپا بسیار کم کالری است.
  • کلم چینی دارای ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی زیادی (مانند کاروتن) است و فیبر غذایی بالایی دارد.
  • کلم ناپا منبع غنی از اسید فولیک و ویتامین B است.
  • کلم چینی سرشار از ویتامین C است.
  • همچنین منبع شگفت انگیزی برای ویتامین K است.
  • منبع طبیعی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است.
  • هر ۱۰۰ گرم کاهو چینی ۱۶ کالری، ۲ گرم فیبر و ۳ گرم پروتئین دارد.

 

انتخاب یک کلم چینی خوب

هنگام انتخاب کلم ناپا، به دنبال برگهای سبز محکم باشید که پژمرده نشده و یا توسط آفات و حشرات خورده نشده باشند. کلم بزرگ است و باید اندازه آن سنگین باشد. کلم را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال خود نگهداری کنید. حدود دو تا سه هفته در یخچال می ماند.

 

پخت و پز با کلم چینی

کلم ناپا یک ماده بسیار جالب برای پخت و پز است. می توان آن را به صورت خام خورد، به سرعت مانند حالت همزن پخته یا در خورشت بریزید. کاهو چینی طعم مواد غذایی اطراف خود را جذب می کند. به همین دلیل بسیاری از مردم چین دوست دارند کلم ناپا را در سوپ خود اضافه کنند یا در قابلمه داغ بپزند. اگر برای خوراک استفاده می کنید بهتر است در پایان مراحل آماده سازی اضافه کنید تا شل و نرم نشود. بیش از دو دقیقه طبخ نکنید (می توانید سرخ کنید یا بخارپز کنید) در غیر این صورت بافت ترد خود را از دست می دهد. شیرینی لطیف کاهوناپا شیرینی سوپ شما را به همراه خواهد داشت. همچنین می توانید آن را به صورت خام در سالاد میل کنید و غالباً به غذاهای سرخ کرده و غذاهای دم کرده سریع اضافه کنید.

استفاده از کلم در سالاد

سالاد

کلم چینی را می توان در سالاد به صورت خام نیز سرو کرد. کلم ناپا را به سادگی خرد کرده و به صورت نوارهای بسیار نازک درآورید و پیازچه، فلفل قرمز، هویج خرد شده یا سایر سبزیجات را به آن اضافه کنید. روی مخلوط را با سس روغن کنجد، سس سویا، نمک و فلفل بپوشانید. همه را با هم هم بزنید و به صورت سرد سرو کنید. بهتر است که تمام مواد تشکیل دهنده به صورت بسیار نازک بریده شوند تا همه سبزیجات بتوانند به سرعت جذب و با چاشنی ترکیب شوند. حتماً بعد از تهیه و سرو آن، سالاد را بخورید در غیر این صورت چاشنی ها باعث آبدار شدن کلم چینی می شوند.

ایده های بیشتر برای اینکه با این کاهو چی کار کنید!

با غذاهایی که با سس شیرین و ترش پوشانده شده باشند، خیلی خوب می شود.

می توانید از کلم چینی در تاکو استفاده کنید.

به صورت خام با تربچه، هویج، پیازچه، دانه کنجد سیاه و سس مایونز برای تهیه نوعی سالاد قابل مصرف است.

در آخرین لحظه به پلو اضافه کنید.

با سس سویا ترکیب کنید و با ماهی آزاد سرو کنید.

می توانید با آن یک سوپ ساده درست کنید که در آن از آب مرغ و زنجبیل استفاده می شود.

 

برای بالا بردن اطلاعات خود به صفحه فواید کاهو و خواص غذاهای ارگانیک هم سر بزنید. تمام اطلاعاتی که در این مقالات به شما داده می شوند از منابع معتبر خارجی استخراج شده و برای افزایش آگاهی بیشتر شما عزیزان گردآوری و منتشر می شوند. همراه ما باشید.

بازگشت به وبلاگ