بازگشت به وبلاگ

در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اسموتی چیست و چگونه درست می شود. بنابراین اگر تا به حال برای تهیه اسموتی‌ها تردید داشتید این مطلب را از دست ندهید.

اسموتی چیست؟

اسموتی یا نرم نوش که در زبان انگلیسی به آن Smoothie گفته می‌شود نوعی نوشیدنی غلیظ است که از مخلوط میوه و سبزیجات به همراه یخ درست می‌شود. بیشتر اسموتی‌ها از سه قسمت تشکیل می شوند:

  •  نوعی مایع که پایه اسموتی نامیده می‌شود
  • مجموعه ای از میوه و سبزیجات
  • و یخ

همانطور که گفتیم قرار است در این مطلب یاد بگیریم که اسموتی چیست و چگونه درست می شود. برای تهیه اسموتی اگر از میوه و سبزیجات منجمد استفاده شود دیگر نیازی به استفاده از یخ نیست. غلظت یک اسموتی معمولاً به نسبت مایعات به مواد جامد تعیین می‌شود. بنابراین برای غلیظ‌تر کردن اسموتی بهتر است که مقدار کلیه مایعات اضافه شده را کاهش داده و یا مقدار میوه و سبزیجات را افزایش دهید. برای افزایش غلظت اسموتی می‌‌توان به آن پودر، مکمل و طعم دهنده‌ها را اضافه کرد. مانند پودر پروتئین، مکمل‌های ویتامین و…

اسموتی چیست و چگونه درست می‌ شود؟

اسموتی در مقایسه با شیک

برخی از دستورالعمل‌های تهیه اسموتی حاوی بستنی و یا مقدار زیادی شکر اضافه شده به شکل عسل و یا سایر مواد افزودنی هستند. به این نکته توجه داشته باشید که افزودن بستنی و به ویژه مقادیر زیادی شکر فرآوری شده نوشیدنی را به یک شیک تبدیل می‌کند، چراکه برای تهیه اسموتی‌ها از لبنیات و یا قند استفاده نمی‌شود و به جای آن از مواد طبیعی استفاده می‌کنند. برای مثال برای شیرین شدن اسموتی به جای شکر از قند طبیعی موجود در خرما استفاده می‌شود.

اسموتی در مقایسه با آبمیوه

یکی از نکاتی که درباره اینکه اسموتی چیست و چگونه درست می شود باید بدانید این است که اسموتی ها معمولاً از مخلوط و یا میکس میوه و سبزیجات درست می‌شوند. به همین دلیل برای تهیه آن نیاز به یک مخلوط کن است. اما آب میوه‌ها از مایع یک میوه یا سبزی تهیه می‌شوند. به همین دلیل برای تهیه آنها به دستگاه آبمیوه گیری نیاز است. از طرف دیگر یک اسموتی به طور معمول شامل خود میوه و سبزیجات شده و از تمامی اجزای آن مانند پوست، دانه و یا سایر قسمت‌های میوه یا سبزی استفاده می‌شود. بنابراین یک اسموتی حاوی تمام فیبرهای اصلی موجود در میوه و سبزیجات است، در حالی که آب میوه تنها حاوی مایع خارج شده از میوه‌هاست.

یکی از انتقاداتی که می‌توان نسبت به آب میوه‌ها داشت، غلظت بالای قندی است که در آنها وجود دارد و باعث افزایش سریع قند خون می‌شود.

اسموتی چیست و چگونه درست می‌ شود؟

درست کردن یک اسموتی از چهار قسمت تشکیل می شود:

قسمت اول: مایع اسموتی

شما باید برای درست کردن اسموتی با  یک الی دو فنجان مایعات شروع کنید. بهترین و ارزانترین انتخاب برای مایعات آب است که اجازه می‌دهد کالری بدن خود را از میوه و سبزیجات و مواد مغذی دیگر دریافت کنید. از دیگر موادی که می‌توان به عنوان مایع در تهیه اسموتی استفاده کرد عبارتند از: شیر سویا، شیر بادام، آب میوه‌ها، چای سبز یا سیاه، و قهوه

قسمت دوم: میوه و سبزیجات

در قسمت دوم از مطلب اسموتی چیست و چگونه درست می شود، به انتخاب میوه و سبزیجات می‌رسیم که دو حالت دارد:

حالت اول این است که از مواد منجمد استفاده کنید. که بدین ترتیب برای درست کردن اسموتی به یخ کمتری نیاز خواهید داشت.

حالت دوم این است که از میوه و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند استفاده کنید. بدین ترتیب مایعات کمتری برای تهیه اسموتی باید اضافه کنید.

قسمت سوم: اضافه کردن مواد مغذی

مواد مغذی در اسموتی باعث طعم دار شدن آن شده و به غلیظ شدن آن نیز کمک می‌کند. از جمله مواد مغذی که می‌توان در تهیه اسموتی‌ها استفاده کرد عبارتند از: پودر پروتئین، پودرهای گندم و جو، پودرهای ویتامین، کره بادام زمینی، جوی دوسر و …

قسمت چهارم: اضافه کردن یخ

اسموتی‌ها به دلیل خنک و با طراوت بودن، باید یا از مواد منجمد و یا چند قطعه یخ برای تهیه آن استفاده کرد . اگر از میوه و سبزیجات تازه استفاده می‌کنید باید چند قطعه یخ به اسموتی اضافه کنید تا خنک شود و بافت ضخیم‌تری به شما بدهد. اما اگر از میوه و سبزیجات به صورت منجمد استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به اضافه کردن یخ نیست.

نحوه مخلوط کردن

در مرحله آخر از نکات اینکه چگونه اسموتی درست می شود این را به یاد داشته باشید که همه مواد را به طور کامل در داخل مخلوط کن ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به طور کامل مخلوط شود. بدین ترتیب اسموتی شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید.

نکته/ برای آنکه مواد جامد در بین تیغه‌های مخلوط کن گیر نکند ابتدا کمی مایع در داخل مخلوط کن ریخته و سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید.

حالا که متوجه شدیم اسموتی چیست و چگونه درست می شود وقت آن است که دست به کار شوید و یک اسموتی خوشمزه تهیه کنید. اگر نمی‌دانید چه نوع اسموتی درست کنید، می‌توانید دیگر مقاله‌های ما در مورد دستورالعمل‌های انواع اسموتی‌های خوشمزه را بررسی کنید و مطمئن باشید که آنها را دوست خواهید داشت.

بازگشت به وبلاگ