بازگشت به وبلاگ

مواد مغذی زیادی در اطراف ما وجود دارند که بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شوند و در رژیم غذایی خود کمتر از آنها استفاده می‌کنیم. مانند زغال اخته که میوه‌ای مقوی بوده و خاصیت توانبخشی زیادی دارد. اسموتی زغال اخته و موز یکی از نوشیدنی‌های محبوبی است که در کشورهای غربی به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. این اسموتی طعم بی‌نظیر و با طراوتی دارد که می‌‌تواند به نوشیدنی مورد علاقه شما تبدیل شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه این اسموتی خوش طعم را باهم یاد بگیریم.

زغال اخته سرشار از ترکیباتی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و زینک بوده که می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مفید باشد. علاوه بر این، این میوه منبع غنی از ویتامین c به شمار می‌رود که خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و باکتری دارد. همچنین مواد مغذی موجود در زغال اخته از رشد سرطان‌های ریه و تکثیر سلول‌های سرطان خون بدون تاثیر بر سلول‌های سالم جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه اسموتی زغال اخته با موز

  • مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
  • مناسب برای یک وعده

مواد لازم برای تهیه

برای تهیه اسموتی زغال اخته و موز نیاز به ۴ ماده اصلی داریم که عبارتند از:

زغال اخته

برای شروع یک فنجان زغال اخته تهیه کنید. وظیفه زغال اخته در این نوشیدنی طعم‌دهی به اسموتی و تغییر رنگ آن به قرمز است.

موز

در مرحله بعد یک عدد موز تازه و رسیده را به این دستور اضافه می‌کنیم تا طعمی شیرین و خامه‌ای به آن بدهد.

ماست

برای قوام بیشتر این اسموتی لازم است از نصف فنجان ماست وانیلی استفاده کنیم. افزودن ماست باعث می‌شود تا طعم لطیفی به اسموتی اضافه شده و در عین حال بافتن آن را ضخیم‌تر می‌کند.

در صورت حساسیت به هر نوع لبنیات، می‎توانید از دستور بدون لبنیات آن استفاده کنید.

شیر

در آخر نوبت آن است که مایعی مانند شیر را به مخلوط اسموتی زغال اخته و موز اضافه کنید. مقدار شیری که به این نوشیدنی باید اضافه شود به میزان غلظت مورد علاقه شما بستگی دارد. اما به صورت متوسط باید از نصف تا یک فنجان شیر استفاده کنید.

در نهایت هم می‌توانید هر چیزی که دوست دارید به اسموتی خود اضافه کنید. برای مثال ما در این دستور از یک قاشق کره آجیل و کمی گرانولا استفاده کردیم.

طرز تهیه اسموتی زغال اخته و موز یخ زده

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا اسموتی‌هایی که در کافه‌ها خریداری می‌کنیم طعم بهتری دارند؟ راز خوش طعم بودن این اسموتی‌ها در یخ زدن مواد آن است. از آنجایی که تقریباً هیچکس اسموتی آبدار دوست ندارد، بهتر است مواد لازم را به صورت منجمد درون مخلوط‌کن بریزید. بدین ترتیب نوشیدنی خوش طعمی خواهید داشت که از اسموتی‌های خریداری شده در مغازه بسیار بهتر هستند.

مرحله یک: آماده کردن مواد

قبل از هر چیزی برای تهیه این اسموتی، باید زغال اخته و موز را فریز کنید. چون اسموتی زغال اخته و موز نیاز به بافت یخ زده خواهد داشت. پس از گذشت چند ساعت میوه‌ها را از درون یخچال خارج کنید و توجه داشته باشید که اگر موز شما یخ زده است، اول پوست آن را جدا کرده و سپس آن را برش دهید.

مرحله دوم: مخلوط کردن ترکیبات

زغال اخته، موز، ماست و شیر را در مخلوط کن بریزید و به اندازه‌ای هم بزنید که تمامی مواد با هم یکدست شوند. سپس برای اینکه مقداری چربی سالم به آن اضافه کنید، می‌توانید کره آجیل را به مخلوط مواد اضافه کرده و یا روی اسموتی را با آن بپوشانید. در صورت تمایل می‌توانید گرانولا را نیز روی آن بپاشید تا کمی ترد شود.

اسموتی زغال اخته و موز

تغییر مواد به صورت دلخواه

مزیت تهیه اسموتی‌ها این است که هیچ قانون خاصی برای آنها وجود نداشته و شما می‌توانید به راحتی مواد آن را با هر میوه‌ای که مطابق میل‌تان باشد تعویض کنید. در ادامه چند گزینه به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توان برای تهیه اسموتی موز و زغال اخته از آنها استفاده کرد.

1. میوه ها را عوض کنید

اسموتی‌ها بسیار متنوع هستند و به راحتی می‌توان مواد داخل آنها را تعویض کرد. برای مثال می‌توانید به جای موز از انبه و یا توت فرنگی استفاده کنید.

2. لایه های بیشتری اضافه کنید

برای اینکه اسموتی زغال اخته و موز لایه‌های بیشتری داشته باشد می‌توان به عنوان تزیین از آجیل، میوه‌های خشک و یا حتی کمی شکلات به جای کره آجیل بر گرانولا اضافه کرد. اما توجه داشته باشید که بدین صورت اسموتی شما کالری بیشتری خواهد شد.

پروتئین اسموتی را افزایش دهید

اگر از این اسموتی برای افزایش پروتئین بدن خود استفاده می‌کنید بهتر است به جای اضافه کردن ماست، مقداری پنیر به باقی مواد اضافه کنید. پنیر نه تنها طعم اسموتی زغال اخته و موز را تغییر نخواهد داد، بلکه باعث می‌شود تجربه لذیذتری از نوشیدن این اسموتی داشته باشید.

از قالب بستنی استفاده کنید

معمولاً نوشیدن اسموتی‌های مقوی برای کودکان لذت‌بخش نخواهد بود. در چنین شرایطی شما می‌توانید از قالب‌های بستنی برای هر نوع خوراکی یخ زده با این مخلوط استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است مواد اسموتی را درون قالب های بستنی ریخته و اجازه دهید تا به صورت کامل یخ بزند.

کمی سبزیجات به اسموتی بیافزایید

اگر رژیم غذایی خاصی دارید و مجبورید تا نوشیدنی های سالم‌تری را مصرف کنید، می‌‌توانید مقداری سبزیجات برگی مانند اسفناج یا کلم به اسموتی زغال اخته و موز اضافه کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود که با نوشیدن این اسموتی از افزایش وزن جلوگیری کرده و  به رژیم غذایی خود نیز کمک کنید.

مواد لازم برای تهیه اسموتی زغال اخته و موز

  • 1 فنجان زغال اخته (150 گرم)
  • 1 عدد موز
  • ½ فنجان ماست وانیلی بدون چربی (120 گرم)
  • ½ تا 1 فنجان شیر بدون چربی، (120 میلی لیتر)
  • یک قاشق کره آجیل، گرانولا ( در صورت تمایل)

طرز تهیه این اسموتی خوشمزه

قبل از مخلوط کردن، موز را فریز کنید (قبل از اینکه منجمد شوند آنها را برش دهید). این کار به اسموتی زغال اخته و موز بافتی یخ زده می‌دهد.

سپس زغال اخته، موز، ماست و شیر را در مخلوط کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا یکدست شود. در صورت تمایل، یک قاشق کره آجیل را با یک قاشق گرانولا مخلوط کنید.

نکته: برای جدا کردن هسته زغال اخته آن را به مدت ۵ دقیقه درآب سرد خیس کنید. سپس داخل ظرفی ریخته و چند لیوان آب داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوشد. پس از مدت ۳۰ دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا کمی خنک شود. در آخر زغال اخته‌ها را با گوشتکوب بکوبید تا هسته‌ آن به راحتی خارج شود.

اسموتی زغال اخته و موز

به همین راحتی اسموتی زغال اخته و موز شما آماده سرو می‌شود. آن را درون لیوان بزرگی ریخته و نوش جان کنید.

ارزش غذایی در هر وعده اسموتی زغال اخته و موز

  • کالری: 336 کیلو کالری (17%)
  • کربوهیدرات: 62.6 گرم (21%)
  • پروتئین: 13.3 گرم (27%)
  • چربی: 4.9 گرم (8%)
  • چربی اشباع شده: 2.9 گرم (18%)
  • کلسترول: 17 میلی گرم (6%) )
  • سدیم: 146 میلی گرم (6%)
  • پتاسیم: 891 میلی گرم (25%)
  • فیبر: 6.6 گرم (28%)
  • قند: 43 گرم (48%)
  • کلسیم: 384 میلی گرم (38%)
  • آهن: 1 میلی گرم (6%)
بازگشت به وبلاگ