بازگشت به وبلاگ

پرورش تربچه در ظروف و گلدان ها بسیار آسان و سریع است و شما می توانید بدون داشتن باغ از تربچه های ترد و خوش طعم خانگی لذت ببرید.

از آنجا که رشد و برداشت آنها آسان است، کاشت تربچه در آب و هوای سرد بین باغداران پرطرفدار و محبوب است.

پرورش تربچه در گلدان نیز در یک فضای محدود کار دشواری نیست. شما می توانید از تربچه های تازه، ترد و خوش طعم که در بالکن آپارتمان، حیاط، ایوان، پشت بام یا حتی داخل منزل روی لبه پنجره تان کاشته اید، لذت ببرید.

تربچه (raphanus sativus) یک سبزی ریشه ای در فصل سرد و از خانواده Brassicaceae  است. گیاه تربچه دو ساله هست و چرخه زندگی آن دو سال طول می کشد. تربچه دارای دو فصل رشد است: بهار و زمستان.

رایج ترین انواع آن شامل تربچه گرد، ترب کوهی و دایکون است. تربچه سرشار از ویتامین A ، D ، K ، پتاسیم و منیزیم است. تربچه نیز در رنگهای مختلف از سفید تا زرد تا بنفش وجود دارد.

 

زمان کاشت تربچه چه زمانی است؟

زمان کاشت تربچه _ سبز منظر

به محض اینکه دمای خاک از 5 درجه سانتیگراد بالاتر رفت و هوا گرم شد، دانه های تربچه خود را در بهار بکارید. حتی اگر هوا مساعد نباشد، می توانید بذر تربچه را به راحتی در اوایل بهار در داخل خانه بکارید و برای برداشت منظم این کار را یک هفته در میان ادامه دهید. رشد تربچه تا اوایل تابستان ادامه دارد و سپس متوقف می شود. سپس دوباره کاشت را از اواخر تابستان یا اوایل پاییز تا اوایل زمستان آغاز کنید.

اگر در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی نمی کنید، کاشت تربچه در گلدان در تابستان نیز امکان پذیر است. بذرهای تابستانی بکارید و از شرایط اقلیمی که می توانید به کمک گلدان ایجاد کنید، استفاده کنید. تابستان آب بیشتری تربچه طلب می کند، بنابراین بهتر است مکان گلدان را تغییر می دهد تا از تابش شدید بعد از ظهر در امان بماند.

در آب و هوای گرم و بدون یخبندان، کاشت تربچه در گلدان را از اواخر پاییز یا اوایل زمستان آغاز کنید و در طول زمستان به طور پی در پی به کاشت ادامه دهید.

نکته: تربچه هایی که در دمای بالا رشد می کنند معمولاً تندتر هستند.

 

روش کاشت تربچه در گلدان

رایج ترین روش تکثیر تربچه از طریق بذر است. از آنجا که این روش کاملاً متداول است، می توانید بذرهای تمام انواع تربچه را از فروشگاه ها یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

برای کاشت تربچه در خونه خیلی زیاد وسایل نیاز ندارید فقط کافیه یک گلدان با خاک سبک و زهکشی مناسب به همراه بذر تربچه رو تهیه کنید و مراحل زیر را طی کنید.

 

مراحل کاشت تربچه در گلدان

بذر تربچه _ روش کاشت _ سبز منظر

به جای کاشت بذر تربچه در سینی بذر، آنها را مستقیماً در گلدان های مورد نظر بکارید.

دانه ها را به عمق 1-0.5 سانتی متر و به فاصله 3-2 سانتی متر در محیط گلدان بکارید و آنها را به آرامی با مخلوط خاک بپوشانید.

بین 3 تا 10 روز، دانه ها جوانه می زنند و گیاهان کوچکی ظاهر می شوند.

سعی کنید برگ های اضافی را ر صورت امکان بچینید، چراکه آنها فقط 5 سانتی متر از هم فاصله دارند. بدون نیاز به دور ریختن برگ های اضافی، از آنها به عنوان برگ های در سالاد و سایر غذاها می توانید استفاده کنید.

توجه: برای اینکه برداشت بیشتر طول بکشد، در صورت وجود فضای خالی، کاشت متوالی را انجام دهید و بذرها را در هر 2 هفته بکارید.

 

اندازه گلدان برای رشد تربچه و فاصله مناسب

کاشت تربچه در گلدان خامگی _ سبز منظر

انتخاب گلدان برای پرورش تربچه به نوع تربچه ای که در حال پرورش بستگی دارد. گلدان های عریض (مستطیل شکل) و کم عمق برای این منظور مناسب ترین هستند.

برای بیشتر انواع تربچه معمولی مانند Cherry Belle ، Purple Plum و Easter Egg گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 15 سانتی مترعمق داشته باشد. این گونه های تربچه 3-5 هفته طول می کشد تا پس از کاشت به مرحله برداشت برسند.

بیشتر تربچه ها به بیش از 5 سانت فاصله نیاز ندارند.

با این حال برخی از انواع بزرگ تربچه مانند تربچه سفید “Daikon” که بلند و کشیده هستندف به گلدان عمیق 12-14 اینچی و فاصله 8 تا 10 سانت نیاز دارند.

قطر گلدان برای انواع کوچک و بزرگ بستگی به تعداد تربچه هایی دارد که قصد دارید داشته باشید.

اگر عرض گلدان شما 30 سانتی است، می توانید 7-6 گیاه از انواع معمولی تربچه را در آن پرورش دهید. در یک گلدان مشابه، می توانید 4 گیاه تربچه از انواع بزرگ را پرورش دهید.

 

شرایط مورد نیاز برای پرورش تربچه در گلدان

  • مکان

تربچه را در مکانی آفتابی پرورش دهید. 8-6 ساعت نور مستقیم خورشید برای رشد مطلوب ضروری است. همچنین می تواند در قسمت آفتابی (حدود 5-4 ساعت) رشد کند. اما کمبود نور خورشید باعث کندی رشد می شود. اگر در آب و هوای گرم یا تابستان تربچه را پرورش می دهید، می توانید این سبزی ریشه ای را به راحتی در زیر نور آفتاب قرار دهید.

 

  • خاک

تربچه خاک غنی، با زهکشی خوب و نفوذپذیر را ترجیح می دهد که مانع رشد ریشه نمی شود. برای این منظور، یک مخلوط گلدان با کیفیت بخرید یا خودتان آن را تهیه کنید. آنچه که شما لازم دارید خاک لومی و رسی بدون سنگ است. علاوه بر این می توانید در زمان کاشت تربچه در گلدان، یک یا دو مشت کود یا کمپوست به مخلوط گلدان خود اضافه کنید.

 

  • بهبود رطوبت در خاک در مکان های بادخیز و گرم

کاشت تربچه در گلدان پلاستیکی _ سبز منظر

اگر بالکن، حیاط یا پشت بام شما بادگیر است یا در کاشت های عمودی تربچه می کارید، بهتر است ظرفیت حفظ رطوبت خاک گلدان را افزایش دهید. می توانید هر یک از این مواد ارگانیک مانند پیت ماس ​، کمپوست، کود دامی یا نارگیل را اضافه کنید. استفاده از پرلیت یا ورمیکولیت نیز یک گزینه مناسب است.

 

  • آبیاری

برای محصول با کیفیت، خاک خود را به طور مرتب مرطوب نگه دارید. مطمئن شوید که به طور عمیق آبیاری می کنید و هرگز اجازه ندهید گلدان ها به طور کامل خشک شوند، به ویژه در چند هفته اول. به خاطر داشته باشید که داشتن خاک مرطوب به معنی آبیاری بیش از حد نیست. خاک مرطوب و شرایط بیش از حد مرطوب مانند خشکسالی قابل اجتناب است.

گیاهان تربچه خود را مرتب آبیاری کنید. تکنیک آبیاری نامنظم و نادر مانند خشک نگه داشتن گیاهان برای مدتی و سپس ریختن آب برای ایجاد شرایط واقعا مرطوب می تواند منجر به ترک خوردن ریشه ها شود.

 

  • درجه حرارت

تربچه یک محصول فصل سرد است که در روزهای کوتاه بهتر رشد می کند. حداقل دمای جوانه زنی بذر 5 درجه سانتی گراد و حداکثر آن 35 درجه سانتی گراد است. دمای مناسب جوانه زنی بذر در محدوده 13-30 C قرار می گیرد. در زیر یا بالای آن، دانه ها به آرامی جوانه می زنند.

 

بیشتر تربچه های طعم دار و ترد در دمای متوسط سرد رشد می کنند. یعنی 10-21 C. شما می توانید تربچه را در محدوده دمایی 5 درجه سانتی گراد تا 32 درجه سانتیگراد بدون هیچ مشکلی سختی پرورش دهید.

 

نحوه مراقبت از تربچه

نحوه مراقبت از تربچه _ سبز منظر

کود تربچه

در زمان کاشت کودهای دیر آزاد را در خاک گلدان مخلوط کنید. اگر باغبان هستید که محصولات ارگانیک می کارید، به جای کود معمولی، از یک سوم قسمت کمپوست یا کود طبیعی به خاک اضافه کنید.

از آنجایی که نیتروژن زیاد می تواند باعث رشد شاخ و برگ و تربچه شود، بهتر است تربچه ها را با فرمول نیتروژن کم مانند 5-10-10 تغذیه کنید. اگر نسبت NPK بالا یا مشابه موجود نیست، می توانید از کودهای عمومی مانند 20-20-20 تغذیه کنید.

هنگامی که تربچه شما دو هفته ای شد و عملکرد خوبی نداشت، می توانید دوباره با دوز ضعیف کود محلول در آب آن بارور کنید.

همچنین اگر در زمان کاشت چیزی را فراموش کرده اید، تربچه های خود را به طور منظم در هر 10-14 روز با کودهای محلول در آب 5-10-10 یا 5-10-5 کود دهید.

آفات و بیماریها

تربچه های پرورش داده شده در گلدان مشکلی برای آفات یا بیماری ها ندارند. اما شته ها و سوسکهای کک ممکن است شما را اذیت کنند. شته ها را با کمی آب شستشو دهید یا از صابون حشره کش استفاده کنید. در بین بیماری ها، زنگ زدگی می تواند بر گیاهان شما تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این اتفاق گردش مناسب هوا را ایجاد کنید و شاخ و برگ را خیلی مرطوب نگه ندارید.

 

برداشت تربچه

استفاده از تربچه _ سبز منظر

ارقام تربچه زودرس را می توان در فواصل بین 40-20 روز پس از کاشت برداشت. برخی از گونه ها مانند Cherry Belle و French Breakfast در 30-23 روز آماده برداشت می شوند.

انواع تربچه آسیایی مانند دایکونها 60 تا 70 روز طول می کشد تا به بلوغ برسند.

در هنگام برداشت تربچه هوشیار باشید. انتظار زیاد می تواند تربچه را چوبی، ترک خورده و فلفلی کند.

نه تنها ریشه تربچه بلکه می توانید برگ های سبز تربچه را برداشت کنید. برگهای سبز را برای استفاده در سالاد و سوپ یا تهیه غذاهای مختلف برداشت کنید.

اجازه دهید چند گیاه تربچه شما گل بدهد و غلاف های دانه را ایجاد کنند. زیرا این غلاف ها نیز خوراکی هستند.

 

سوالات متداول در خصوص کاشت تربچه در گلدان

چند تربچه برای بازدهی کافی بکارید؟

بستگی به میزان مصرف شما و تعداد اعضای خانواده شما دارد. به طور متوسط ماهیانه 12-15 تربچه در هر گلدان رشد دهید. برای این کار به یک گلدان با طول 60 سانت نیاز دارید.

آیا می توانید تربچه را در محیط داخلی پرورش دهید؟

بله، پرورش تربچه در داخل خانه بسیار آسان است. به این ترتیب شما می توانید تربچه های خانگی را در طول سال میل کنید. چند گلدان مستطیلی تهیه کنید و بذرها را مستقیماً بکارید و منتظر بمانید تا نهال ها ظاهر شوند. اگر از یکی از پنجره های منزل شما 6-5 ساعت نور مستقیم خورشید بتابد، همه چیز آماده است. همه نیازهای برای رشد مشابه هستند، اما باید در مورد آبیاری مراقب باشید.

 

خلاصه نکات مهم و تکمیلی در خصوص کاشت تربچه  در گلدان

چطور در گلدان تربچه بکاریم؟ _ سبز منظر

  • تربچه گیاهانی مقاوم در برابر سرما است که می توانند دمای 26 درجه فارنهایت را تحمل کنند. با این حال انواع مختلف تربچه، دارای فصل رشد مطلوب خود هستند.

اوایل بهار: شما می توانید تربچه را در اوایل بهار برای برداشت اواسط بهار پرورش دهید. در صورت کاهش دما به زیر نقطه انجماد ، شب ها از روکش استفاده کنید.

اوایل پاییز: گیاه تربچه می تواند سرما را تحمل کند، بنابراین برای کاشت در اواخر تابستان و اوایل پاییز ایده آل است. می توانید بذرها را تا دو ماه قبل از اولین یخبندان بکارید. از کاشت تربچه در اوج تابستان خودداری کنید. اگر دمای هوا خیلی گرم باشد تربچه نمی تواند خوب رشد کند.

  • هر ماده ریشه ای که در معرض هوا قرار گیرد، احتمالاً چوبی و سفت می شود. اگر می توانید پیازهای تربچه خود را در بالای خاک مشاهده کنید، آنها را با مقداری خاک بپوشانید تا در برابر هوا و آفتاب محافظت شود.
  • ترک خوردگی مسئله است که شاید شما با آن مواجه شوید. تربچه در صورت خشکسالی و به دنبال آن آبیاری زیاد دچار ترک خوردگی می شود. برای جلوگیری از این امر مطمئن شوید که خاک خود را به طور مداوم مرطوب نگه می دارید و با افزایش دما هماهنگ شوید.
  • تربچه هایی که زود برداشت می شوند و در حالی که هوا هنوز سرد است بیشترین طعم و بهترین بافت را خواهند داشت. تربچه های بزرگتر و بالغ تر، شیرین تر می شوند. همچنین می توانند به سرعت ترش یا چوبی شوند.
  • پس از اولین برداشت خود، دور دیگری از بذرها را بکارید. تربچه های با رشد سریع، کمتر از یک ماه طول می کشد تا بالغ شوند.

 

اگر به دنبال کاشت محصولاتی دیگر به جز تربچه هستید پیشنهاد می کنم سری به دیگر مقالات ما مثل کاشت مجدد پیازچه، کاشت صیفی جات در جعبه و کاشت شاهی در آب + خاک بزنید. احتمالا شما جز اون دسته از افراد با ذوق و سلیقه ای هستیدکه در گوشه ای از بالکن یا آشپزخانه منزلشان چند گلدون خوش رنگ خوراکی یا تزینی را نگهداری می کنند. ما شما رو تحسین می کنیم و مشتاقانه منتظریم تا نظراتتون را در خصوص مقالاتی که هدفمند برای شما می نویسیم، بدونیم. پس با ما به اشتراک بزارید.

بازگشت به وبلاگ