بازگشت به وبلاگ

کاشت گیاهان در انواع گلدان های وارونه مانند بطری های نوشابه شبیه به روش کاشت در گلدان های معمولی است، با این تفاوت که شما باید در زمانی که هنوز ساقه های گیاه جوان و نازک هستند آنها را در داخل گلدان قرار دهید. به همین منظور در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم کاشت گوجه در بطری نوشابه را به شما آموزش دهیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مراحل کاشت گوجه در بطری نوشابه

برای کاشت گوجه فرنگی در داخل بطری های نوشابه لازم است که ابتدا بطری های نوشابه را برای قرار دادن نشاء گوجه فرنگی در داخل آن آماده کنید.

لوازم مورد نیاز برای ساخت گلدان با استفاده از بطری نوشابه

  • بطری نوشابه یک یا دو لیتری
  • کاغذ آلومینیوم یا فویل
  • چاقوی تیز
  • نوار چسب
  • دستمال کاغذی
  • نخ به میزان مورد نیاز
  • نشاء گیاه گوجه فرنگی
  • خاک و کود کمپوست

روش ساخت گلدان

برای کاشت گوجه در بطری نوشابه ابتدا باید با استفاده از چاقو قسمت پایین یا کف بطری نوشابه را به طور کامل از آن جدا کرده و سپس با استفاده از چسب قسمتی که بریده شده است را به طور کامل بپوشانید تا از شکسته شدن بطری پس از آویزان کردن آن جلوگیری کنید.

در مرحله بعد به اندازه ۲ تا ۳ سانتی متر پایین تر از لبه بطری ۴ سوراخ با فاصله های یکسان ایجاد کنید. سپس درب بطری را برداشته و با استفاده از همان چاقو چند سوراخ دیگر در اطراف دهانه بطری ایجاد کنید.

چهار رشته نخ را به اندازه های یکسان برش زده و هرکدام را از سوراخ هایی که ایجاد کرده اید عبور دهید. پس از عبور دادن نخ ها آنها را به گونه ای تنظیم کنید که پس از آویزان شدن به یک اندازه کشیده شوند و گلدان شما به سمت دیگری منحرف نشود و در حالت صاف قرار بگیرد.

دیواره داخلی بطری نوشابه را با استفاده از کاغذ آلومینیوم یا فویل به خوبی بپوشانید. این کار باعث می شود که گیاه شما و ریشه و ساقه آن در برابر سرما و گرما محافظت شده و رطوبت در آن حفظ شود.

روش کاشت گوجه در بطری

پس از آماده کردن بطری برای کاشت گوجه در بطری نوشابه نوبت آن است که گیاه را در داخل بطری قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که در این روش قرار است گیاه به صورت وارونه در داخل بطری قرار بگیرد و رشد کند. بنابراین ساقه نهالی که برای کاشت گوجه در بطری نوشابه انتخاب کرده‌اید را به آرامی از دهانه بطری عبور داده و آن را تا جایی که به قسمت بالایی بطری برسد عبور دهید. از آنجایی که گیاه شما به صورت وارونه رشد می کند هرچه ریشه آن به قسمت کف بطری نزدیکتر باشد فضای بیشتری را برای رشد به سمت پایین به ریشه ها می دهد.

آموزش کاشت گوجه در بطری نوشابه

بطری را با استفاده از خاک مخصوص گلدان و کمپوست تا ۲ سانتی متر مانده به لبه بطری پر کنید و سطح خاک را با مالچ به خوبی بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود. و سپس بطری را در محلی آویزان کنید که در طول روز در مقابل نور آفتاب قرار داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که کاشت گوجه در بطری نوشابه نیاز به حداقل ۸ ساعت نور مستقیم خورشید دارد. برای آبیاری گیاه هر زمان که احساس کردید خاک آن خشک شده است به آن آب بدهید. بدیهی است که در طول روزهای گرم تابستان گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

نکات تکمیلی

برای کودهی گیاه خود می توانید تا قبل از این که گیاه گوجه فرنگی گل بدهد به طور ماهانه از کودهای محلول استفاده کنید و به صورت آبیاری به گیاه کود بدهید. پس از گل دادن گیاه نیز میزان کوددهی را می‌توانید به یک یا دو هفته در ماه افزایش دهید. برای انتخاب کود مناسب از خرید کودهایی که نیتروژن بالایی دارند خودداری کنید، چراکه این کودها گیاه را به برگ‌دهی بیشتر تشویق کرده و این امر باعث می شود که کاشت گوجه در بطری نوشابه باردهی کمتری داشته باشد.

در نهایت اگر تمامی موارد گفته شده را به خوبی انجام دهید گیاه شما پس از ۶۰ روز گوجه های سبز و کوچکی را به بار می دهد، که پس از قرمز شدن و رسیدن کامل آن می‌توانید آنها را برداشت کنید.

سخن پایانی

یکی از بهترین روش های داشتن محصولات ارگانیک این است که خودتان محصولات مورد نظر را پرورش دهید. آموزش کاشت گوجه در بطری نوشابه نیز به شما کمک می کند که محصولات ارگانیک و خوشمزه که حاصل دست خودتان است را مصرف کنید و در کاهش هزینه های خانواده سهمی داشته باشید. برای اینکه دیگر روش های کاشت محصولات ارگانیک آشنا شوید می‌‌تواند مقاله ما در مورد 5 ترفند کاشت سبزیجات در خانه را مطالعه کنید. از اینکه با ما تا پایان این مطلب همراه بودید ممنونیم.

بازگشت به وبلاگ