بازگشت به وبلاگ

پیازچه (spring onions) با انتهای ریشه ای فروخته می شود که همیشه قبل از استفاده از ساقه سبز و سفید باریکش در دستورات غذایی، آن را برش می دهید. اما آیا می دانید که می توانید آن انتهای ریشه ای را برای رشد مجدد پیازچه جدید استفاده کنید؟ ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به راحتی می توان یک منبع (تقریبا) بی پایان پیازچه تازه را رشد داد. تنها چیزی که نیاز دارید یک دسته پیازچه، یک ظرف شیشه (مثل شیشه مربا) و آب شیرین است. خواهید دید که چقدر کاشت پیازچه راحت و بی دردسر است.

 

مراحل رشد مجدد پیازچه

مرحله 1. پیازچه سالم را انتخاب کنید تا از قسمت انتهایی دوباره رشد کند.

اولین راز این است که پیاز سبز با ریشه سالم انتخاب کنید. زیرا هر ساقه هرچه ریشه بیشتری داشته باشد، سریعتر و راحتتر رشد می کند.

 

مرحله 2. هنگام رشد مجدد پیازچه قلمه ها چقدر باید باشند؟ از پایه ای که ریشه ها شروع می شوند اندازه گیری کنید. هر ساقه پیازچه را برش دهید. به طوری که 3  تا 5 سانتی متر از ساقه به ریشه ها متصل باشد. این مقدار برای رشد مجدد پیازچه کافی خواهد بود.

سپس این قلمه ها را با ریشه در آب قرار دهید یا آنها را در خاک بکارید.

کاشت مجدد پیازچه در آب و خاک_ سبز منظر

نحوه رشد مجدد پیازچه در آب

یک شیشه تمیز را با مقدار کمی آب پر کنید. آنها را ایستاده قرار دهید تا ریشه ها در آب غوطه ور شوند و بالای ساقه ها باید بیرون آب بمانند.

شیشه را در یک نقطه بسیار روشن قرار دهید. از تابش آفتاب مستقیم زیاد خودداری کنید زیرا باعث رشد جلبک در آب می شود. اگر قلمه های پیازچه شما تازه و سالم هستند، نیازی به تعویض آب ندارید. در غیر این صورت اگر کمی کدر به نظر می رسد آب را عوض کنید.

رشد جدید در عرض 3 روز شروع می شود! هر چند روز یکبار آب اضافه کنید تا ریشه ها همیشه غرق در آب باشند.

رشد مجدد پیازچه_ سبز منظر

 

می توانید سرهای تازه پیازچه را کوتاه کرده و در غذاهای خود استفاده کنید. آنها به رشد ساقه های جدید بیشتری ادامه خواهند داد.

برای به حداکثر رساندن میزان برداشت خود، می توانید هر یک یا دو هفته یک قطره کود مایع ارگانیک رقیق شده به آن اضافه کنید.

کاشت پیازچه در آب_ سبز منظر

نحوه رشد مجدد پیازچه در خاک

اگر می خواهید برداشت مداوم در مدت زمان طولانی داشته باشید، رشد پیازچه در خاک یک راه منطقی است. پس از کوتاه کردن پیازچه ها (در مرحله 2 بالا) آنها را در یک باغچه یا گلدان پر از خاک با کیفیت خوب بکارید.

همچنین می توانید مقداری کود آلی به آن اضافه کنید. مخصوصاً هنگام استفاده از گلدان کوچک. سر بالای هر ساقه باید بالای خاک باشد. گیاهان را در آفتاب کامل یا حداقل نصف روز در معرض آفتاب نگه دارید و به طور مرتب آبیاری کنید.

از چوب یا مداد برای ایجاد سوراخ در خاک استفاده کنید و قلمه های پیازچه را در خاک قرار دهید.

 

کاشت پیازچه در خاک_ سبز منظر

بسیاری از مردم تصور می کنند که اگر گیاهی در آب رشد می کند، خاک مرطوب باید براش خوب باشد. اما چنین نیست.

خاک مرطوب می تواند باکتری تولید کند و باعث پوسیدگی ریشه شود. بنابراین مهمترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که هرگز نگذارید با نشستن بیش از یک روز در یک سینی آب، خاک خیلی خشک یا خیلی مرطوب شود.

قلمه پیازچه کاشته شده در خاک می تواند به اندازه کافی رشد کرده و مقدار زیادی محصول را به همراه داشته باشد. همانطور که آنها را برش می دهید، دوباره رشد می کنند. اگر از آنها در برابر برف و یخبندان محافظت کنید، آنها همچنان رشد می کنند!

 

مقایسه قلمه های پیازچه کشت شده در آب و خاک

  • رشد مجدد پیازچه در آب بسیار سریع و آسان است. شما می توانید ریشه ها را در حال رشد ببینید و این یک پروژه سرگرم کننده برای کودکان و در واقع همه افراد خانواده است.
  • روش کاشت در خاک کمی بیشتر زمان می برد و بیشتر کارایی دارد. کاشت در آفتاب و خاک پر از مواد مغذی باعث می شود گیاهان بسیار بزرگتری تولید شود.

کاشت پیازچه در آب و خاک_ سبط منظر

 

نکات تکمیلی

کنترل آفات: پیازچه دارای آفات کمی است. اگرچه جوندگان به گیاهان ثابت آسیب نمی رسانند، اما چند بار تمام ساقه ها و ریشه های جوان کاشته شده ما را خورده اند. راه حل این است که قلمه ها را در داخل آب یا خاک شروع کنید ، سپس وقتی ارتفاع آنها حداقل 15 سانتی متر شد، آنها را در فضای بیرون بکارید.

اگر گیاهان پیازچه شما در خارج از خانه به اندازه کافی آبیاری نشوند، ممکن است شته ها را روی شاخه های سبز رنگ مشاهده کنید. آنها را پاک کنید و گیاهان را به خوبی آبیاری کنید.

 

به چه دلیل کاشت مجدد پیازچه را می توان امتحان کرد؟

  1. صرفه جویی در زمان: هنگامی که به آنها نیاز دارید، یک منبع مستمر خواهید داشت که از آن در انواع سالادها و غذاها می توانید به راحتی استفاده کنید.
  2. کمک به جلوگیری از افزایش دور ریز مواد غذایی: با این روش شما هرگز مجبور نخواهید بود یک دسته پیازچه را فقط از قسمت ساقه آن استفاده کنید و مابقی را دور بریزید.
  3. یک سرگرمی عالی: به همراه فرزندانتان می توانید این کار را انجام دهید. با این مهارت هم سرتان گرم می شود و هم عنصر سبز آشپزخانه شما تکمیل می شود.

 

مقالاتی که به دردتان می خورد:

مهمترین عواملی که به رشد سریع سبزیجات کمک می کنند

کاشت سبزی در خانه در حالی که در ایام قرنطینه هستید سرگرمتان می کند

آموزش کاشت صیفی جات در جعبه

بازگشت به وبلاگ