بازگشت به وبلاگ

به دلیل اهمیت نحوه رشد، نمو و نیازهای بخصوص گیاهان در جایی که در آن رشد می‌کنند، انتخاب گلدان مناسب برای آن‌ها بسیار مهم است. اما این گلدان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم که انواع گلدان مخصوص سبزی کاری را به شما معرفی کنیم تا بدون برخورد به هیچ مشکلی گیاهان خود را پرورش دهید.

انواع گلدان مخصوص سبزی کاری

هنگام انتخاب گلدان برای گیاهان خود خلاق باشید. هر چیزی را، از یک چکمه قدیمی گرفته تا تقریباً هر چیزی که می‌توان به عنوان گلدان برای گیاهان استفاده کرد و باعث تخلیه خوب آب می‌شود (ریشه‌ها در خاک مرطوب پوسیده می‌شوند) و در اثر آفتاب زیاد گرم نمی‌شوند را به عنوان گلدان برای کاشت سبزی‌های خود استفاده کنید. اگر گلدان انتخابی شما به اندازه کافی سوراخ زهکشی ندارد، حتماً قبل از کاشت و ریختن خاک مطمئن شوید که حداقل یک سوراخ خوب برای هر گرم خاک استفاده شده، داشته باشد و اگر گلدان‌تان سوراخ ندارد خودتان آن را ایجاد کنید.

گلدان‌ها در اندازه‌ها ، شکل‌ها و مواد مختلفی در دسترس هستند. هر نوع گلدانی را که انتخاب  می‌کنید، ناحیه مورد استفاده را در نظر بگیرید و براساس آن برنامه‌ریزی کنید. هنگام انتخاب گلدان، مهم است که به اندازه گیاه و یا گیاهان در حال رشد توجه داشته باشید. بله، اندازه گیاه بسیار مهم است! اگر گلدان خیلی کوچک باشد، گیاهان به سرعت ریشه‌دار می‌شوند و خاک نمی‌تواند رطوبت کافی را در بین آبیاری‌ها نگه دارد. در این حالت گیاهان خشک و یا پژمرده می‌شود و مثمرثمر نخواهند بود.

مراقبت از بذر

نکته/ گلدان را متناسب با اندازه گیاه انتخاب کنید. گلدانی که تقریباً یک سوم بلندی گیاه باشد (از خط خاک تا بالاترین برگ اندازه‌گیری می‌شود) اغلب بهترین عملکرد را دارد. با در نظر گرفتن همه این موارد حال بیایید انواع گلدان مخصوص سبزی کاری را باهم بررسی کنیم.

  • گلدان پلاستیکی

اگر نگران ظاهر ظروف نیستید و یا گیاهانی دارید که در نهایت برای پوشاندن گلدان‌هایی که در آنها کاشته می‌شوند رشد می‌کنند،  پلاستیک یک انتخاب عالی است. گلدان‌های پلاستیکی بسیار با‌ دوام هستند، رطوبت را به خوبی حفظ می‌کنند و نسبتاً ارزان هستند. همچنین آن‌ها بسیار سبک وزن هستند، در صورتی که دوست دارید باغ خود را مرتب کنید، گلدان پلاستیکی گزینه‌ای عالی بشمار می‌رود.

اگر باغ و یا مکانی که گلدان‌ها را‌ نگهداری می‌کنید در جایی بسیار آفتابی قرار دارد، از گلدان‌های پلاستیکی سیاه یا تیره‌‌رنگ استفاده نکنید. این رنگ‌ها گرما را جذب می‌کنند و بسیار گرم می‌شوند، که می‌تواند به ریشه‌های حساس آسیب برساند. گلدان‌های رنگ روشن گرما را منعکس می‌کنند و ریشه‌ها را خنک نگه می‌دارند. پیشنهاد می کنیم آموزش مراحل کاشت سبزی در گلدان پلاستیکی را هم در مجله سبزمنظر ببینید.

  • گلدان سنگی

یک نکته مهم که در مورد گلدان‌های سنگی وجود دارد این است که بسیار سنگین هستند. این نوع گلدان‌ها برای داشتن گیاهان بزرگ یا درختانی که به تکیه‌گاهی برای نگه داشتن احتیاج دارند، ایده‌آل هستند. این گلدان همچنین دارای خواص عایق‌بندی خوبی است و از ریشه حساس با حفظ یک محیط راحت در خاک محافظت می‌کند. گلدان‌های سنگی را می توان در طول زمستان بدون آسیب به خانه رها کرد. به دلیل سنگین بودن این نوع گلدان‌ها احتمال جابجایی آن‌ها بسیار کم خواهد بود.

  • گلدان چوبی

یکی از کاربردی‌ترین گلدان مخصوص سبزی کاری برای باغبانی، گلدان‌های چوبی است که بسیار زیبا نیز به نظر می‌رسند. این گلدان‌ها آب را به خوبی حفظ می‌کنند و نسبتاً سبک هستند. هنگام انتخاب گلدان‌های چوبی، اطمینان حاصل کنید که با چوب‌های مقاوم در برابر پوسیدگی مانند سرو یا چوب قرمز ساخته شده‌اند. از نظر کیفیت ساخت و ساز نیز آن‌ها را بررسی کنید‌، زیرا چوب در بازار با عناصر کم کیفیت نیز گسترش یافته است. از گلدان‌های ساخته شده از کاج و یا سایر چوب‌های نرم نیز می‌توان استفاده کرد، اما برای جلوگیری از پوسیدگی باید آنها را با رنگ یا لکه غیر سمی رنگ آمیزی کرد. در مورد صرفه‌جویی در هزینه‌ها، شما می‌توانید به راحتی و با کمترین تعداد چوب و یک ایده خلاقانه، یک گلدان چوبی زیبا مخصوص سبزی‌های خود بسازید.

  • گلدان سفالی

گلدان‌های سفالی  که در اشکال و اندازه‌های گوناگونی در بازار موجود است، تقریباً در هر جایی زیبا به نظر می‌رسند و رنگ خاکی آنها، زیبایی تقریباً هر گیاهی را افزایش می‌دهد. گلدان‌های سفالی از گل رس مختلط و غنی از آهن ساخته شده است. ساختار این گلدان‌ها به گونه‌ای است که توانایی نفس کشیدن دارد و باعث خنک شدن خاک گلدان شده و رطوبت اضافی را از ریشه گیاه دور می‌کند و باعث سالم ماندن آنها می‌شود. مشکل اصلی استفاده از گلدان‌های سفالی این است که نسبتاً شکننده هستند. (مراقب سنگ‌های سختی باشید که می‌توانند باعث شوند گلدان شما ترک بردارد) همچنین در مکان‌های آفتابی می‌توانند خیلی سریع خشک شوند. اما برخی از تولیدکنندگان سبزیجات و گیاهان، گلدان سفالی را بیشتر ترجیح می‌دهند زیرا آب را بسیار مؤثرتر نگه می‌دارند.

بازگشت به وبلاگ