بازگشت به وبلاگ

اسفناج یک برگ سبز است که در هوای خنک بهترین رشد را دارد. اسفناج سرشار از آهن است و دارای ویتامین A و C، تیامین، پتاسیم و اسید فولیک است. اسفناج مانند بسیاری از سبزیجات برگ سبز تیره دارای کاروتنوئیدهای لوتئین و زاکسانتین است.

در حالی که انواع مختلف اسفناج با انواع برگ و بافت وجود دارد، اسفناج معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم می شود: برگ صاف (smooth) و برگ چروکیده savoy. اما این گیاه آنقدر نژادی شده است که اغلب طبقه بندی آن دشوار است. بیبی اسفناج که اخیراً محبوبیت پیدا کرده است در واقع اسفناج نابالغ نیست، بلکه گونه ای است که به سادگی بزرگ نمی شوند.

اسفناج بسیار سریع رشد می کند و می تواند در مدت یک ماه پس از کاشت آماده برداشت شود. در بیشتر مناطق هنگامی که در بهار و پاییز کاشته شود بهترین رشد را دارد، زیرا برای رشد به دمای نسبتاً سردی نیاز دارد. اگرچه به مقدار آبیاری زیادی نیاز دارد، اما به طورکلی یک سبزی با میزان نگهداری کم است. فقط چند مرحله لازم است انجام دهید تا کاشت اسفناج را در خانه آزمایش کنید، با هم مراحل کاشت اسفناج را طی می کنیم.

کاشت اسفناج در خانه_ سبز منظر

مرحله 1 – بذرهای اسفناج خود را آماده کنید

برای تهیه بذر می توانید به مغازه های باغبانی بروید یا حتی به صورت آنلاین سفارش دهید. بذرهای اسفناج سفت هستند. برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، می توانید آنها را یک شب در آب خیس کنید.

مرحله 2 – گلدان و خاک مناسب برای کاشت اسفناج تهیه کنید

گلدان برای کاشت اسفناج _ سبز منظر

اسفناج گیاهی است که ریشه های آن به طور قابل توجهی بلند می شود. شما باید گلدانی انتخاب کنید که مانع آزادی ریشه ها نشود تا سبزیجات شما خوب عمل کنند. اندازه گلدان تعیین می کند که چند محصول اسفناج را می تواند در خود جای داد. شما مطمئناً نمی خواهید یک گلدان تنگ داشته باشید که منجر به ازدحام بیش از حد ریشه و تراکم برگ ها شود.

برای کاشت اسفناج در گلدان، از خاک گلدان با کیفیت عالی و غنی از مواد آلی استفاده کنید. بافت خاک باید شکننده و لومی باشد. از خاکی که زهکشی را مسدود کرده و غرقاب باقی می ماند اجتناب کنید. خاک با زهکشی خوب مهمترین عامل برای رشد مطلوب اسفناج در گلدان است. pH خاک نیز باید خنثی باشد. در pH کمتر از 6.0 حال خوبی نخواهد داشت.

مرحله 3 – بذرها را در گلدان بکارید و جوانه زدن اسفناج ها را ببینید

هنگامی که گلدان مناسب را پیدا کردید و با خاک پر کردید، وقت آن رسیده است که بذرها را بکارید. قبل از کاشت بذر اسفناج، آبیاری انجام دهید.

با استفاده از یک چوب سوراخ های کوچکی روی سطح خاک در گلدان ایجاد کنید. حداکثر عمق حفره ها 1 سانتی متر باشد تا بذرها با جوانه زنی و بیرون آمدن از سطح مبارزه نکنند. سپس سوراخهای کوچک را پس از قرار دادن بذرها در هر سوراخ به آرامی با مقداری خاک بپوشانید (در صورت تمایل می توانید در هر سوراخ دو تا سه بذر بگذارید.)

پس از آبیاری اولیه، یک یا دو بار قبل از جوانه زنی اسپری آب سبک انجام دهید.

 

مرحله 4 – کود یا کمپوست اضافه کنید

کود برای کاشت اسفناج

بذرها بسته به تنوع و شرایط رشد باید ظرف پنج تا 14 روز جوانه بزنند. فقط در مواقع ضروری کوددهی کنید. کود می تواند اسفناج شما را شکوفا نگه دارد و اگر pH خاک شما مناسب نیست باید از آن استفاده کرد. در صورت نیاز، بسته به نوع کودی که استفاده می کنید، هر دو تا سه هفته یکبار اسفناج خود را کوددهی کنید.

مالچ برای برطرف کردن علف های هرز و مرطوب شدن خاک مناسب است اما نه آنقدر که باعث خفه شدن گیاه شود.

مرحله 5 – نحوه برداشت اسفناج

گیاه اسفناج بسته به شرایط رشد و رقم 37-50 روز پس از جوانه زنی آماده برداشت می شود.

برداشت می تواند زمانی انجام شود که گیاه حداقل 5-6 برگ سالم تشکیل داده باشد و طول آنها حداقل 10-7 سانتی متر باشد. ابتدا برگهای بیرونی را بردارید و برگهای داخلی جدید را رها کنید تا به رشد خود ادامه دهند یا با چاقو یا قیچی کل گیاه را از پایه جدا کنید، گیاه دوباره جوانه می زند.

هنگامی که هوا مرطوب و گرم می شود (در آب و هوای گرم) گیاه تمایل به ایجاد ساقه ایستاده دارد که بر روی آن می توانید گلهای کوچک زرد یا سبز را مشاهده کنید. همزمان با گلدهی و متعاقب آن تولید گل، شاخ و برگ گیاه ضخیم می شود و طعم آن تغییر می کند تلخ تر می شود، بنابراین برداشتن گیاه قبل از شروع گلدهی برای طعم بهتر مناسب است.

پس از برداشتن برگ های اسفناج، باید آنها را سریعاً در یخچال قرار دهید تا روند پژمردگی به تأخیر بیفتد. اسفناج دارای مقدار قابل توجهی آب است. هنگامی که از گیاه مادر جدا می شود، تمایل دارد به راحتی پژمرده شود مگر اینکه به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

 

خلاصه ای از نکات مهم در خصوص کاشت اسفناج در خانه

  • پرورش اسفناج در آشپزخانه یا در بالکن به راحتی امکان پذیر است.
  • درصورت کاشت اسفناج در پاییز، گلدان ها را در قسمت آفتابی تر قرار دهید. زیرا در پاییز ساعات آفتابی کمتر است. اجازه ندهید گیاهان خیلی سرد یا خیلی گرم شوند. به عنوان مثال، مستقیماً بالای رادیاتور قرار ندهید.
  • اگر در بهار قصد کاشت اسفناج را دارید، گلدان ها را در جایی قرار دهید که کمی سایه وجود داشته باشد. در آب و هوای نیمه گرمسیری یا گرمسیری، گلدان ها را در محلی قرار دهید که سایه زیاد باشد.
  • بذرهای اسفناج را در گلدانی به عمق حداقل 15 سانتی متری بکارید و بذرها را در عمق 1.5 سانتی متری بکارید و فاصله هر بوته حدود 8 سانتی متر از یکدیگر باشد.
  • گیاهان اسفناج را به خوبی آبیاری کنید اما اجازه ندهید خاک غرقاب شود.
  • بذرهای اسفناج در دمای 4 درجه سانتی گراد و بالاتر نیز جوانه می زنند. بهترین دمای خاک برای پرورش اسفناج در محدوده 27-10 درجه سانتی گراد است. بسیاری از ارقام اسفناج می توانند دمای 6- درجه سانتی گراد تا 32 درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل کنند. هنگامی که درجه حرارت بالا می رود، ممکن است لازم باشد سایه ای برای گیاه ایجاد کنید.
  • پایه گیاه را با کاه یا برگ مالچ کنید تا خاک مرطوب و خنک نگه داشته شود.
  • برای هر بوته اسفناج فضایی 8 سانتی را در نظر بگیرید. اگر می خواهید برگ های بزرگ را بچینید، فضای بیشتری حدود 13 سانت به هر گیاه بدهید. اگر می خواهید برگ ها را در سنین پایین برداشت کنید، فاصله را می توانید فقط به 5 سانت کاهش دهید.

کاشت اسفناج _ سبز منظر

 

 

به غیر از اسفناج شما می تونید کاشت گوجه در بطری نوشابه، کاشت صیفی جات در جعبه و کاشت سبزی در گلدان رو هم امتحان کنید.

شما چه تجربه ای از کشت و پرورش برگ های سبز دارین؟ اصلا تا به حال امتحان کردین؟ یا از اون دسته افرادی هستین که معتقد هستن دستشون در کاشت گل و گیاه خوب نیست و نتیجه دلخواه نمیگیرن؟ اگه سوالی دارین برای ما بنویسین تا بهتون پاسخ بدیم.

بازگشت به وبلاگ