بازگشت به وبلاگ

اگر از کاشت رزماری و ریحان خسته شدید، کاشت نعناع در خانه را امتحان کنید. خانواده نعناع گروهی از گیاهان چند ساله مقاوم هستند که که شناسایی آن‌ها نه تنها به دلیل بوی تازه و تندشان ساده است، بلکه به دلیل اینکه همه اعضای جنس نعناع دارای برگ‌های مخالف و ساقه‌های مربع هستند، به سادگی قابل تشخیص اند. ساقه های بلند نعنا به سمت بالا رشد می کند و سپس به سمت بالا می رود و ریشه می کند تا پخش شود. گلهای کوچک سفید یا بنفش آن که در تابستان شکوفه می دهد زنبورها، پروانه ها و دیگر گرده افشان ها را به خود جذب می کنند. گیاهان نعناع سرعت رشد بالایی دارند و باید در بهار پس از رفع خطر یخبندان کاشته شوند. نعناع خانگی معطر، خوش طعم بوده و طعم بهتری نسبت به آنچه در بازار به فروش می رسد، دارد و البته بدون آفت کش می باشد. نعناع به عنوان یک گیاه برای آشپزی و حتی به عنوان یک داروی درمانی استفاده می شود. پس فرصت را برای کاشت نعناع در خانه غنیمت بدانید. البته اگر علاقه دارید!

 

روش های کاشت نعناع در خانه | چگونه گیاه نعناع را پرورش دهیم؟

روش اول کاشت نعناع در خانه: قلمه زدن

انواع گیاه نعناع مانند نعناع فلفلی، نعناع شکلاتی، نعناع آناناسی یا نعناع سیب، بخش مهمی از هر باغ گیاهی هستند که به راحتی قابل رشد هستند.

ساده‌ترین و رایج‌ترین راه برای رشد نعناع، ​​استفاده از یک گیاه استارتر با ریشه خوب در گلدان است. اگر خاک خیلی خشک است و از ظرف به سختی جدا می شود، کمی آبیاری کنید و اجازه دهید کامل زهکشی انجام شود. سپس (در صورت لزوم) گیاه را به آرامی با تکان دادن آن از یک طرف به طرف دیگر از ظرف خارج کنید. ریشه ها را به آرامی ماساژ دهید و در یک سوراخ حفر شده به عمق حدود 14-12 سانتی متری قرار دهید. در صورتی که از گلدان های زیست تخریب پذیر استفاده می کنید، فقط لبه ظرف را در بالای خاک بیرون بگذارید. در صورت کاشت چند نعناع، ​​حداقل 60 سانتی متر از یکدیگر فاصله بدهید.

گلدان زیست تخریب پذیر _ کاشت نعنا _ سبز منظر

بعد از کاشتن نعنا کمی خاک، اطراف ساقه بریزید و با دست فشار دهید تا ساقه را بپوشاند. آبیاری به صورت مرتب با استفاده از اسپری انجام دهید و از آبیاری زیاد خودداری کنید. آب باید در حدی به گیاه برسد که خاک مرطوب شود.

لازم به ذکر است که در کاشت نعناع در خانه توجه کنید که گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد. چون اگر آب اضافی گلدان خارج نشود، ریشه آسیب می بیند و گیاه دچار پوسیدگی می شود. مدت زمان خاصی لازم است تا برگ های نعنا سبز شود. بعد از سبز شدت برگ ها هر زمان که بخواهید می توانید آن را برداشت کنید. سعی کنید برگ های بالایی نعناع را بچینید و مصرف کنید تا بازهم برگ های جدیدی رشد کند.

روش دوم کاشت نعناع در خانه: کاشت به وسیله بذر

بذرها را در اواخر بهار زمانی که خطر سرما وجود ندارد بکارید. یا بذرها را در داخل خانه حدود 8 تا 10 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان منطقه خود شروع کنید. توجه به این نکته در کاشت نعناع در خانه مهم است که برخی از گونه های نعناع هیبرید هستند و با بذر رشد نمی کنند.

سپس بذر را به آرامی با خاک بپوشانید.

خاک را مرطوب نگه دارید تا زمانی که بذر جوانه بزند که حدود 10 تا 15 روز طول می کشد.

گیاهان بذری باید در عرض دو ماه به اندازه قابل برداشت برسند.

 

چگونه از گیاه نعناع مراقبت کنیم

باید آفتاب به نعنا بتابد. نعناع میوه‌ای، تند و معطر به مقدار کمی آفتاب نیاز دارد: در آفتاب کامل و در نقاط نسبتاً سایه نیز خوشحال است. در محیط‌های گرم‌تر، نعناع از سایه جزئی بهره می‌برد و بسیاری از انواع نعناع با برگ‌های رنگارنگ ظریف‌تر نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارند.

خاک

نعناع می تواند با اکثر انواع خاک سازگار شود، اما خاک غنی با PH کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می دهد. زهکشی خوب خاک نیز ضروری است. گیاهان نعناع آب را دوست دارند، اما خاک غرقابی می تواند ریشه آنها را پوسیده کند.

آب

نعناع خود را در طول دوره های خشک آبیاری کنید تا خاک، کمی مرطوب بماند. برای نعناع بهتر است خاک کمی مرطوب اما خیس نباشد. اگر حدود 3-2 سانتیمتر خاک خشک شد، به گیاه خود کمی آب بدهید. اگر متوجه پژمرده شدن شاخ و برگ نعناع خود شدید، این معمولاً نشانه ای است که گیاه به رطوبت بیشتری نیاز دارد. بهتر است نعناع خود را در صبح آبیاری کنید، تا هنگامی که گرمای روز شروع شد، رطوبت زیادی داشته باشد.

نعنا _ کاشت گیاه نعناع در گلدان _ سبز منظر

 

زه کشی

نعناع خاک کمی مرطوب را ترجیح می دهد. یک ترکیب استاندارد گلدان در گلدانی با زهکشی کافی خوب عمل می کند. فصل رشد رسمی آن در بهار و درست پس از آخرین یخبندان آغاز می شود.

نعناع به فضا احتیاج دارد. البته که اگر فضا در دسترسش باشد سریع پخش می شود. نعنا با ریشه های افقی که اگر فرصت داده شود، بی رحمانه سیستم ریشه گیاهان مجاور را تسخیر می کند، بنابراین بهتر است برای کاشت نعناع در خانه آن را در گلدان خودش جدا نگه دارید، یا آن را در نزدیکی گیاهان همراه بکارید تا از پراکندگی بیشتر جلوگیری شود.

مالچ

احاطه کردن نعناع در فضای باز با مالچ به مرطوب نگه داشتن خاک، تمیز کردن برگها از شته ها و علف های هرز کمک می کند و گفته می شود که یک عامل بازدارنده مفید برای گسترش است. برداشت زود هنگام نعناع بهترین راه برای کنترل گیاه است.

کود

در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) اگر خاک فقیر از نظر مواد مغذی دارید، آن را تغذیه کنید. اگر خاک باغچه غنی دارید، احتمالاً مجبور نخواهید بود به نعناع خود کود اضافی بدهید.

آفات و بیماری های رایج

نعناع معمولاً تحت تأثیر آفات یا بیماری ها قرار نمی گیرد. با این حال، گیاهان تحت استرس نیز می توانند توسط آفات رایج باغ، از جمله مگس های سفید، کنه های عنکبوتی، شته ها و شپشک های آردآلود آزار دهند.

به هنگام کاشت نعناع در خانه حواستان باشد که نعنا گاهی اوقات می تواند زنگ بزند که به صورت لکه های نارنجی کوچک در سطح زیرین برگ ها ظاهر می شود. از قارچ کش استفاده کنید و سعی کنید بین دو آبیاری اجازه دهید، گیاهان خشک شوند.

روش پرورش نعناع _ سبز منظر

 

نحوه برداشت نعناع

برداشت نعناع کلید سلامتی گیاه است و انجام آن آسان است. برگها را در صورت نیاز بچینید یا از یک قیچی برای بریدن شاخه های بزرگتر تا سه سانت از سطح زمین استفاده کنید. سعی کنید از بالا برگ ها را بچینید  تا برگهای بیشتری در اطراف آن رشد کند.

نعناع می‌تواند به‌سرعت رشد و گسترش پیدا کند. همچنین جالب است بدانید نعناع به‌ وسیله ریشه‌های زیرزمینی خود می‌تواند گیاهان جدیدی ایجاد کند. بنابراین بعد از کاشت نعناع در گلدان از ریشه‌های جدید نیز می‌تواند ساقه‌های تازه نعناع سبز شود.

از برگ‌های نعناع تازه برای تهیه چای نعناع استفاده کنید، آن‌ها را به کوکتل‌هایی مانند موهیتو اضافه کنید، یا با دیگر سبزی های معطر مانند جعفری، شوید، پیازچه و ترخون ترکیب کنید تا یک سالاد خانگی خوشمزه داشته باشید.

نوشیدنی موهیتو با نعنا _ سبز منظر

 

کاشت دیگر گیاهان را امتحان کردید؟ مثل:

ساده ترین روش کاشت آووکادو که حتی فکرش را هم نمی کنید

کاشت مجدد پیازچه هم در آب و هم در خاک!

آموزش کاشت صیفی جات در جعبه

 

بازگشت به وبلاگ