بازگشت به وبلاگ

شما برای تولید انواع طعم‌های مختلف گیاهان نیازی به یک باغ بزرگ ندارید. یک گلدان ساده می‌تواند گیاهان هیجان‌انگیز زیادی را برای استفاده به عنوان ادویه‌جات یا ترشی‌جات فراهم و فضای سبز قابل مدیریتی را برای آشپزخانه، پاسیو و … ایجاد کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب شما را با آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان آشنا ‌کنیم.

آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان

۱. انتخاب گیاه مورد نظر

گیاهانی را پیدا کنید که به آبیاری و نور خورشید احتیاج دارند. از آنجا که همه گیاهان خود را در یک گلدان می‌کارید ، باید از سازگاری آنها اطمینان حاصل کنید. بعضی از گیاهان مانند جعفری عاشق آب هستند و به خاکی نیاز دارند که دائماً مرطوب باشد. برای آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان یکی از گیاهان زیر را انتخاب کنید:

  • ریحان
  • نعنا
  • پونه کوهی
  • جعفری

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که گیاهان ممکن است انواع مختلفی داشته باشند مانند:

نعناع: نعناع شکلاتی،  نعناع فلفلی، نعناع هندی و نعناع شیرین

پونه کوهی: پونه کوهی یونان، پونه کوهی ایتالیایی و پونه کوهی گرم و تند

جعفری: جعفری تخت ایتالیایی و جعفری فر شده

بنابراین اگر واقعاً دوست دارید با یک گیاه خاص غذا بپزید، در مورد انواع مختلف گیاهان تحقیق کنید و همه آنها را در یک گلدان بکارید.

گیاهانی را انتخاب کنید که دارای قد و اندازه متفاوت باشند. استفاده از گیاهانی که در اندازه‌های مختلف رشد می‌کنند، گلدان گیاه شما را زیباتر از گلدان گیاهانی می‌کند که همگی به یک اندازه رشد می‌کنند.

۲. انتخاب گلدان

گلدانی تهیه کنید که عرض آن حداقل ۴۶ سانتی‌متر باشد. اگرچه یک گلدان کوچک به نظر زیبا می‌رسد ، اما گلدان بزرگتر برای وقتی که می‌خواهیم چندین گیاه را باهم پرورش دهیم بهتر است. گلدان همچنین باید حداقل ۴۶ سانتی‌متر عمیق داشته باشد تا ریشه‌ها بتوانند در آن رشد کنند. اگر یک گلدان خیلی کوچک انتخاب کنید، ممکن است در نهایت گیاهان شما کوچک و کوتاه رشد کنند و در هنگام چیدن چیز زیادی برای برداشت نخواهید داشت.

نکته/ گلدان‌های کوچکتر، سریعتر خشک می‌شوند و باید مرتباً آبیاری شوند.

آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان

اطمینان حاصل کنید که کف گلدان‌تان دارای سوراخ باشد. اگر گلدان‌تان سوراخ ندارد، خودتان آن را سوراخ کنید. برای گلدان‌های سفالی از مته سنگ‌تراشی و برای گلدان‌های پلاستیکی از مته معمولی استفاده کنید.

۳. انتخاب خاک مناسب

خاک گلدان بخرید یا ترکیب آن را خودتان درست کنید. از خاک باغبانی استفاده نکنید. زیرا ممکن است انگل داشته باشد و گیاهان شما را بیمار کند. خاک گلدان را می‌توانید از بازارهای گل و گیاه تهیه کنید. در غیر این صورت، بایستی ترکیب خاک را خودتان با استفاده از موارد زیر درست کنید:

  • ۳ قسمت خاک گلدان
  • ۱ قسمت کود کمپوست یا کود پیر
  • ۱ قسمت پرلیت یا پوکه

گلدان را با خاک گلدان تا ۵-۷ سانتی‌متر از بالا پر کنید. با استفاده از ماله و یا دستکش گلدان خود را با خاک گلدان (نه باغبانی) پر کنید. ریختن خاک را تا زمانی که از لبه گلدان ۵-۷ سانتی‌متر فاصله داشته باشد، ادامه دهید. با دست به آرامی خاک را فشار دهید تا پایین برود. اگر جنس گلدان شما از خاک رس است، ابتدا آن را یک شب خیس کنید. این کار از جذب آب از خاک جلوگیری می‌کند.

۴. کاشت گیاه

 برای کاشت گیاه خود سوراخی را درون خاک گلدان ایجاد کنید. برای اولین گیاه خود، به اندازه کافی سوراخی‌ بزرگ ایجاد کنید. عمق و عرض این سوراخ به اندازه گیاه شما بستگی دارد. به گلدانی که گیاه‌تان وارد آن شده نگاهی بیندازید، سپس حفره‌ای حفر کنید که کمی بزرگتر از آن باشد. حتماً فضای کافی برای گیاهان دیگر بگذارید. به جای اینکه درست وسط گلدان را حفاری کنید، سعی کنید در نزدیک لبه گلدان آن را حفاری کنید.

همانطور که در تصویر آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان می‌بینید‌ گیاه را درون سوراخ قرار داده و روی آن را با ۲.۵ سانتی‌متر خاک بپوشانید. اگر ریشه‌های گیاه شما کاملاً بسته‌بندی شده‌اند ، ابتدا آنها را به آرامی با انگشتان خود شل کنید.

آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان

گیاه را در سوراخی که تازه ایجاد کرده‌اید فرو کنید، سپس هرگونه شکاف در سوراخ را با خاک پر کنید. ریشه‌ها را با ۲.۵ سانتی‌متر خاک بپوشانید. این روند را برای گیاهان باقیمانده نیز تکرار کنید. ( یک سوراخ در خاک حفر کنید، سپس گیاه را داخل حفره قرار دهید، و آن را با ۲.۵ سانتی‌مترخاک بپوشانید) این روند را ادامه دهید تا تمام گیاهان خود را داخل خاک قرار دهید. بین هر گیاه چند سانتی‌متر فاصله قرار دهید. گیاهان بلندتر را در مرکز و گیاهان کوتاه‌تر را در اطراف و کناره‌های گلدان بکارید.

۵. آبیاری گیاه‌  

 خاک را به خوبی آبیاری کنید، سپس گلدان را به مکانی آفتابی منتقل کنید. آب را به اندازه کافی در گلدان بریزید تا زمانی که شروع به بیرون آمدن از کف کند. بگذارید آب گلدان تخلیه شود، سپس آن را بیرون یا روی پیشخوان آفتابی یا طاقچه قرار دهید. آب اضافی را در زیرگلدانی نگذارید. گلدان را بلند کرده و آب را بیرون بریزید.

نکات تکمیلی/

۱. گیاهان خود را با توجه به نیاز آبیاری آنها آبیاری کنید. همه گیاهان به یک میزان آب احتیاج ندارند. اگر گیاهان شما هنگام خرید آنها با برچسب مراقبت همراه نبودند، باید درباره آنها به صورت آنلاین تحقیق کنید. به طور کلی گیاهان مدیترانه‌ای مانند پونه کوهی به آب کمتری احتیاج دارند. بگذارید ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر از سطح خاک قبل از اینکه دوباره به آنها آب دهید خشک شود.

گیاهان آب‌دوست مانند ریحان به رطوبت مداوم نیاز دارند. بنابراین ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر از بالای خاک باید مانند یک اسفنج، همیشه مرطوب احساس شود.

۲. هنگام آبیاری، به اندازه کافی آب استفاده کنید تا جایی که ببینید از پایین گلدان بیرون می‌آید.

۳. هر سال چند بار از کود استفاده کنید. اینکه چند بار از کود استفاده می کنید بستگی به میزان استفاده شما دارد. اگر از کود مایع استفاده می کنید ، لازم است هر ۳ تا ۴ هفته یکبار در فصل رشد از آن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کود برای گیاهان مناسب است. ( برچسب آن‌ها را بخوانید)

۴. گیاهان را در دمای بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. اگر گلدان گیاهان شما روی طاقچه است، ممکن است مجبور شوید گلدان را در طول روز یا سال به اطراف حرکت دهید.

آموزش تصویری کاشت سبزی خوردن در گلدان

اگر به تصویری که برای آموزش تصویری کاشت سبزی در گلدان قرار داده‌ایم دقت کنید، می‌بینید که بایستی گیاهان را از بالا برداشت کنید. هنگام برداشت، برگ‌های بزرگ‌تر را در پایین بگذارید تا نور خورشید بیشتری جذب کنند. (می‌توانید گیاهان را با انگشتان خود برداشت کنید، یا می‌توانید آنها را با قیچی ببرید. اگر تصمیم به استفاده از قیچی دارید، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید)

بازگشت به وبلاگ