بازگشت به وبلاگ

این یک حقیقت است که با یک برنامه ریزی خوب می توان یک باغ سبزیجات ساده را به فضایی با تولید بالا و پرمصرف تبدیل کرد. شما تنها با دانستن چند نکته ساده می‌توانید در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید. در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم همه چیز درباره کاشت سبزیجات را با هم بررسی کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

لازم نیست همه سبزیجات را همزمان بکارید

همانطور که گفتیم می خواهیم همه چیز درباره کاشت سبزیحات را به شما آموزش دهیم. در اولین قدم فرض کنید که فصل بهار تمام شده است و فصل تابستان برای برداشت برخی از سبزیجات آغاز می‌شود. پس از برداشت آنها ردیف‌های خالی مانده، پس از مدتی با علف های هرز پر می شوند؛ برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به جای کاشت همزمان سبزیجات از کاشت جانشین استفاده کنید. اما کاشت جانشین چیست؟ قبل از کاشت محصولات خود برنامه ریزی داشته باشید. این به این معنی است که شما باید بدانید در ابتدا چه محصولاتی را می‌خواهید پرورش دهید و پس از برداشت آنها چه محصولاتی را می‌خواهید جایگزین کنید.

برای مثال اگر در نظر دارید که ابتدا نخود فرنگی پرورش دهید باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که ابتدا با کاشت کلم بروکلی یا خیار در اواسط تابستان شروع کنید تا پس از آن بتوانید از محصولاتی که به سبزیجات مقاوم در زمستان معروف هستند مانند اسفناج و ماش برای جایگزینی در فصل زمستان استفاده کنید. برای آنکه در این روش تولید خوبی داشته باشید در کودهای قدیمی از کمپوست استفاده کنید. این کود یک نوع کود آلی متعادل برای ترغیب گیاه به رشد سالم است.

کاشت همه محصولات آسان نیست

دوست داشتیم که به شما بگوییم همه چیز درباره کاشت سبزیجات آسان است اما این گونه نیست و باغ‌دارانی با چندین سال سابقه باغبانی، هنوز هم در کاشت برخی از محصولات با چالش روبرو هستند. از جمله مشکلاتی که می‌توان به آنها اشاره کرد تغییرات آب و هوایی است. برای مثال در برخی از موارد ممکن است در فصل بهار هوا سرد و مرطوب باشد و یا در فصل تابستان با خشکسالی طولانی روبه‌رو شویم که همه این موارد می‌توانند بر رشد محصولات تاثیر بگذارند. از دیگر مشکلاتی که باغبانان با آن روبه رو هستند حمله حشرات و آفات به محصولات کشاورزی است. بنابراین لازمه برخورد با این مشکلات این است که بیاموزید چگونه آفات و حشرات مضری را که در باغ خود می‌بینید شناخته و نحوه مقابله با آنها را بدانید. گاهی اوقات کنترل آفات سبزیجات از کاشت آنها ساده‌تر است.

علف های هرز را مرتباً از بین ببرید

مانند آفاتی که در باغ وجود دارند علف‌های هرز نیز یکی دیگر از مواردی هستند که سبزیجات شما را تهدید می‌کنند. برای آنکه علف های هرز را از بین ببرید بهترین روش این است که به جای آنکه این کار را به یکباره انجام دهید، هفته 2 بار و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای از بین بردن آنها وقت بگذارید. مالچ کردن اطراف سبزیجات با کاه یا برگ‌های خرد شده نیز از رشد علف‌های هرز جلوگیری کرده و رطوبت خاک را حفظ می‌کند.

نکته/

ترفند خوبی که برای دانستن همه چیز درباره کاشت سبزیجات می‌توانیم به شما یاد دهیم این است که برای از بین بردن علف‌های هرز بهتر است که از زمان‌هایی که باران‌ می‌بارد استفاده کنید؛ چراکه خاک مرطوب باعث می‌شود علف‌های هرز راحت‌تر و با ریشه‌های بلند از داخل خاک بیرون بیایند. برای مالچ‌کاری نیز ۴ الی ۵ سانت از برگ‌های خورد شده را در اطراف محصولاتی که ممکن است علف های هرز آن‌ها را تهدید کنند بریزید و آبیاری را کاهش دهید.

در از بین بردن علف‌های هرز توجه داشته باشید که بذر آنها داخل خاک باقی نماند. زیرا وجود آنها در باغ، باعث می‌شود که سال‌ها با آنها دست و پنجه نرم کنید.

صرفه جویی در هزینه‌ها با باغبانی سبزیجات

همه چیز درباره کاشت سبزیجات

برای آنکه همه چیز درباره کاشت سبزیجات و پرورش مواد غذایی و اینکه بدانید چگونه می‌توانید از این طریق پس انداز کنید و اقدامات موثری را انجام دهید. برای مثال خرید محصولاتی مانند گوجه فرنگی گران است اما کاشت آن نه تنها کم هزینه بوده بلکه بسیار آسان است. پرورش محصولات با ارزش می‌تواند به کاهش خرج‌های شما کمک کند. بنابراین اگر باغتان دارای شرایط آفتاب و خاک مناسبی است حتما از این روش برای کاهش هزینه‌های خود استفاده کنید. از جمله سبزیجات و میوه هایی که می‌توانند در هزینه‌های شما صرفه جویی کنند و از طرفی کاشت ساده‌ای دارند عبارتند از: سبزیجات سالاد، انواع سبزی خوردن، گوجه فرنگی و میوه‌هایی چون توت فرنگی و تمشک.

گیاه مناسب، مکان مناسب

مهمترین چیزی که در یادگیری همه چیز درباره کاشت سبزیجات باید به آن توجه کنید فراهم کردن فضای مناسب برای گیاهان است تا در نهایت بهترین گیاهان را داشته باشید. بیشتر سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان در آفتاب کامل بهترین رشد را دارند. بنابراین جایی که حداقل ۶ ساعت و حداکثر ۸ ساعت آفتاب مستقیم در روز برای گیاه فراهم کند مناسب‌ترین مکان برای رشد سبزیجات است.

آبیاری مناسب

همه چیز درباره کاشت سبزیجات

سعی کنید مکانی را که برای کاشت سبزیجات انتخاب می‌کنید نزدیک به منبع آب باشد. برای نصب وسایلی که آب باران را به داخل باغ هدایت می‌کنند اقدام کنید تا آبیاری، سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.

کاشت در گلدان

کاشت سبزیجات در گلدان یکی از روش‌های مطمئنی است که نهال‌های شما را از هرگونه علف هرز دور نگه می‌دارد. در کاشت سبزیجات توسط گلدان توجه داشته باشید که قبل از ریختن خاک حتماً زهکشی مناسب برای گلدانتان انجام دهید.

برای ادامه تولید، مرتباً آنها را بچینید

برخی از سبزیجات باید مرتباً چیده شوند تا برداشت آنها ادامه داشته باشد همه چیز درباره کاشت سبزیجات مانند لوبیا، کدو سبز و گوجه فرنگی را بیاموزید. این سبزیجات از جمله مواردی هستند که چیدن بیشتر آنها باعث ترغیب در رشدشان می‌شود.

مرتب کردن باغ و باغچه

برای مرتب کردن باغ خود بهتر است که از برگ های افتاده به عنوان کمپوست استفاده کنیم تا به برگ تبدیل شوند یا آنها را به صورت انبوه بر روی گیاهانی که عمر طولانی‌تری دارند قرار دهید تا از آنها در زمستان محافظت شود.

تجربه کسب کنید

باغبان خوب کسی است که اشتباهات زیادی انجام داده اما از آنها تجربه کسب کرده باشد. بنابراین با ثبت زمان معین، کجا چه چیزی را پرورش دادید و هرگونه حمله آفات، بیماری‌ها و … را یادداشت کنید تا بتوانید در آینده در صورت بروز دوباره این مسائل از تجربیات خود استفاده کنید.

ما در این مقاله همه چیز درباره کاشت سبزیجات را بررسی کردیم تا شما در پرورش سبزیجات و گیاهان خود تجربیات بیشتری داشته باشید. حتماً برای برداشت گیاهان بیشتر، زمان کاشت آبیاری و کوددهی محصولات خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت بروز مشکل آنها را به خوبی حل کنید و میزان برداشت شما افزایش یابد. ممنون که با ما همراه بودید.

بازگشت به وبلاگ