بازگشت به وبلاگ

انسان ها از گذشته تاکنون برای تجربه یک زندگی شاد و سالم، به کاشت گیاهان به‌ویژه سبزیجات در محیط خانه یا محل کار می‌پردازند. علاقه ذاتی افراد به طبیعت، بالا رفتن اعتماد به نفس و روحیه شاداب، تنفس اکسیژن و استفاده از سبزی‌های تازه از جمله دلایل اصلی انتخاب این روش است. بسیاری از ما دلمان می‌خواهد برای یک بار هم که شده با ترفند کاشت سبزیجات در محل سکونت خود آشنا شویم. اگر برای یک سرگرمی مفید و مهیج آماده‌اید تا پایان مطلب با سبز منظر همراه باشید.

چند ترفند کاشت سبزیجات در خانه

در نگاه اول شاید کاشت سبزی در خانه کمی سخت به نظر برسد. اما تصور اینکه یک فضای کوچک زیبا و پرانرژی همراه با چشیدن طعم و عطر سبزی تازه در انتظارتان است. یقیناً تمامی مراحل ایجاد آن برایتان آسان و لذت‌بخش خواهد شد. اگر در آپارتمان یا محیط کوچک زندگی می‌کنید. اصلاً نگران نباشید. چراکه یادگیری چند ترفند کاشت سبزیجات در این راه به شما کمک زیادی خواهد کرد.

1.      مکان مناسب

انسان با زندگی شهرنشینی و دور ماندن از فضاهای سرسبز طبیعت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از این موارد، فضای کوچک ساختمان‌ها با متراژ پایین است. بالکن، پشت پنجره‌ها، پشت بام یا راه و پله بهترین فضاها برای استفاده بهینه از ترفند کاشت سبزیجات به شمار می‌روند. تنها به این نکته توجه داشته باشید که گیاهان کاشته شده به 6 ساعت تابش آفتاب در طول روز احتیاج دارند. البته برخی از سبزی‌ها برای رشد خوب نیاز به سایه و نور کم دارند. دقت کنید که محل کاشت گیاهان به دور از وزش مستقیم باد باشد. ابتدای کار، باغبانی در جاهای کوچک لذتی وصف نشدنی دارد. از طرفی کنترل و نگهداری از سبزیجات را آسان‌تر می‌کند.

2.      خاک سالم و مغذی

مصرف خاک مرغوب از جمله مهم‌ترین موارد ترفند کاشت سبزیجات است. زهکشی خاک و جداسازی سنگ ریزه و هرگونه حشرات و قارچ‌های آسیب زننده به گیاهان را به هنگام کاشتن مدنظر داشته باشید. چراکه تمامی آنها در گرده افشانی و مراحل رشد تأثیر منفی می‌گذارد. حتی به مرور ریشه و برگ سبزی‌ها را از بین می‌برند. خاک برگ همراه با مواد مغذی بهترین نوع خاک برای کاشت سبزی و گلها محسوب می‌شوند. بعد از هر بار برداشت محصول، خاک باغچه یا گلدان نیاز به استراحت دو الی سه هفته‌ای دارد. قبل از کاشت مجدد سبزیجات از نبود آفت و بیماری‌های گیاهان مطمئن شوید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید از متخصصین گل و گیاه یا منابع معتبر کمک بگیرید.

3.      رعایت فاصله گذاری و ردیف‌بندی

سبزی‌هایی مثل ریحان، شاهی، تره، لوبیا، نخود، خیار و … نیاز به فاصله مناسب با یکدیگر دارند. تا بعد از سبز شدن دچار مشکل نشوند. کشت منظم و دقیق به اندازه 2 تا 3 سانتی متر برای جلوگیری از تُنُک کردن و دوباره کاری نقش بسزایی دارد. حتماً تقسیم کردن مناسب فضای رشد به صورت ردیف‌های مجزا را به عنوان یک ترفند کاشت سبزیجات تازه در نظر بگیرید. با استفاده از یک حلقه کوچک شیلنگ با فاصله های دلخواه‌تان در خاک، چندین شیار ایجاد کنید. همچنین می‌توانید توسط یک شن کش با شیارهای دقیق، کاشت سبزی‌ها را به آسانی انجام دهید.

با توجه به اندازه طول و عرض باغچه یا گلدان، خاک را تقسیم‌بندی کنید. سپس بذرها را در ردیف‌های افقی و عمودی بکارید. یادتان باشد برای رشد بهتر سبزیجات کاشته شده، ردیف‌های موردنظرتان را به سمت تابش نور خورشید درست کنید. تعداد ردیف کم و فاصله مناسب بین بذرها یک ترفند کاشت سبزیجات فوق‌العاده و کاربردی محسوب می‌شود. تا جایی که محصولی تازه و سالم در کنار غذاهای خوشمزه برای اعضای خانواده به ارمغان می‌آورد.

4.      انتخاب نوع سبزی‌ها

برای اینکه هرچه زودتر ثمره تلاش و صبر خود را بعد از کاشت بذر سبزیجات به دست بیاورید. گیاهانی را انتخاب کنید که به مراقبت زیاد و زمان طولانی برای رشد، نیاز نداشته باشند. البته بهتر است قبل از شروع کار با یک فرد متخصص در باغبانی مشورت کنید. به طور کلی سبزی‌هایی مانند شاهی، تره، ریحان، تربچه، جعفری، پیازچه و … خیلی زود جوانه می‌زنند. سلیقه اعضای خانواده را نیز در نظر بگیرید. مثلاً یک نفر به سبزی شاهی علاقه فراوانی دارد اما دیگری ریحان را می‌پسندد. اهمیت دادن به نظر دیگران، لذت سبزی کاری و تناول آن را در کنار یکدیگر دوچندان می‌کند.

5.      فصل کاشت

انتخاب بذر مناسب فصل، جزء مهمترین ترفند کاشت سبزیجات به شمار می‌‌رود. برخی از سبزی‌ها مثل خیار، کدو سبز و گوجه فرنگی در زمان‌های گرم سال مانند فصل تابستان، به طرز باورنکردنی رشد می‌کنند. در حالی اسفناج، کلم و کاهو با سرما بیشتر کنار می‌آیند. بنابراین شرایط آب و هوایی را برای کشت بهتر انواع سبزی‌ها در نظر بگیرید.

بازگشت به وبلاگ