بازگشت به وبلاگ

یکی از بهترین سرگرمی هایی که می توانید برای فصول سرد سال برای خودتان فراهم کنید کاشت صیفی جات در منزل است. این تصور که برای کاشت هر نوع سبزی و گیاهی به باغ و باغچه نیاز است تصور غلطیست. شما با پرورش گیاهان در منزل می توانید از محصولات ارگانیک و سالم استفاده کرده و علاوه بر پر کردن اوقات فراغت خود به حفظ سلامت خانواده تان نیز کمک کنید. در این مقاله از مجله سبز منظر با ما همراه باشید تا روش کاشت صیفی جات در منزل را به شما آموزش دهیم.

منظور از صیفی جات چیست؟

صیفی جات آن دسته از گیاهان خوراکی و میوه ها هستند که معمولاً در فصل سرد کاشته می شوند تا بتوانیم از آن ها در فصول گرم سال استفاده کنیم. بذر انواع کدو، بادمجان، فلفل، کلم، ذرت، کرفس، باقلا، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و خیار برای کاشت صیفی جات در منزل مناسب هستند.

 

لوازم مورد نیاز برای کاشت صیفی جات

برای کاشت صیفی جات در منزل نیاز به لوازمی خواهید داشت که ما در ادامه آنها را ذکر می کنیم:

  • خاک و بستر مناسب برای صیفی جات
  •  پوکه
  •  بیلچه
  •  گلدان مناسب
  •  آبپاش
  •  دستکش

مراحل کاشت صیفی جات

1. یک روز قبل از کاشت صیفی جات در منزل، بذر آنها را در آبی که خنک نباشد، خیس کنید تا متورم شود. توجه داشته باشید که بذرها نباید بیشتر از دو روز در داخل آب بمانند.

2. بذرها را از داخل آب بیرون آورده و بر روی پارچه قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود.

3. در داخل هر کیت از نشا تقریباً به اندازه دو سانتی متر از خاکی که برای کاشت صیفی جات در منزل تهیه کرده‌اید، بریزید.

4. در داخل هر کیت ۲ الی ۳ بذر قرار دهید و روی آن را با یک لایه  به اندازه نیم سانتی متر از خاک بپوشانید. در هنگام ریختن خاک بر روی بذر دقت داشته باشید که لایه روی بذر نباید ضخیم باشد. زیرا ممکن است باعث خفه شدن بذرها شود.

5. کیت ها را در محوطه‌ای قرار دهید که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد. سعی کنید خاک بذرها را مرطوب نگه دارید تا جوانه ها سبز شوند. (تقریباً به اندازه ۳ الی ۴ سانتی متر)

انتقال به گلدان:

6. گلدان مناسب برای کاشت صیفی جات در منزل باید دارای زهکشی مناسب باشد. بنابراین اگر گلدانی که تهیه کردید، زهکشی مناسبی ندارد، با سوراخ کردن کف گلدان و ریختن مقداری سنگ ریزه در آن زهکشی مناسب را برای گلدان خود ایجاد کنید.

7. ابتدا یک لایه پوکه در داخل گلدان ریخته و سپس تا ارتفاع ۱۰ سانتی متری گلدان را از خاک پر کنید.

8. با استفاده از بیلچه خاک را زیر و رو کنید و با استفاده از اسپری مقداری آب بر روی آن بپاشید.

9. نشاء‌هایی را که در داخل کیت قرار دارند، خارج کرده و به داخل گلدان منتقل کنید. نشاء ها را در فاصله ۱۰ سانتیمتری در داخل گلدان قرار دهید. این فاصله در داخل باغچه بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است.

10. دور نشاء ها را خاک بریزید و با دستتان جای آن را کمی محکم کنید.

11. و در آخر هر زمانی که خاکتان خشک شد آن را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه خاک، از رشد جوانه ها جلوگیری می‌کند.

نکات تکمیلی

* برای کاشت صیفی جات در گلدان لازم است که از گلدان های دارای سوراخ زهکشی استفاده شود. بنابراین قبل از اضافه کردن خاک، گلدان خود را بررسی کرده و اگر دارای سوراخ زهکشی نبود یک لایه پوکه در داخل گلدان بریزید.

* توجه داشته باشید که خاک باغ و باغچه برای کاشت صیفی جات در منزل مناسب نیست. زیرا ممکن است که خاک به باکتری و آفات گیاهان دیگر آلوده باشد. بنابراین می‌توانید از خاک مخلوط و یا خاک‌های ارگانیک برای این کار استفاده کنید. در  واقع خاک مخلوط برای صیفی جات مناسب تر است.

* اگر در داخل منزل پنجره‌های نورگیر ندارید، می توانید برای جبران نور مناسب از لامپ‌های رشد گیاه برای کاشت صیفی جات در منزل استفاده کنید. این گونه لامپ‌ها نور و گرمای لازم برای رشد گیاه را تامین می کنند.

* اگر از گلدان گیاه دیگری برای کاشت صیفی جات استفاده می کنید، حتماً قبل از وارد کردن بذر و خاک به داخل آن گلدانتان را با آب و صابون به خوبی بشویید. زیرا ممکن است در داخل گلدان، تخم حشرات و یا باکتری‌هایی وجود داشته باشد که وجود آنها برای گیاه شما مضر است.

* به یاد داشته باشید که صیفی جات را هم در فصل بهار و هم در فصل پاییز می‌توانید کاشت کنید تا در فصول گرم آنها را برداشت کنید اما محصولات مناسب برای کاشت در هر فصل ممکن است متفاوت باشد. برای این منظور می‌توانید مقاله های ما در مورد محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در پاییز را مطالعه کنید. ممنون که با ما تا پایان این مطلب همراه بودید.

بازگشت به وبلاگ