بازگشت به وبلاگ

اگر به دنبال دستور تهیه یک سالاد خوشمزه اما کم کالری هستید، این مطلب مناسب شماست! قرار است با هم طرز تهیه سالاد سبزیجات رژیمی جوانه‌ها را ببینیم که هم سالم است هم مناسب افرادی که رژیم دارند. هرکدام از مواد این سالاد، طعم و خواص خاصی دارند که اگر بتوانید برای تهیه آنها، از سبزیجات تازه استفاده کنید که دیگر چه بهتر!

سالادهای سبزیجات سالم و رژیمی

به چه سالادی رژیمی می‌گوییم؟ سالادهایی که بخش عمده آنها را سبزیجات تازه و یا صیفی‌جاتی مانند گوجه، خیار یا کرفس تشکیل داده‌اند. با استفاده از این مواد اولیه، می‌توانید سالادهایی تهیه کنید که نه تنها دست کمی از یک وعده کامل غذایی ندارند بلکه بسیار سالم‌تر و خوشمزه‌تر هم هستند. با سبزمنظر همراه باشید تا طرز تهیه یک نوع از این سالادها را با هم یاد بگیریم.

سالاد جوانه‌ها

این سالاد را برای افرادی که به غذاهای ترد علاقه دارند توصیه می‌کنیم. چرا که این سالاد با داشتن جوانه‌های ترد و خوشمزه، در هنگام خوردن، احساس خوبی را زیر دندان ایجاد می‌کند. جوانه‌های مختلفی مانند جوانه گندم یا ماش که در این سالاد استفاده می‌شوند، می‌تواند حس سیری در شما ایجاد کند. به علاوه ترکیب آنها با سایر سبزیجات مانند گشنیز و شنبلیله، عطر بسیار خوشی به سالاد جوانه می‌دهد. طرز تهیه سالاد سبزیجات رژیمی جوانه‌ها را ببینید و در اولین فرصت آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد جوانه‌ها

  • یک فنجان مخلوط جوانه‌های ماش، گندم و شبدر
  • یک چهارم فنجان تربچه رنده شده
  • 2 قاشق غذاخوری گشنیز خرد شده
  • یک چهارم فنجان شنبلیله خرد شده
  • نصف فنجان گوجه فرنگی گیلاسی
  • 1 عدد فلفل قرمز خرد شده
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
  • کمی نمک

برای تهیه این سالاد کمتر از یک ربع ساعت زمان نیاز دارید. این مقادیر، برای یک وعده سالاد 3 الی 4 نفر مناسب است. با وجود احساس سیری دلپذیری که بعد از خوردن این سالاد سبزیجات رژیمی خواهید داشت، کالری مصرفی شما تنها 50 واحد خواهد بود. پس با خیال راحت این سالاد را آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مراحل تهیه سالاد جوانه‌ها

تمام مواد گفته شده را آماده کنید و همه چیز به غیر از روغن زیتون و فلفل قرمز را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و با یک کفگیر چوبی خیلی آرام مواد را هم بزنید. حالا روغن زیتون را کف تابه بریزید و زیر گاز را روشن کنید. فلفل قرمزهای خرد شده را به همراه نمک کمی روی شعله تفت دهید و زیر گاز را خاموش کنید. فلفل را به کاسه اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن، درون ظرف دلخواه سرو نمایید. اگر می‌خواهید این سالاد پروتئین بیشتری داشته باشد، می‌توانید یک تخم مرغ آب پز را هم به آن اضافه کنید.

نکته

برای تهیه این سالاد می‌توانید از چند روز قبل، ماش و گندم را در کمی آب خیس کنید تا جوانه بزنند. گوجه فرنگی گیلاسی، سبزی گشنیز و شنبلیله را هم می‌توانید از میوه و سبزی گلدونی سبزمنظر بچینید و خرد کنید. در این صورت جوانه‌های تازه و ارگانیک دارید و گوجه و سبزیجاتی که می‌دانید با کود غیرشیمیایی و بدون سم پاشی به عمل آمدند.

چند نکته برای انتخاب بهترین مواد اولیه برای سالاد

مهم‌ترین نکته در تهیه سالاد، انتخاب مواد اولیه مناسب و تازه است. خصوصاً اگر قصد دارید وزن کم کنید یا به هر دلیلی پرهیز غذایی دارید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

سبزیجات رنگارنگ انتخاب کنید

فقط به سراغ سبزیجات و صیفی‌جات سبز رنگ نروید! بدن ما به همه نوع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد. با مصرف انواع سبزیجات، میوه ها و صیفی‌جات، می‌توانید مطمئن شوید که بدن شما دچار هیچگونه کمبودی از این لحاظ نخواهد شد. به همین خاطر است که در این سالاد سبزیجات رژیمی، فلفل قرمز، گشنیز، شنبلیله و گوجه فرنگی را استفاده کرده‌ایم. سالاد جوانه ها، مخلوطی از سلامتی است!

پروتئین اضافه کنید

پروتئین باعث می‌شود که شما احساس سیری بیشتری بکنید. برای عزیزانی که می‌خواهند بعد از هر وعده غذایی، تا مدت زمان بیشتری دچار گرسنگی نشوند، پیشنهاد می‌کنیم که به سالادهای خود، پروتئین اضافه کنند. تخم مرغ، تن ماهی، گوشت مرغ یا استیک می‌توانند گزینه های خوبی باشند.

چربی‌های مفید اضافه کنید

به غیر از ویتامین، مواد معدنی و پروتئین، بدن ما به مقدار سالمی چربی هم نیاز دارد. گزینه‌های سالم منابع چربی برای سالاد سبزیجات می‌تواند بادام درختی، فندق، مغز کدو، چیاسید و یا روغن زیتون باشد. توجه داشته باشید که بهترین نوع روغن زیتون برای استفاده در سالادهای رژیمی، روغن زیتون فرابکر است.

پایه سالاد را سالم انتخاب کنید

وقتی صحبت از سالاد به میان می‌آید، شاید به فکر سالاد ماکارونی، پاستا یا سالاد سیب زمینی بیفتید. اما کالری این نوع سالادها آنقدری زیاد است که نتوان از آنها به عنوان یک وعده رژیمی استفاده کرد. به علاوه که فاکتورهای سلامتی را تأمین نمی‌کنند. پس تا جایی که می‌توانید به سراغ سالادهایی بروید که پایه گیاهی دارند و از سبزیجات و صیفی‌جات تازه در آنها استفاده شده است.

بازگشت به وبلاگ