بازگشت به وبلاگ

امروزه که کاشت سبزیجات و گیاهان در خانه رونق یافته است، افراد علاقمند با رسیدن فصل بهار دست به کار می‌شوند. لازم است بدانید که شما برای کاشت سبزیجات در گلدان نیاز به دانش کشاورزی ندارید و می‌توانید تنها با رعایت چند نکته به خوبی سبزیجات و گیاهان مختلف را در خانه پرورش دهید. مهمترین بخش کاشت یک گیاه شرایط دمایی و آبیاری آن گیاه است. به همین منظور قصد داریم تا نحوه آبیاری سبزی خوردن در گلدان را باهم بررسی کنیم تا سبزی‌های سالمی را کشت کنیم و بتوانیم از حاصل پرورش دست‌های خودمان استفاده کنیم.

آبیاری و کاشت انواع سبزی خوردن

  • ریحان

نحوه کاشت: برای کاشت ریحان در گلدان ابتدا باید بذرهای سالم و استاندارد را انتخاب کنید و یک روز قبل از کاشت آن‌ها را در آب ولرم قرار دهید تا به اندازه کافی درشت شوند. (این کار بین ۸ ساعت تا سه روز زمان می‌برد)  گلدانی با ارتفاع تقریباً ۱۵ سانتی‌متر را آماده کنید و آن را با خاک مناسب برای کاشت ریحان پر کنید. قبل از کاشت، بذر‌ها را از آب بیرون بیاورید و توسط یک پارچه نم آن را بگیرید. سپس به فاصله ۱سانتی‌متری از سطح خاک آن‌ها را قرار دهید و با کمی خاک روی آن‌ها را بپوشانید.

نکته/ قطر خاک بستگی به قطر بذر مورد نظر دارد. برای مثال اگر اندازه بذر ۲ میلی‌متر است بایستی به همین اندازه برروی آن خاک بریزید.

نحوه آبیاری: نحوه آبیاری سبزی خوردن در گلدان برای رشد آن بسیار دارای اهمیت است. بنابراین پس از کاشت بذر ریحان باید هر روز به تعداد سه الی چهار بار روی گلدان را با آبپاش آب بریزید تا سطح آن به طور کامل خیس شود و گلدانتان را به مدت ۲ تا ۵ روز در مکانی گرم قرار دهید. وقتی ریحان‌ها جوانه زدند نباید اجازه دهید که خاک خشک شود و باید هر روز آن را آبیاری کنید.

نکته/  

۱.  ریحان باید در مکانی باشد که روزانه ۶ ساعت در برابر نور خورشید قرار بگیرید و خاک آن مرطوب باشد.

۲. اگر قصد دارید ریحان را در فصل تابستان بکارید، باید روزانه به طور مرتب آن را آبیاری کنید.

۳. ریحان جزو سبزی‌هایی است که رطوبت را دوست دارد، بنابراین استفاده از مالچ در اطراف خاک آن مفید خواهد بود.

  • گشنیز

نحوه کاشت: کاشت گشنیز نیز مانند کاشت ریحان است و باید بذرها را قبل از کاشت به مدت دو روز در آب ولرم بخیسانید تا پوست روی آن شکسته شده و برای جوانه زدن آماده شود. پس از دو روز بذرها را از آب خارج کرده و آن‌ها را خشک کنید. بذرها را داخل گلدانی با سوراخ زه‌کشی شده قرار دهید تا از ماندن آب در زیر گلدان و پوسیده شدن آن جلوگیری کنید. بذرها را در عمق نیم سانتی و با فاصله پنج سانت از یکدیگر قرار دهید و روی آن را با خاک پر کنید.

نحوه آبیاری: بعد از کاشت بذرها گلدان را به طور کامل آبیاری کنید، به گونه‌ای که آب از کف گلدان خارج شود. تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند ( معمولاً بین ۴ تا ۵ روز) سعی کنید سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

نکته/

نحوه آبیاری سبزی خوردن در گلدان به رشد و جوانه زدن آن کمک شایانی می‌کند. این نکته برای گشنیز نیز صدق می‌کند و بایستی برای جوانه زدن آن بستر خاکش همیشه مرطوب باشد. اما توجه داشته باشید که خاک را غرق در آب نکنید، زیرا در غیر اینصورت گیاه از بین می‌رود.

  • نعناع

نحوه کاشت: کاشت نعناع با استفاده از بذر رایج نبوده و می‌توانید از طریق قلمه زدن آن را بکارید. حدود ۱۰ سانتی‌متر از ساقه نعناع را بریده و برگ‌های اضافی را از آن جدا کنید و تنها سه برگ برروی آن باقی بگذارید. قلمه را درون لیوان قرار دهید و به مدت دو هفته تا ریشه زدن آن صبر کنید. در طول این مدت اگر آب لیوان کم شد به آن آب اضافه کنید. پس از ریشه زدن آن را به خاک منتقل کنید و در عمق سه سانتی‌متری گلدان بکارید.

نحوه آبیاری: نحوه آبیاری سبزی خوردن در گلدان به نوع بذر و دمای محیط بستگی دارد بنابراین برای رشد بهتر نعناع، بهتر است که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد و بسته به دمای محیط حداقل روزی دوبار به مقدار کم آن را آبیاری کنید.

  • تره

نحوه کاشت: بهترین زمان برای کاشت تره فصل بهار و پاییز است. خاک مناسب برای کاشت تره باید خاک حاصلخیز باشد بنابراین بهتر است از خاک باغچه به همراه کمی کود استفاده کنید. سپس به همان روشی که بذرهای ریحان را ‌کاشتید می‌توانید تره‌ها را نیز بکارید.

نحوه آبیاری: برای آبیاری اولیه سعی کنید گلدان را به اندازه‌ای آب دهید که بذرها از زیر گلدان بیرون نیاید. در تمامی مراحل رشد تره باید به این دقت داشته باشید که سطح خاک خشک نشود زیرا این گیاه به خشکی بسیار حساس بوده و در صورت تشنه ماندن از بین می‌رود. بنابراین سعی کنید سطح خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید.

بازگشت به وبلاگ