بازگشت به وبلاگ

استفاده از اسموتی برای صبحانه، میان وعده یا حتی دسر، یک روش عالی برای افزایش وعده‌های روزانه میوه و سبزیجات است. اما اسموتی‌ها بسته به موادی که با آن‌ها درست می‌شوند می‌توانند به سرعت روی کالری بدن شما تأثیر گذاشته و پر از مواد قندی باشند. بنابراین در این مطلب از مجله سبز منظر با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی آشنا کنیم.

اسموتی خوشمزه اما سالم!

یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای لذت بردن از اسموتی، این است که خودمان اسموتی را تهیه کنیم تا بدانیم چه مقدار و چه موادی وارد بدن ما می‌شود. یک اسموتی رژیمی خوب باید حاوی مقداری پروتئین و فیبر باشد تا شما را سیر نگه دارد و آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را تأمین کند.

بهترین میوه‌ها برای تهیه اسموتی‌ رژیمی

تقریباً هر میوه‌ای برای اسموتی رژیمی مناسب است. از میوه‌های تازه، میوه‌های یخ زده یا میوه‌های کنسرو شده در آب یا حتی آب آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. یک نکته قابل توجه این است که اگر می‌دانید میوه‌های شما خیلی زود خراب می‌شوند، حتماً قبل از خراب شدن آن‌ها را منجمد کنید. شما می‌توانید موز رسیده، توت فرنگی، زغال اخته، سیب خرد شده و میوه‌های دیگر خود را منجمد کنید.

انواع توت‌ها (توت فرنگی، بلوبری، تمشک،، توت سیاه)

انبه

آناناس

هلو

موز

سیب

خربزه

گیلاس

زردآلو

همگی برای تهیه اسموتی رژیمی مناسب هستند. که ما قرار است در ادامه با استفاده از توت فرنگی، اسموتی رژیمی تهیه کنیم.

اسموتی توت فرنگی رژیمی

منظور از رژیمی بودن اسموتی آن است که در آن از مواد مضر برای سلامتی استفاده نکنیم. اسموتی توت فرنگی بدون قند، نوشیدنی بسیار خنک و خوشمزه‌ای است که با توت فرنگی و یا به همراه انواع میوه‌های دیگر تهیه می‌شود. همانطور که گفته شد در تهیه اسموتی می‌توان از انواع میوه‌ها از جمله توت فرنگی، موز، طالبی، هندوانه، انبه، آناناس و غیره استفاده کرد که تهیه آن بسیار ساده و راحت است. تنها کافیست چند ماده اولیه را با یکدیگر ترکیب کرده و در مخلوط کن بریزید تا به خوبی یکدست شوند.

علاوه بر میوه‌ها، از انواع گیاهان، دانه‌ها، مغزها و غیره نیز می‌توان در تهیه اسموتی استفاده کرده و از ویتامین‌ها و مواد مفید آنها بهره مند شد. این نوشیدنی بسیار خوشمزه و خوش طعم بوده و برای افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی هستند و نمی‌تواند تمام مواد مغذی میوه را جذب کنند بسیار مناسب است.

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی

نکته/ توجه داشته باشید که در این نوشیدنی‌ها معمولاً از شکر استفاده می‌شود که مصرف آن می‌تواند برای بیماران قلبی و عروقی و همچنین بیماران دیابتی و افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می کنند، نامناسب باشد. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی را به شما آموزش دهیم.  در این اسموتی رژیمی  به جای استفاده از شکر سعی کردیم از شیرین کننده طبیعی مانند عسل استفاده کنیم.

مواد لازم جهت طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی:

– توت فرنگی: ۱۰ عدد

– یخ: به مقدار لازم

– شیر: یک فنجان

– عسل، به عنوان شیرین کننده کم کالری مخصوص نوشیدنی: ۲ قاشق مربا خوری

ماست ساده: نصف پیمانه (اختیاری)

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی

ابتدا توت فرنگی‌ها را به خوبی شسته و برگ‌های چسبیده به آن را کاملاً جدا کنید. سپس توت فرنگی‌ها را به قطعات کوچکتر خرد کرده و آن‌ها را در مخلوط کن یا غذا ساز قرار دهید. حال شیر را به توت فرنگی‌ها اضافه کرده و آن را در مخلوط کن بریزید. در مرحله بعد، شیرین کننده طبیعی یا به عبارتی عسل و قالب‌های یخ را به مخلوط کن اضافه کرده و درب مخلوط کن را ببندید. سپس مخلوط کن را روشن کرده و به مدت 15 ثانیه تا یک دقیقه با توجه به قدرت و سرعت مخلوط کن، مواد را با یکدیگر مخلوط کرده تا ظاهری کاملاً صاف و یکدست پیدا کند.

طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی

حال مواد شما کاملاً با یکدیگر ترکیب شده و می‌توان آن را در یک لیوان مناسب خالی کرد. برای تزئین نوشیدنی می‌توانید یکی از توت فرنگی‌ها را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و بر روی لبه لیوان قرار دهید. برای خنک نگه داشتن نوشیدنی نیز می‌توان آن را مدتی در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد شود.

نکته/ در طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی، ما با استفاده از مخلوط کن مواد را باهم ترکیب کردیم. اما اگر شما مخلوط کن در دسترس ندارید می‌توانید از مقاله ما درباره طرز تهیه اسموتی بدون مخلوط کن استفاده کنید.

نکات تکمیلی

۱. نکته قابل توجه در طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی این است که توجه داشته باشید مقدار توت فرنگی‌ها با توجه به سلیقه شما می‌تواند متغیر باشد. ما در این روش از ۱۰ توت فرنگی متوسط استفاده کردیم.

۲. برای درست کردن یک اسموتی غلیظ تنها کافی است تا از شیر دو درصد برای این کار استفاده کنید. اما به دلخواه می‌توانید از شیر بدون چربی، شیر بادام یا هر نوع شیر دیگری در این نوشیدنی استفاده کنید.

۳. می‌توانید از نصف پیمانه ماست شیرین برای غلیظ‌ تر کردن نوشیدنی استفاده کنید.

۴. استفاده از شیرین کننده طبیعی در طرز تهیه اسموتی توت فرنگی رژیمی، جهت جلوگیری از مصرف زیاد شکر بوده و برای بیماران دیابتی ضرر نخواهد داشت.

۵. استفاده از یخ در این نوشیدنی جهت خنک کردن و غلیظ کردن آن به کار می‌رود و می‌توان به دلخواه مقدار آن را افزایش یا کاهش داد، اما برای یک نوشیدنی اسموتی غلیظ می‌توان از یخ بیشتر استفاده کرد.

۶. در صورتی که توت فرنگی‌های شما شیرینی زیادی دارند نیازی به استفاده از شیرین کننده دیگری نیست. اما می‌توانید به دلخواه از مقداری عسل نیز در این نوشیدنی استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، در تهیه اسموتی توت فرنگی از مقداری شکر جهت شیرین کردن نوشیدنی استفاده می‌شود. که همین مقدار شکر نیز می‌تواند برای بیماران دیابتی و بیماران قلبی و عروقی مشکل‌ساز باشد. افرادی که دچار وزن بالا هستند و یا می‌خواهند رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند نیز نمی‌توانند از شکر استفاده کنند. به همین جهت استفاده از این اسموتی رژیمی برای آن‌ها ضرری نداشته و از این لحاظ ممنوعیتی ندارند.

از طرفی رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها نیز می‌توانند برای تهیه اسموتی و انواع مختلف نوشیدنی‌های خود به جای استفاده از شکر از  شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل استفاده کنند. تا علاوه بر تهیه نوشیدنی خوشمزه، سلامت مصرف کنندگان را نیز حفظ کنند.‌  کارخانجات و کارگاه‌های تهیه انواع نوشیدنی‌ها و محصولات حاوی شکر نیز می‌توانند از شیرین کننده طبیعی در محصولات خود استفاده کرده. و مصرف شکر را کاهش دهند و از این طریق در سلامت جامعه مؤثر باشند.

بازگشت به وبلاگ