بازگشت به وبلاگ

شاید به تصور برخی از مردم رشد گیاهان و داشتن یک باغ بزرگ به طور تصادفی اتفاق می‌افتد. در صورتی که این اتفاق تصادفی نبوده و بایستی برای رشد آنها دقت لازم را داشت و مثل فرزندان خود به تغذیه و محیط سالم آنها برای رشد و بزرگ شدن توجه داشته باشیم. در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم مهمترین عواملی را که به رشد سریع سبزیجات کمک می کند با هم بررسی کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

4 عامل مهم در رشد سریع سبزیجات

1. خاک

مهمترین کاری که میتوان برای رشد سریع سبزیجات انجام داد تامین گیاهان با خاک مغزی هستند. این کار به ساختار سیستم ریشه کمک کرده و در نتیجه گیاه قوی تر می شود. همچنین افزودن کود آلی به خاک کمک می کند که در صورت نیاز، گیاهان بتوانند از آنها مصرف کنند. کود ها باعث می شوند که شما خاک سالم تری داشته باشید و از حمله حشرات موذی به گیاه‌تان در امان باشید. به یاد داشته باشید که اگر سبزیجات میوه ای مانند گوجه فرنگی و فلفل کاشته‌اید باید مطمئن شوید که خاک آنها دارای فسفر و پتاسیم باشد و هنگام پرورش سبزیجات برگ دار نیز مانند کاهو یا کلم خاک باید نیتروژن بیشتری داشته باشد.

رشد سریع سبزیجات

نکته/ برای صرفه جویی در هزینه های خود و همچنین رشد سریع سبزیجات می توانید خودتان کودهای آلی را درست کنید. برای مثال برای کمک به رشد گوجه فرنگی می توانید پوست موز را در زیر خاک قرار دهید تا فسفر و پتاسیم به خاک منتقل شود همچنین برای سبزیجات خود می‌توانید از آب گازدار استفاده کنید زیرا حاوی عناصر مغذی زیادی از جمله کربن، اکسیژن و .. است. این عناصر به راحتی توسط ریشه گیاهان جذب می شوند.

اگر گیاهان و سبزیجات خود را در گلدان پرورش می دهید برای آشنایی با خاک مناسب و مورد نیاز آنها اینجا کلیک کنید.

2. هوای مناسب

گیاهان برای تغذیه خود از هوا نیز استفاده می کنند. برگ های سبزیجات دی اکسید کربن موجود در هوا را به قند تبدیل کرده و از آن تغذیه می کنند. بنابراین نتیجه می گیریم که گردش هوا به رشد سریع سبزیجات و گیاهان کمک شایانی می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه تعداد سبزیجات داخل یک گلدان بیشتر باشد رشد آنها کمتر خواهد شد، چرا که مواد مغذی بین تمام محصولات تقسیم شده و مواد معدنی کمی به هر کدام از سبزیجات خواهد رسید. بنابراین بهتر است به جز سه یا چهار مورد از سالم ترین و بزرگترین سبزیجات بقیه را هرس کنید. برای مثال یک گیاه گوجه فرنگی هر چه بیشتر در معرض نور و هوا قرار بگیرد و تعداد آنها کمتر باشد سریعتر رشد می کنند.

3. نور و دما

رشد سریع سبزیجات

تامین دمای مناسب برای گیاه از آسیب دیدن آن جلوگیری کرده و به رشد سریع سبزیجات کمک می‌کند. صرف نظر از اینکه نوری که استفاده می‌کنید مصنوعی است یا طبیعی، کمبود نور رشد سبزیجات را متوقف می کند. این اتفاق به این دلیل است که نور برای گیاه شما در واقع نوعی غذا است و سبزیجات و گیاهان از آن برای تبدیل آب و دی اکسید کربن به قندهای مورد نیاز برای رشد خودشان استفاده می کنند. برای سبزیجاتی که در منزل رشد پیدا می کنند قرار دادن آنها در کنار یک پنجره رو به جنوب که نور خورشید در آن جریان دارد امکان فتوسنتز را ایجاد کرده و به رشد آنها سرعت می بخشد.

به یاد داشته باشید که آگاهی از درجه حرارت مناسب برای رشد سریع سبزیجات ضروری است. برای مثال سبزیجات برگ‌داری مانند کاهو، تره فرنگی و یا جعفری می‌توانند در مناطق سایه دار نیز به خوبی رشد کنند و این در حالی است که برخی از گیاهان دیگر نیاز دارند تا در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

4. آب

یکی دیگر از عواملی که باید برای رشد سریع سبزیجات در نظر داشته باشید که استفاده از یک سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند تعادل رطوبتی که توسط باران برای گیاهان ایجاد می‌شود را حفظ کند. این کار باعث می شود که ریشه گیاهان شما در معرض تامین مستقیم آب قرار بگیرند. توجه داشته باشید که آب باران بهترین روش برای سیراب کردن سبزیجات است زیرا حاوی آلاینده های کمتری نسبت به آب لوله کشی بوده و دارای PH است که بیشتر گیاهان به آن نیاز دارند و به رشد بهتر آنها کمک می‌کند. در مناطقی که باران بیشتر می بارد افراد می‌توانند آب باران را در بشکه های بزرگی جمع کرده تا در روزهایی که باران کمتر می بارد بتوانند از آن برای آبیاری سبزیجات استفاده کنند.

تولید تمام سبزیجات چه بزرگ و چه کوچک نیاز به مراقبت های دقیق شما دارد. پس به یاد داشته باشید که برای رشد سریع سبزیجات خود صبور باشید و گیاهان خود را زیاد لمس نکنید؛ چرا که این کار منجر به عدم جذب اکسیژن توسط آن ها می شود. فضای مورد نیاز را برای رشد در اختیار آن قرار دهید و از تماشای گیاهان و رشد آنها لذت ببرید.

بازگشت به وبلاگ