بازگشت به وبلاگ

برای لذت بردن از گیاهان و سبزیجات نیاز به داشتن باغچه و باغ های بزرگ نیست. با صرف کمی وقت و خلاقیت می توان در گلدان هم سبزیجات کاشت و از آنها لذت برد. در این مقاله از مجله سبز منظر شما را با ایده‌هایی برای خلاقیت در کاشت سبزیجات آشنا می‌کنیم.

ایده‌های ساده برای خلاقیت در کاشت سبزیجات

1. با بوته های سبزیجات جلوه زیبایی خلق کنید

خلاقیت در کاشت سبزیجا

برخی از سبزیجات مانند برگ چغندر از سایر سبزیجات زیباتر هستند. برای خلاقیت در کاشت سبزیجات می‌توانید آنها را در نقطه دید باغچه قرار دهید. در تصویر بالا بوته های چغندر در گلدان توت فرنگی کاشته شده اند، و همانظور که می‌بینید منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند. گلدان ها را می توانید در مقابل نور خورشید نیز قرار دهید. همچنین می توانید در هر گلدان از یک نوع سبزی کاشته یا آنها را باهم ترکیب کنید. در این روش تنها مشکلی که شاید با آن روبرو باشید  این است که خاک سبزیجات زود به زود خشک می شود و باید مرتب به آنها آب بدهید.

۲. گلدان های سبزیجات را آویزان کنید

خلاقیت در کاشت سبزیجا

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید سبدهای آویز نمی‌توانند حاوی گل باشند. اغلب سبزیجات در گلدان‌های آویز هم رشد می کنند و در این حالت گرمای دیوار را دریافت کرده و زودتر رشد می کنند.  برای این کار می توانید از هر نوع گلدانی استفاده کنید، برای خلاقیت در کاشت سبزیجات از بطری‌های کهنه نوشابه و یا ظرف های سرامیکی گران قیمت ایده بگیرید. به یاد داشته باشید که این گلدان‌ها زمانی که پر از خاک و گیاه شوند، سنگین خواهند شد.

۳. سبزیجات یکدست

گاهی اوقات لازم است که یک باغچه بزرگ داشته باشید. می توانید سبزیجات بزرگی مانند کاهو را در کنار هم کشت کنید و مرتب آنها را هرس کنید. نقطات سایه زیر درخت نیز مکان مناسبی است و می توانید حاشیه آن را با هویج تزئین کنید. اگر باغچه شما در فضایی قرار دارد که ممکن است حیوانات بتوانند به آن حمله کنند و  خرابش کنند، بهتر است لابلای آنها گل‌هایی بکارید که بویشان این حیوانات را فراری دهد.

4. پالت باغچه خود را تغییر دهید

خلاقیت در کاشت سبزیجا

بسیاری از باغبان ها می دانند که تخته های شکسته می توانند به عنوان کود استفاده شوند و از باغچه های عمودی استفاده بهینه را می کنند. برخی از آنها برای داخل تخته از پارچه استفاده می کنند و سپس داخل آن را با خاک گلدان پر می کنند. در این صورت داخل آن گرم شده و می توانید گیاه را توی خاک بکارید. برای خلاقیت در کاشت سبزیجات و همچنین اگر می‌خواهید باغچه آویز داشته باشید، باید از پیچ‌های محکم استفاده کنید، زیرا خاک و چوب همه چیز را سنگین می کند.

5. باغبانی داخل جعبه

خلاقیت در کاشت سبزیجا

یک جعبه ساده بهترین راه برای خلاقیت در کشت سبزیجات خوراکی است. خوبی این نوع باغچه ها، قابل حمل بودن آن است. گرچه جعبه ها پس از پر شدن سنگین می شود، اما اگر زیر آن چرخ بگذارید می توانید آن را در هر کجای خانه قرار دهید تا نور آفتاب را دریافت کنند. همچنین می توانید چند جعبه را در یک فضای کوچک قرار دهید. سبزیجاتی که مکرر هرس می شوند، مانند کاهو رومن، هویج و پیاز، باید در دسترس باشند تا هرس شده و فضای زیادی را اشغال نکنند.

6. مجموعه سبزیجات خود را به نمایش بگذارید

اگر قفسه دارید، پس باغچه هم دارید. برای خلاقیت در کاشت سبزیجات لازم نیست سبدهای آویز خریداری کرده یا وقتتان را در باغچه بگذرانید، تنها چیزی که لازم دارید چند ردیف قفسه و چند گلدان است. گلدان ها را روی قفسه داخل پاسیو یا آشپزخانه بگذارید و هرازگاهی وارد باغچه تان شده و گیاهان را هرس کنید. حتی می توانید در هوای سرد آنها را در فضای مناسب‌تر قرار دهید.

7. برخی از سبزیجات را در ارتفاع بالاتر بکارید

خلاقیت در کاشت سبزیجا

گاهی اوقات برخی از سبزیجات را می‌توان در ارتفاع بالاتری کاشت که این کار مزیت هایی دارد، برای مثال زهکشی بهتری داشته و در بهار خاک را گرم تر می کند، که می تواند برای گیاهان و سبزیجات دیگر نیز مفید باشد. مانند تصویر بالا برخی از سبزیجات را در ارتفاع بالاتر بکارید و باغچه های جعبه‌ای را بالا بیاورید. در این صورت نه دیگر خودتان برای آبیاری خم می شوید و نه حیوانات می توانند به سبزیجات شما آسیب برسانند.

8. یک گلخانه بسازید

خلاقیت در کاشت سبزیجات گلخانه‌ای، سبزیجات تازه را در اختیارتان قرار نمی دهد، اما می توانید با گذاشتن یک صندلی و مشاهده آنها، شاهد رشد سبزیجات باشید. داشتن گلخانه هم یک باغچه زیباو هم یک مکان محافظت شده برای کشت سبزیجات و گل ها است. می‌توانید دفتر کار خود را به آنجا منتقل کنید و همزمان شاهد رشد سبزیجات نیز باشید.

9. باغبانی طبیعی

خلاقیت در کاشت سبزیجا

اگر به دنبال خلاقیت در کاشت سبزیجات هستید، می توانید یک باغچه طبیعی نیز داشته باشید. این نوع باغچه لایه های خاک را غنی تر می کند. می توانید درخت ها، گل، سبزیجات چند ساله، گل های پیازدار و خود رو را در کنار هم قرار دهید تا یک باغچه طبیعی داشته باشید. داشتن چنین باغچه ای شاید پرزحمت به نظر برسد، اما نگهداری کمی داشته و به راحتی انجام شدنی است. اگر برای کاشت سبزیجات در باغچه نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید مقاله ما درباره آموزش تصویری کاشت سبزی در باغچه به زبان ساده را مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ