بازگشت به وبلاگ

سبزی کاری یکی از بهترین سرگرمی‌های زندگی شهرنشینی محسوب می‌شود. نگهداری از گیاهان به ویژه کاشت سبزیجات به بالا بردن اعتماد به نفس و شادابی اهل خانه کمک می‌کند. در این مطلب با آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه مطمئناً مهارتی کاربردی و مقرون به صرفه را فرا می‌گیرید.

آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه

با مصرف سبزی های سالم و تازه در وعده‌های غذایی روزانه، سلامت اعضای خانواده تضمین می‌شود. ریحان، شاهی، تره، جعفری، گوجه فرنگی، ترب، پیازچه، شنبلیله و … از جمله سبزیجات مورد علاقه ایرانیان است. سبزی‌ها را به عنوان طعم دهنده‌ای مقوی و ارگانیک در غذاهای مختلف، سالادها یا موقع پذیرایی بر روی میز غذاخوری قرار می‌دهند. آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه با رعایت نکات زیر امکان پذیر است. با سبز منظر همراه باشید.

  • انتخاب سبزی ها را با دقت و حوصله انجام دهید.

با توجه به ذائقه و نیازتان، سبزیجاتی که دوست دارید را برای کاشتن در باغچه انتخاب کنید. شاید بخواهید یک یا دو گیاهی که به طور معمول در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود ندارد را برای رشد و نگهداری در حیاط یا پشت بام ساختمان پرورش دهید. پس این کار را با فکر و دقت کافی شروع کنید. برای مثال پونه، مریم گلی، آویشن، نعناع، شوید، ریحان و شاهی گزینه‌های خوبی برای یک باغچه گیاهی هستند.

مهمترین مواردی که موقع آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه باید یادآور شویم توجه کافی به آب و هوای منطقه زندگی، خصوصیات خاک و نور آفتاب است. تحقیق کنید که کدام یک از گیاهان در منطقه شما می تواند به خوبی رشد داشته باشند.

  • محل پرورش سبزیجات را تعیین کنید.

گیاهان در فضای باز یا محیط داخلی به آسانی پرورش می‌یابند. این شما هستید که کاشت مستقیم در زمین باغچه، گلدان یا سبد پلاستیکی را برای رشد سبزی‌ها انتخاب می‌کنید. برخی از سبزیجات به مقدار زیادی نور مستقیم خورشید نیاز دارند. در صورتی که برای برخی از آنها فقط به نور جزئی آفتاب کافی است. بعد از مطالعه آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه به بررسی شرایط رشد سبزیجات مورد علاقه‌تان بپردازید. بهترین فضا برای کاشت سبزیجات در کنار گیاهان دیگر، رعایت فاصله حدود 15 – 30 سانتی متری است.

  • خاک گلدان برای باغچه سبزی ها بگیرید.

ترکیب خاک عاملی مهم برای موفقیت در باغبانی گیاهان به ویژه سبزیجات محسوب می‌شود. گل و گیاه تا حد زیادی در PH خنثی بین 6.5 تا 7 رشد می‌کنند. چنانچه خاک بیش از حد غنی باشد، رشد آن‌ها متوقف شده و گیاهان به راحتی از بین می‌روند. با توجه به آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه حواستان باشد که خاک باید سست و شکننده بوده تا به خوبی زهکشی شود.

  • مناسب‌ترین زمان را انتخاب کنید.

از اوایل بهار می‌توانید کاشت سبزیجات را شروع کنید. در زمان خنکی هوا، دانه‌ها بهترین فرصت را دارند تا جوانه زده و رشد آن‌ها تثبیت شود. با کاهش دما بذرهای ریشه دار، آماده کاشت در باغچه هستند.

  • دانه ها را خیس کنید.

در این مرحله از آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه باید بذرها را برای جوانه زدن در یک لایه یکنواخت بین دو حوله کاغذی مرطوب قرار دهید.

  • ظروف کاشت بذر سبزیجات را آماده کنید.

هر نوع ظرف کوچکی مثل کارتن تخم مرغ، فنجان یا گلدان‌های پلاستیکی کم عمق برای شروع مناسب هستند. روی هر کدام از ظروف برچسب بزنید تا بدانید چه بذرهایی را در آن‌ها کاشته‌اید. از خاک گلدان برای پر کردن گلدان‌ها استفاده کرده و با کمی آب آن را مرطوب نمایید. سپس در فضایی با دمای ثابت حدود 70 درجه سانتی‌گراد و آفتاب گیر قرار دهید. در مناطقی که هوا بسیار خشک است گلدان‌های بذر سبزی را با مواد پلاستیکی بپوشانید. با توجه به آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه، حواستان باشد که آنها را خیلی محکم نپیچید. بذرها برای جوانه زدن به جریان هوا نیاز دارند.

  • بذرهای سبزی را بکارید.

با بررسی بسته‌های بذر سبزی، نحوه کاشت را مشخص کنید. بعضی از سبزیجات باید به طور مساوی در سطح خاک پراکنده شده و برخی دیگر در زیر سطح دفن می‌شوند. بعد از چند هفته، بذرها جوانه زده و برگ‌ها رشد می‌کنند. ثابت نگه داشتن دما و میزان تابش نور خورشید از اهمیت زیادی برخوردار است. خاک نباید هرگز فرصت خشک شدن را پیدا کند.

  • بستر کاشت را مهیا کنید.

از یک چنگک برای شل کردن خاک تا عمق حدود 15 سانتی‌متر استفاده شود. خاک را مرطوب کرده و چندین سوراخ با فاصله از یکدیگر برای کاشتن سبزی‌ها ایجاد کنید.

آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه

  • نهال‌ها را بکارید.

بذرهای جوانه زده را با احتیاط از گلدان جدا کرده و ریشه آن‌ها را در زمین بکارید. کمی کود و خاک در اطراف پایه ساقه بریزید. فضای باغچه را با آب مرطوب کنید.

  • از گیاهان مراقبت کنید.

به سطح رطوبت خاک، نور خورشید و آب‌رسانی کافی توجه داشته باشید. کوددهی و دفع آفات، راهی خوب برای سالم و شاد نگه داشتن سبزیجات محسوب می‌شوند.

بازگشت به وبلاگ