بازگشت به وبلاگ

یکی از دلچسب‌ترین وعده‌های غذایی زمانی است که تصمیم می‌گیرید همراه با آن سبزی میل کنید، و چه بهتر که این سبزی‌ها تازه باشند. برای اینکه همیشه از سبزی‌های تازه استفاده کنید بهتر است که آن‌ها را خودتان بکارید. کاشت سبزی در باغچه و یا گلدان‌‌هایی در داخل خانه، بسیار ساده و راحت است. اما نکته مهمی که باید در نظر داشت، زمان مناسب برای کاشت است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مطلب، بهترین زمان کاشت بذر سبزیجات و نکاتی چند درباره آن را باهم بررسی کنیم. با سبزمنظر همراه شوید.

 بهار، بهترین زمان کاشت بذر سبزیجات

با نزدیک شدن به فصل بهار بسیاری از کشاورزان و افرادی که به کاشت میوه و سبزیجات علاقه دارند شروع به کاشت بذر گیاهان مختلف می‌کنند. چرا که فصل بهار بهترین زمان کاشت بذر سبزیجات است. عواملی که فصل بهار را به این زمان مناسب تبدیل می‌کند، داشتن هوای گرم و روزهای طولانی‌تر است و این دقیقاً چیزی است که گیاهان برای رشد و تولید میوه و سبزیجات به آن احتیاج دارند. زمان کاشت بذر از این جهت اهمیت دارد که اگر بذرها را زودتر از فصل بهار یعنی در زمستان بکارید، سرما و برف و باران آن‌ها را از بین می‌برد و اگر دیرتر از بهار آن‌ها را کاشت کنید، قبل از اینکه هوا دوباره خنک شود، گیاهان زمان کافی برای استفاده از خورشید فصل‌های گرم و تولید میوه و سبزی را از دست می‌دهند.

برای کاشت بذر در فصل زمستان می‌توانید از روش نشاء استفاده کنید. گیاهان و سبزیجات مورد نظر خود را در فصل زمستان نشاء کنید و نهال‌های آن‌ها را در بهار به زمین منتقل کنید.

مکان مناسب برای کاشت بذر

پس از پیدا ‌کردن بهترین زمان کاشت بذر سبزیجات، نوبت به مکانی می‌رسد که لازم است بذر در آن کاشته شود. برای رشد و پرورش گیاهان نیازی به باغ بزرگ و یا داشتن تجربه حرفه‌ای در باغبانی ندارید. گیاهان برای اینکه رشد کافی و سالم داشته باشند تنها به نور، خاک، گرما و آب احتیاج دارند، که اگر این عناصر را برای آن‌ها فراهم کنید می‌توانید برای کاشت انواع سبزیجات و صیفی‌جات آماده شوید، اکثر این گیاهان در فصل بهار قابلیت رشد و پرورش را دارند. برای کاشت بذر خود به جای باغ و باغچه‌ می‌توانید از گلدان استفاده کنید و آن‌ها را پرورش دهید زیرا گیاهان و سبزیجات به راحتی در فضاهای محدود نیز به خوبی رشد خواهند کرد.

شرایط مناسب برای پرورش سبزیجات

  • نور کافی

اکثر خانه‌ها مکانی آفتاب‌گیر دارند و می‌توان نور مناسب برای رشد کافی سبزیجات را پیدا کرد. سبزیجات و به طور کلی گیاهان به نور فراوان برای رشد و داشتن طعم خوب نیاز دارند. بنابراین می‌توانید گلدان‌ سبزیجات خود را در نزدیکی پنجره‌ای که نورگیر باشد قرار دهید. اگر خانه شما نورگیر خوبی ندارد، می‌توانید از نورهای مصنوعی مانند نور فلورسنت و یا چراغ‌های رشد گیاهان که در بازار وجود دارد استفاده کنید و محیطی پر نور را برای رشد سبزیجات خود فراهم کنید.

  • دمای مناسب

اگر سبزیجات خود را داخل گلدان بکارید، به راحتی می‌توانید دمای مناسب برای رشد آن را نیز فراهم کنید. زیرا در هوای آزاد با گرم شدن هوا امکان آفتاب سوختگی، و در فصل زمستان با سرد شدن هوا امکان یخ‌زدگی وجود دارد. اما در فضای خانه می‌توان دمای مناسب را برای گیاهان تأمین کرد. دمای مناسب برای رشد سبزیجات و صیفی‌جات حدود ۱۶-۲۴ درجه سانتی‌گراد مناسب است.

نکته/

اگر گلدان خود را در کنار پنجره قرار می‌دهید به گرما و سرمایی که از فضای بیرون پنجره به گلدان شما می‌رسد توجه داشته باشید. همچنین اگر گلدان‌ها را در فضای آشپزخانه نگهداری می‌کنید به گرمایی که به دلیل پخت و پز ایجاد می‌شود، توجه داشته و تهویه مناسب را برای رشد بهتر گیاهان فراهم کنید.

  • خاک مناسب

علاوه بر بهترین زمان کاشت بذر سبزیجات، داشتن خاک مناسب برای کاشتن بذر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. خاک به عنوان بستر رشد گیاه باید با دقت بالاتری انتخاب شود. خاک مناسب خاکی است که نه مانند خاک رس سنگین باشد و نه مانند شن و ماسه سبک. بهترین انتخاب برای خاک مناسب، خاک باغچه است. همچنین می‌توانید برای تأمین بیشتر مواد مغذی برای گیاه خود از کمپوست‌های گیاهی نیز در ترکیب خاک استفاده کنید.

  • آب کافی

آبیاری گیاه نیز در زندگی و رشد گیاه اهمیت زیادی دارد و ممکن است که اگر به اندازه کافی آب برای‌شان تأمین نشود به ثمر نرسد. اگر برای کاشت گیاه خود از گلدان‌ استفاده می‌کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که سبزیجات داخل گلدان ریشه‌های نسبتاً سطحی دارند (به دلیل اینکه مدت زمان یک ساله دارند، ریشه‌های عمیقی ندارند). بافت سبزیجات به دلیل اینکه ظریف و نازک است نمی‌تواند آب مورد نیازش را در خود ذخیره کند و بایستی آن را از محیط بیرون دریافت کند. سطح خاک بذر سبزیجات را تا قبل از اینکه جوانه زده و ریشه بدهند را با اسپری آبپاشی کنید، زیرا بذر سبزی‌ها کوچک بوده و در صورت اینکه آب زیادی وارد سطح خاک شود این بذرها به عمق گلدان و با اطراف آن می‌روند. پس برای شادابی سبزیجات خود علاوه بر آبیاری سطح خاک، برگ‌ها را نیز آبیاری کنید.

چگونگی کاشت ریحان و گوجه فرنگی

ریحان:

برای کاشت ریحان بهتر است ابتدا بذرها را نشاء کرده و سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. ریحان برای رشد به نور کافی و خاک غنی دارای زهکشی خوب نیاز دارد. بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و با لایه نازکی خاک را بپوشانید و آن را مرطوب کنید. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب و در دمای ۱۸-۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. جوانه‌زنی بذر ریحان ۵-۱۰ روز طول می‌کشد. نهال‌ها را با فاصله ۴۵ سانتی‌متر از هم قرار دهید. گیاه ریحان را دوبار در هفته آب بدهید. برای اطمینان از زمان آبیاری، با قرار دادن انگشت خود در عمق حدود ۲.۵ سانتی‌متری خاک، رطوبت آن را اندازه بگیرید. اگر با انگشت‌تان در این عمق احساس خشكی در خاک کردید، گیاه را آبیاری کنید.

بهترین زمان کاشت بذر

گوجه‌ فرنگی:

ابتدا بذرها را در گلدان‌های کوچک یا سینی نشاء بکارید و در بهار بعد از رفع سرما نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. از یک خاک غنی دارای زه‌کشی خوب برای کاشت گوجه استفاده کنید. بذر گوجه را در عمق ۵ میلی‌متر بکارید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گوجه‌فرنگی ۲۴-۳۲ درجه سانتی‌گراد است. خاک را مرطوب نگه دارید. بهتر است روی گلدان یا سینی نشاء پلاستیک کشیده شود تا رطوبت آن حفظ شود، در این صورت جوانه‌زنی سریع‌تر انجام می‌شود. نهال‌های گوجه را در بهار بعد از رفع سرما به زمین منتقل کنید. فاصله بین نهال‌ها را ۳۵-۵۰ سانتی‌متر قرار دهید و ماهی یکبار از کودهای کامل و مایع برای گیاه استفاده کنید. گوجه برای رشد به آفتاب کامل و خاک دارای زه‌کشی خوب و غنی نیاز دارد. در طول فصل رشد به طور منظم (تقریباً ۳ بار در هفته ) گیاه را آبیاری کنید.

بازگشت به وبلاگ