بازگشت به وبلاگ

برای کاشت سبزیجات و گیاهان پس از خرید یک بذر با کیفیت، نوبت به رعایت برخی نکات کلیدی می رسد که برای به ثمر رسیدن محصول ضروری هستند. در این مقاله از مجله سبز منظر با ما همراه باشید تا به بررسی نکات مهم در نحوه کاشت بذر در جعبه بپردازیم.

نکات مهم قبل از کاشت

قبل از اینکه نحوه کاشت بذر در جعبه را یاد بگیریم نکته مهمی که باید به آن توجه داشت مرحله خیساندن بذرها قبل از کاشت است. برای این کار بذرها را داخل آب ولرم ریخته و به مدت ۳ تا ۱۰ ساعت اجازه دهید که خیس بخورند. این کار باعث می‌شود تا پوسته خارجی بذرها نرم شده و پس از کاشت آنها در داخل خاک جوانه زنی سریع تر و راحت تر انجام بگیرد. زمانی که مشاهده کردید بذرها در ته ظرف قرار گرفتند وقت آن است که آنها را از آب خارج کنید. اما بذرهایی که هنوز روی آب قرار دارند را دوباره در داخل آب ولرم بخیسانید تا آب را به خوبی به خودشان جذب کنند.

اگر بذر پس از دوبار خیساندن به ته ظرف منتقل نشود، نشان می دهد که شانس جوانه زنی این بذر حتی اگر در کوکوپیت کاشته شود نیز بالا نیست و رشد نمی کند، چرا که سخت‌ترین بذرها هم در محیط های مرطوب به راحتی جوانه می زنند.

خاک مناسب

مهمترین نکته‌ای که در نحوه کاشت بذر در جعبه باید به آن توجه داشته باشیم فراهم کردن یک بستر خوب برای رشد بذر است. خاک مناسب برای رشد جوانه ها باید به گونه‌ای باشد که رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کند. خاکی که دارای کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و کمپوست به مقدار کافی باشد را می توان گفت که بهترین نوع خاک برای بستر بذرها است.

به طور کلی کاشت بذر به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. اگر در فصل زمستان تصمیم به کاشت بذر داشته باشید باید آن را به روش غیر مستقیم انجام دهید یعنی ابتدا باید نشاء آن را در داخل سینی کاشته و پس از جوانه زدن به جعبه منتقل کنید. اما اگر در فصل تابستان این تصمیم را داشته باشید می توانید بذر را به صورت مستقیم در جعبه بکارید.

نحوه کاشت بذر در جعبه

1. روش مستقیم

برای آنکه بدانید نحوه کاشت بذر در جعبه چگونه انجام می شود باید ابتدا شرایط مناسب را برای بذر گیاه فراهم کنید. این شرایط عبارتند از:

  • فراهم کردن دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه
  • جعبه‌ای به ارتفاع 30 سانتی متر

مراحل کاشت بذر

اولین کاری که برای نحوه کاشت بذر در جعبه بایستی انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که ته جعبه سوراخ های زهکشی شده برای خروج آب اضافی وجود داشته باشد.

خاک دارای کمپوست و پیت ماس  را به همراه مقداری ماسه درشت ترکیب کرده و آن را تا ارتفاع 5 سانتی متری جعبه بریزید. خاک را خوب آبیاری کرده تا خاک نشست پیدا کند و آب اضافی آن خارج شود. سپس بذرها را در عمق ۴ سانتی متری خاک و با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر از یکدیگر بکارید. در این مرحله نوبت به آبیاری گیاه می رسد. سعی کنید در آبیاری بذر از اسپری استفاده کنید تا بذرها در آبیاری جابجا نشوند.

نکته/ تا زمانی که جوانه ها به خوبی رشد پیدا نکردند باید خاک را مرطوب نگه دارید.

برای آبیاری به موقع بذر می توانید با توجه به زمانی که سطح آب خشک شد آن را آبیاری کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که بذرها باید حداقل روزی ۶ تا ۸ ساعت در مقابل نور قرار بگیرند.

2. روش غیر مستقیم

روش غیر مستقیم در نحوه کاشت بذر در جعبه مربوط به نشاء می باشد. در این روش پس از تهیه بذر آن را در داخل سینی قرار داده و به روش زیر عمل کنید:

مراحل کاشت نشاء

ظرف مناسب که قرار است نشا در آن رشد کند را با خاک مناسب پر کنید، سپس خاک را به خوبی آبیاری کنید به گونه‌ای که از انتهای ظرف نشاء خارج شود. سوراخ های کوچکی را در داخل خاک و هر جایی که می خواهید ایجاد کنید و 1 الی 2 بذر را در داخل آن قرار دهید. سپس بذرها را با خاک ورمی کمپوست به خوبی بپوشانید.

نحوه کاشت بذر در جعبه

دمای مناسب برای رشد یک بذر بین ۱۵ تا ۲۵ درجه است. بنابراین اگر فصلی که برای کاشت بذر  انتخاب کرده‌اید جزو ماه های گرم سال محسوب می شود بهتر است که بذر ها را در فضایی با دمای پایین تر و به دور از خورشید نگهداری کنید. اما اگر فصل کاشت بذر در هوای سرد انجام می گیرد بهتر است که روی ظرف نشاء را با پلاستیک شفاف بپوشانید. سپس ظرف نشاء را در محیطی قرار دهید که نور مناسب داشته باشد و بتوانید به خوبی آن را با اسپری آبیاری کنید. دقت داشته باشید که آبیاری باید به گونه‌ای باشد که آب به بذرها برسد و خاک مرطوب شود.

توجه:

برخی از افراد برای آنکه پس از کاشت، به رشد بذر کمک کنند روی ظرف و یا جعبه ای که بذر در آن کاشته شده است را می پوشانند. آیا این روش درست است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت بله، پوشاندن جعبه بذرها با پلاستیک به کاشت بذر کمک می کند، اما رعایت دما را نباید فراموش کنید.

پوشاندن ظرف و یا جعبه بذر با پلاستیک باعث می‌شود که دمای محیط رشد بذر افزایش پیدا کند. اگر دما به بالای ۳۰ تا ۳۵ درجه برسد نه تنها جلوی رشد بذر را می گیرد بلکه خاک را نیز مستعد بیماری ها، قارچ ها و باکتری ها می‌کند. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است که علاوه بر خرید بذر با کیفیت خاک مرغوب نیز تهیه کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که نحوه کاشت بذر در جعبه را به طور کامل به شما عزیزان آموزش دهیم. در نهایت توصیه می‌کنیم که از کاشت مستقیم بذر در داخل باغچه و یا باغ خودداری کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم برای کاشت بذر شرایط مناسبی باید فراهم باشد. یکی از مهمترین شرایط، دمای محیط است.

دمای محیط کاشت باید حداقل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد، در صورتی که اگر شما بذر خود را داخل باغچه بکارید حتماً باید بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما ابن کار را انجام دهید. در حالیکه در روش های کاشت بذر در داخل جعبه شما این محدودیت ها را ندارید. به طور کلی شرایط کاشت در این روش قابل کنترل نیست و معمولاً رشد بذر و به نتیجه رسیدن آن کمتر به موفقیت می‌رسد و نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید می توانید مقاله ما در مورد اینکه چه نکاتی را باید در نحوه کاشت صیفی جات در باغ رعایت کرد را مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ