بازگشت به وبلاگ

همه ما تجربه نگهداری سبزی خوردن در یخچال را داریم و می دانیم در صورتی که برای مدت زمان طولانی در یخچال بمانند و استفاده نشوند، پلاسیده شده و دیگر مثل روز اول شاداب نیستند. خوب چاره چی هست؟ سبزی ها به هر چیزی که می پزیم، طعم می بخشند و می توان از آنها به عنوان ستون فقرات بسیاری از سس ها استفاده کرد. برای مثال سس پستو بدون ریحان تازه را می توان تصور کرد؟ مسلما خیر.

با هم در ادامه راه حلی برای این مشکل پیدا می کنیم.

 

چگونه سبزی خوردن تازه را ماندگار کنیم؟

استفاده از سبزی خوردن تازه یا به طور کلی برگ های سبز راهی مناسب برای رنگ و مزه بخشیدن به هر غذایی است. اما گاهی اوقات فرصت استفاده از آنها را پیدا نمی کینم یا اینکه بعد از استفاده از آنها مقداری اضافی باقی می ماند و می خواهیم آنها همانطور تازه در یخچال باقی بمانند.

دو روش اصلی وجود دارد که توصیه می کنیم سبزی های تازه را برای حداکثر طول عمر در یخچال نگهداری کنید. اما نحوه نگهداری آنها بستگی به نوع گیاه دارد! سبزی های نرم یا گیاهان دارای ساقه نرم مانند گشنیز، شوید، جعفری و ریحان را باید مانند گلهای تازه در یک شیشه آب نگهداری کنید. برگ های سفت یا گیاهان دارای ساقه سخت باید در یک حوله کاغذی در کیسه ای در یخچال نگهداری شوند.

 

نحوه نگهداری سبزی های نرم: مانند گل رفتار کنید

اولین نکته ای که وجود دارد این است که این سبزی ها را تا زمانی که لازم ندارید اصلا نشورید.

برای نگهداری جعفری، گشنیز و شوید 3-2 سانتی متر از ساقه را بریده و در ظرفی با آب قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. قرار دادن یک کیسه پلاستیکی در بالای گیاهان غیر ضروری هست، زیرا آنها بدون کیسه نیز تازه باقی می مانند. در صورت لزوم یا هر چند روز یکبار آب را بررسی و تعویض کنید. حدود 4-2 هفته این سبزی ها به خوبی ماندگاری دارند. مگر اینکه زرد و شل شوند.

نگهداری درست جعفری در یخچال _ سبز منظر

 

برای نگهداری ریحان تازه: 2 سانتی متر از ساقه را بریده و در یک شیشه با آب درست مانند گل تازه در دمای اتاق نگهداری کنید (زیرا مستعد آسیب ناشی از سرما است). آب را در صورت لزوم یا هر چند روز یکبار عوض کنید. حدود 1 هفته یا تا زمانی که ریحان نرم و شل شود، امکان نگهداری وجود دارد. لطفا توجه داشته باشید که ریحان گلخانه ای خریداری شده از فروشگاه باید ظرف چند روز قبل از خراب شدن استفاده شود.

 

مدت زمان نگهداری سبزی خوردن های نرم

جعفری – 3 هفته

شوید – 3 هفته

گشنیز –  3 هفته

نعناع – 2 هفته

ترخون – 3 هفته

ریحان – 2 هفته

نحوه نگهداری سبزی خوردن های سخت: افزایش رطوبت

ذخیره برگ های سفت در حوله های کاغذی مرطوب باعث افزایش سطح رطوبت آنها و طراوت بیشتر آنها می شود. پیازچه ها وقتی منجمد می شوند بیشترین طول عمر را دارند اما اگر با همین روش نگهداری در حوله کاغذی آن را نگهداری کنید، می توانند ماندگاری بیشتری در یخچال داشته باشند.

برای نگهداری مریم گلی، آویشن، رزماری، نعناع و پیازچه: گیاهان را به خوبی تمیز و خشک کنید. در یک حوله کاغذی کمی مرطوب بگذارید و آنها را بپیچید. داخل یک کیسه پلاستیکی که چند سوراخ از قبل روی آن ایجاد شده، قرار دهید. حدود 1-2 هفته یا بیشتر در یخچال ماندگاری دارند.

نگهداری از سبزی های سخت _ سبز منظر

 

مدت زمان نگهداری سبزی های سخت

رزماری – 3 هفته

پونه کوهی – 2 هفته

آویشن – 2 هفته

مریم گلی – 2 هفته

مرزه – 2 هفته

پیازچه – 1 هفته

 

اگر آنها را برای مدت طولانی می خواهید نگهداری کنید …

سبزی های مقاوم را می توان منجمد کرد. سبزی ها را خوب بشویید و خشک کنید، سپس آن را در کیسه فریزر یا کیسه های پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و در فریزر بگذارید.

گیاهان و سبزی های منجمد مخصوصاً برای مخلوط کردن در سس های ماکارونی یا سس هایی که در لحظه آخر به غذا اضافه می شوند یا برای تهیه سس های گیاهی مانند پستو و کیمیچوری مناسب هستند.

 

سبزی ها و برگ های بسته بندی شده چطور؟

به طور کلی ما توصیه می کنیم که همیشه به دنبال خرید گیاهان به صورت دسته ای باشید. زیرا این گیاهان به طور کلی تازه تر، پایدارتر و اغلب ارزان تر هستند. با این حال اگر گیاهان از پیش بسته بندی شده را انتخاب کرده اید باید آنها را از بسته بندی خارج کرده، بشویید، خشک کنید و مستقیماً پس از خرید آنها را ذخیره کنید. در غیر این صورت آنها سریعتر پژمرده می شوند.

 

گلدان های سبزی چطور؟

گیاهان ظریف در گلدان باید در مکانی روشن نگهداری شوند. در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند زیرا به سرعت زرد می شوند. بهتر است هر روز به آرامی آنها را با یک بطری اسپری آبیاری کنید تا از مرطوب شدن زیاد خاک و آبیاری بیش از حد گیاه جلوگیری شود.

 

نحوه نگهداری سبزی خوردن تازه در فریزر

در مورد سبزی های لطیف، اگر شما می خواهید کمی بیشتر برای تازه نگه داشتن آنها تلاش کنید، می توانید گیاهان نرم مانند ریحان را با چند قاشق غذاخوری روغن  کلزا یا روغن زیتون مخلوط کرده و سپس آنها را در قالب های یخ قرار دهید تا منجمد شوند. سپس آن مکعب های یخ را در کیسه فریزر بگذارید و در فریزر نگهداری کنید. اگر دوست ندارید از روغن استفاده کنید، می توانید همین کار را با آب انجام دهید.

نگهداری از سبزی خوردن _ سبز منظر

نحوه خشک کردن سبزی

اگر تمایل دارید سبزی ها را خشک کنید و نگهدارید می توانید تا شش ماه در فریزر ذخیره کنید. برای خشک کردن سبزی کافی است آنها را کاملاً بشویید و خشک کنید. سپس از یک دستگاه خشک کن در دمای پایین (95 درجه فارنهایت تا 105 درجه فارنهایت) برای بیرون آوردن رطوبت از برگ ها استفاده کنید تا در دست شما خرد شود. مدت زمان لازم برای این کار براساس هر گیاه متفاوت است. گیاهان خشک شده را در یک محفظه کوچک که هوا به آن نفوذ پیدا نمی کند و در بسته، در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

اگر روش بهتری برای نگهداری سبزیجات سراغ دارید حتما در قسمت نظرات برامون بنویسین تا دیگران هم از تجربیات شما استفاده کنند.

یادتون نره که از سبزی خوردن برای درمان لک غافل نشید. شما می تونید به صورت خودکفا خودتان در خانه سبزی خوردن در گلدان پلاستیکی بکارید و عطر و طعم بینظیر آنها لذت ببرید. کاشت سبزیجات طبقاتی رو هم به شما پیشنهاد می کنیم. کسب تجربه های جدید فرصت خوبی هست تا شما علایقتان را بیشتر بشناسید.

بیشتر دنبال کنید:

معرفی محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در پاییز

کاشت اسفناج در خانه یک تجربه جدید و نسبتا راحت

ایده‌های ساده و زیبا برای خلاقیت در کاشت سبزیجات + تصویر

طریقه شستن سبزی خوردن ساده اما مهم

 

بازگشت به وبلاگ