بازگشت به وبلاگ

بهار زمان مناسبی برای کاشت بذر سبزیجات و صیفی جاتی مانند انواع کلم، هویج و … است. برای کاشت سبزی جات و یا صیفی جات در فصل بهار باید به این نکته توجه داشت که صیفی جات مورد نظر ما بایستی تحمل سرما را داشته باشند. زیرا در اوایل فصل بهار هوا نسبتاً سرد است، برای این منظور شما می توانید بذر صیفی جات را داخل خانه و یا در حیاط بکارید. به طور کلی کاشت صیفی جات در فصل بهار به دو دسته تقسیم می شود. محصولات فصل گرم و محصولات فصل سرد.

میوه های محصولات  فصل گرم محصولاتی هستند که قسمت خوراکی آن میوه گیاه است، مانند خیار، بادمجان و … محصولات فصل سرد نیز بیشتر ریشه و برگ دارند، مانند هویج، ترب و… در این مقاله از مجله سبز منظر شما را با  محصولاتی که برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب هستند آشنا کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید

انواع محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در بهار

1. کاهو

از جمله محصولاتی که برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب است کاهو می‌باشد. کاهو به عنوان صیفی جات انواع متنوعی دارد که شامل کاهو سبز، کاهو قرمز، تانگو و کاهو سلیویا است. کاهو جزو صیفی‌جاتی است که در مناطق سرد نیز به خوبی رشد می کند. اما در گرما و خشکی هوا ممکن است به حالت گل دادن رسیده، که در این صورت کیفیت محصول کاهش  کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل کشاورزان مناطق گرم سعی می‌کنند که کاهو را در اوایل بهار و یا در اواخر زمستان  کاشت کنند.

نکته/ توجه داشته باشید که اگر دمای هوا خیلی پایین بود، روی بذر کاهو را به گونه ای بپوشانید که گیاه مشابه حالت گلخانه‌ای رشد کند.

در آخر می توان گفت بهار زمان مناسبی برای تولید کاهو بوده و از زمان کاشت آن 2 ماه طول می‌کشد تا بتوانیم محصول را برداشت کنیم.

2. بادمجان

بادمجان جزو آن دسته از صیفی‌جاتی است که در مناطق گرم بذر آن را در بهمن ماه و در مناطق معتدل در فروردین ماه در داخل گلخانه یا محیطی که گرم باشد می‌کارند. و زمانیکه برگ‌های آن به خوبی رشد کردند آن را در داخل زمین می کارند. از نظر کارشناسان تغذیه بادمجان بسیار کم کالری و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. برای کاشت بادمجان بهتر است آن را به مدت ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا نتیجه بهتری داشته باشید. اگر بذر بادمجان را در اوایل بهار می کارید بایستی آن را در اوایل خرداد برداشت کنید.

نکته/ برای آنکه از مرغوبیت محصول خود مطمئن باشید به پوست براق و بنفش بادمجان دقت کنید.

3. هویج

هویج جزو آن دسته از سبزیجاتی است که اگر در فصل بهار کشت شود و در دمای بین ۱۶ تا ۱۸ درجه قرار داشته باشد مزه شیرین تر و بهتری خواهد داشت. هویج ها در رنگ‌های مختلفی مانند نارنجی، زرد، قرمز و.. وجود دارند که از همگی آنها می‌توان برای کاشت صیفی جات در بهار استفاده کرد. کاشت هویج و رشد آن تقریباً بین ۶۵ تا ۸۵ روز طول می‌کشد.

4. چغندر

چغندر جزو محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در بهار است. از نظر متخصصان استفاده از چغندر در وعده های غذایی باعث سلامت بدن می شود. بهترین زمان کاشت چغندر اوایل فصل بهار است، که درجه مطلوب هوا بین ۲۰ تا ۲۴ درجه است. به یاد داشته باشید که هر چقدر هوا روبه گرمتر شدن برود چغندر رشد بیشتری داشته و بزرگ‌تر می شود. بنابراین اگر قصد ندارید که چغندر شما رشد بیشتری داشته باشد قبل از گرم شدن هوا آن را برداشت کنید.

5. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی جزو آن دسته از محصولاتی است که برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب است. اما باید ابتدا بذر آن را در محیط داخلی مانند گلخانه کاشت شود و پس از آن که گیاه چند برگ تشکیل داد آن را به محیط خارج منتقل کند. رشد کامل گوجه فرنگی تقریباً ۳ ماه طول می‌کشد که از این مدت بهتر است حدود ۶ تا ۸ هفته را در داخل خاک قرار داشته باشد. گوجه فرنگی با گرمای هوا رنگ و مزه بهتری خواهد داشت.

6. تربچه

یکی دیگر از محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در بهار  تربچه است. تربچه نیز مانند چغندر اگر در فصل بهار و زمستان کاشت شود کوچک تر بوده از لحاظ طعم نیز شیرین تر هستند. اما اگر کاشت و برداشت آن به تابستان موکول شود بزرگتر و تند تر می شود. تربچه ریشه خاکی دارد، بنابراین معمولاً آفت ها به آن حمله نمی کنند. اما پس از کاشت آن به سوراخ های روی آن توجه داشته باشید.

نکته/ افرادی که تجربه کاشت سبزیجات را ندارند به این نکته توجه داشته باشند که تربچه از آن دسته سبزیجاتی است که بسیار سریع رشد می کند و کمتر از یک ماه می توانید آن را برداشت کنید.

7. کلم بروکلی

کلم بروکلی جزو آن دسته از سبزیجاتی است که هوای سرد را دوست داشته و در پاییز و بهار به خوبی رشد می کند. بنابراین می‌توان از آن برای کاشت صیفی جات در بهار استفاده کرد. کلم بروکلی را به مدت ۷ تا ۹ هفته بعد از کاشت مو در خانه نگه دارید و وقتی جوانه زد آن را به باغچه منتقل کنید. رشد کامل کلم بروکلی ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد.

8. آرگولا

آرگولا نوعی محصول مناسب برای کاشت سبزیجات در بهار است که از خانواده تربچه و تره بوده و مانند بوته های کاهو رشد می‌کند. اگر این محصول را در فصل بهار کشت کنید باید توجه داشته باشید که به سرعت رشد کرده و ظرف مدت ۲۰ تا ۳۰ روز قابل برداشت است. این این سبزی برای رشد نیاز به آب زیادی دارد. اگر زمانی که این محصول را کشت می کنید هوا بسیار سرد بود، بذر آن را به خوبی بپوشانید تا محیط نسبتاً گرمی برای آن فراهم شود. همانطور که گفته شد فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای کاشت آرگولا است.

نکته/ آرگولا را می توانید در داخل گلدان نیز کشت و سپس برداشت کنید.

9. گل کلم

گل کلم نیز مانند کلم بروکلی هوای سرد را دوست داشته و در پاییز و بهار به خوبی رشد می کند. بنابراین این محصول برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب بوده و بهتر است که به مدت ۶ تا ۸ هفته آن را در داخل خانه بکارید و زمانی که گیاه برگ داد آن را به محیط خارجی منتقل کنید. توجه داشته باشید که برای رشد کافی گل کلم دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه مناسب است. مدت رشد کامل گل کلم نیز ۵۰ تا ۷۰ روز است.

همنطور که گفته شد همه بذرها برای کاشت در فصل بهار مناسب نیستند. و برخی از آنها را باید در فصول سرد مانند پاییز کاشت. برای آشنایی با کاشت اینگونه بذرها، مقاله ما در مورد کاشت صیفی جات در پاییز را مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ