بازگشت به وبلاگ

چند سالی است که کاشت سبزی طبقاتی بسیار رایج شده است حتی باغبانانی که فضای کافی برای کشت سبزیجات دارند نیز به این روش روی آورده‌اند. زیرا نه تنها جلوه بصری زیبایی به باغ شما می‌بخشد، بلکه در افزایش گردش هوا و کاهش آفت و بیماری‌های سبزیجات نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود گیاهان و سبزیجات محصولات بیشتری بدهند. بنابراین اجازه ندهید که فضای کوچک باغتان شما را از کشت سبزیجات تازه باز دارد. اما توجه داشته باشید که همه سبزیجات برای این نوع کشت مناسب نیستند. به همین منظور در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم سبزیجاتی را که برای کاشت سبزی طبقاتی مناسب هستند به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع سبزیجات مناسب برای کاشت طبقاتی

نخود فرنگی

یکی از سبزیجات مناسب برای کاشت سبزی طبقاتی انواع مختلف نخود فرنگی است. چراکه دارای شاخه‌های ظریف و ریزی هستند که مانند انگور به سمت بالا حرکت می‌کند. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که به صورت عمودی رشد می‌کند. این را در نظر داشته باشید که گیاه نخود فرنگی یک محصول زمستانی است که باید فقط در فصل بهار و پاییز کشت شود و در تابستان آنها را با محصولات دیگری جایگزین کرد.

خیار

خیار جز محصولاتی است که همه می‌دانند می‌توان آن را به صورت طبقاتی نیز پرورش داد. یکی از بزرگترین مزیت‌های پرورش خیار به صورت طبقاتی این است که تشخیص میوه رسیده آن بسیار آسان است؛ اما زمانی که خیار به صورت بوته‌ای کاشت می‌شود چون میوه ها در زیر برگ ها پنهان می‌شوند تشخیص رسیده بودن آنها هم سخت می ‌شود. همچنین این را بدانید که این محصول در برابر طیف وسیعی از آفات و بیماری‌ها آسیب پذیر است. بنابراین دور نگه داشتن آنها از زمین باعث می‌شود تا کمتر بیمار شده و آسیب ببینند.

گوجه فرنگی

برخی از انواع گوجه فرنگی وجود دارند که می‌توان از آنها برای کاشت سبزی طبقاتی استفاده کرد. برخلاف گوجه‌های بوته‌ای، این نوع گوجه‌ها از نوک گیاه شروع به رشد می‌کنند و ساختار عمودی تشکیل می‌دهند.

کدو حلوایی

برخی از انواع کدو حلوایی فقط در زمستان رشد می‌کنند. این محصول برای کاشت سبزی طبقاتی بسیار مناسب هستند. بنابراین اگر قصد کاشت کدو حلوایی به صورت عمودی را دارید باید برای حمایت آن از ستون‌ها و یا طاق‌های عمودی استفاده کنید.

کاشت سبزی طبقاتی

لوبیا سبز

بی‌شک لوبیای سبز جزو محبوب‌ترین سبزیجاتی است که می‌توانید به صورت طبقاتی آنها را رشد دهید. برخی از انواع لوبیا سبز مانند لوبیای مومی و یا فرانسوی برای کاشت سبزی طبقاتی مناسب هستند و تنها لازم است که برای آنها فضایی را برای رشد به سمت بالا فراهم کنید تا از آن ها بالا بروند. برخی از این گیاهان به راحتی تا ارتفاع ۸ الی ۱۰ متر نیز می‌رسند.

مزایای کاشت سبزی طبقاتی

استفاده از فضای کافی

وقتی فضای زیادی برای کاشت سبزیجات و گیاهان نداشته باشید باغبانی به روش طبقاتی می‌تواند در استفاده از فضای کافی به شما کمک کند و  امکان پرورش گیاهان را به شما می‌دهد. برخی از گیاهانی که به صورت عمودی رشد می‌کنند اگر به صورت بوته‌ای کاشت شوند فضای زیادی از زمین را اشغال می‌کنند مانند خیار یا کدو. بنابراین استفاده از این روش باعث استفاده از فضای کافی می‌شود و در عین حال به همان مقدار محصول تولید می‌کند.

دور ماندن از مشکلات آفات و بیماری ها

وقتی گیاهان بر روی زمین کشت می‌شوند در برابر حمله آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماری‌ها از طریق خاک و در موقعیت‌هایی که گردش هوا کمتر است، سریع تر منتقل می‌شوند. با کاشت سبزی طبقاتی محصولات در تماس با خاک مرطوب نیستند که باعث کاهش پوسیدگی و سایر بیماری‌های قارچی می‌شود.

ظاهر بهتر میوه ها

ممکن است تفاوت زیادی در کاشت سبزی طبقاتی به ظاهر نباشد اما وقتی میوه‌ها به صورت طبقاتی کاشت می‌شوند به دلیل جاذبه زمین آویزان شده و شکل و ظاهر بهتری نسبت به زمانی دارند که بر روی زمین رشد پیدا می‌کنند.

برداشت آسان تر محصول

یکی دیگر از مزایای این نوع کاشت این است که برداشت محصول برای باغبان راحت‌تر می‌شود. هنگامی که سبزیجات در بالای سر شما آویزان هستند برداشت آنها بسیار راحت‌تر از زمانی است که بر روی زمین رشد پیدا می‌کنند، و احتمال از دست دادن سبزیجاتی که در زیر شاخ و برگ‌ها رشد پیدا می‌کنند، کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

اگر فضای بزرگی برای کاشت سبزیجات ندارید به فکر سبزیجاتی باشید که می‌توانید آنها را به صورت طبقاتی و یا عمودی در فضاهای کوچک‌تر پرورش دهید. با داشتن گیاه مناسب و سیستمی که بتواند آن را برای رشد عمودی پشتیبانی کند به راحتی شرایط را برای کاشت سبزی طبقاتی ایجاد می‌کند. به یاد داشته باشید که گیاهان در صورت کاشت طبقاتی می‌‌توانند پربارتر و پر انرژی تر باشند. بنابراین این روش کاشت را برای پرورش محصولات ارگانیک حتماً امتحان کنید. توصیه می کنیم برای اطلاع از فواید استفاده از محصولات ارگانیک برای ما و زمین مقاله سبزمنظر در این‌باره را مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ