بازگشت به وبلاگ

سبزیجات یکی از بهترین منابع گیاهی تأمین مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن انسان است. مصرف روزانه سبزی موجب افزایش طول عمر و تقویت سیستم ایمنی فرد می شود. اگر دوست دارید همیشه سرحال باشید و از مبتلا شدن به انواع بیماری رهایی یابید، حتماً انواع میوه و سبزی را در سبد غذایی خانواده قرار دهید. در این مطلب سعی کردیم درباره سبزی کاری در جعبه پلاستیکی و چگونگی انجام آن، اطلاعاتی کاربردی را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر به فکر تندرستی خود و اطرافیان‌تان هستید با سبز منظر همراه باشید.

نگاهی گذرا به چند فایده مهم سبزیجات

مصرف سبزی‌ها براساس رنگ‌های مختلف آنها، فایده های زیادی را برای قوی تر شدن بدن انسان خواهند داشت. سبزی های قرمز رنگ مانند هندوانه، فلفل، گوجه فرنگی و کلم حاوی انواع فیتوکمیکال‌ها هستند که در حفاظت از سلامت انسان در برابر بیماری های آسیب زننده مزمن نقش مؤثری دارند. کدو تنبل و هویج جزء سبزی‌های نارنجی رنگ محتوی بتاکاروتن هستند.

رنگدانه های بتاکاروتن در مواقع ضروری به ویتامین A تبدیل شده و به مقاومت بدن در مقابله با انواع سرطان کمک می کند. سبزیجات سبز رنگ مثل اسفناج، شاهی، ریحان، تره، جعفری، گیشنیز، کلم بروکلی، کرفس و … منبع غنی از فیبر، بتاکاروتن، فولات، ویتامین می باشند. این نوع از سبزی ها در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها بویژه سرطان، ناراحتی های دستگاه گوارش مانند یبوست و اختلال در هضم غذا نقش مؤثری دارند.

برای سبزی کاری در جعبه پلاستیکی باید چه مواردی را مدنظر داشته باشیم؟

امروزه با افزایش زندگی شهرنشینی در آپارتمان‌ها و عدم دسترسی به میوه و سبزیجات ارگانیک، تمایل افراد به سبزی کاری خانگی بیشتر شده است. این روش به خاطر سالم بودن شرایط کاشت و برداشت سبزی مانند نوع خاک و کود مصرفی، آبیاری و نور کافی از اهمیت بسزایی در سبد غذایی خانواده ها برخوردار می باشد. برای سبزی کاری در جعبه پلاستیکی باید به موارد زیر توجه کنید:

  • جعبه هایی را به کار بگیرید که حداقل قطر آن ها 30 سانتی متر باشد. این کار به دلیل حجم خاک، کود و فضای کافی برای رشد سبزی های کاشته شده است.
  • بذرهای سبزی موردنظرتان را قبل از کاشت به مدت یکی دو روز در ظرفی جداگانه بخیسانید تا کمی جوانه بزند.
  • جوانه های خیس شده را داخل یک دستمال پارچه ای لطیف قرار داده تا به خوبی آب آنها گرفته شود.
  • کف ظرف پلاستیکی را با یک نایلون زباله بپوشانید و از بابت تخلیه آب از پایین آن مطمئن شوید.
  • حتماً از خاک مخلوط باکیفیت برای سبزی کاری در جعبه پلاستیکی استفاده نمایید. خاک گلدان در گل فروشی های معمولی، باغ گل یا فروشگاه ها به راحتی یافت می شود. ظرف انتخابی برای کاشت سبزی را به اندازه 5/2 سانتی متر از مخلوط خاک شامل کمپوست، پرلیت یا ماسه پر کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک موردنظر از حشرات و بیماری های مرتبط با گیاهان تخلیه شده باشد. از به کارگیری خاک باغ یا باغچه خودداری کنید. زیرا این نوع خاک بسیار متراکم بوده و احتمالاً حاوی علف های هرز و باکتری‌های مضر برای سبزی کاری در جعبه پلاستیکی است.

نکاتی درباره کاشت بذرها

  • بذرهای سبزی را در عمق خاک بکارید. برای هر نوع از آنها یک حفره 6 میلی متری ایجاد کنید. سپس 5-4 دانه را درون هر سوراخ بپاشید. این حفره ها باید با فاصله دو سانتی متری از یکدیگر درست شوند. به هنگام سبزی کاری در جعبه پلاستیکی، بذرهایی را انتخاب کنید که از لحاظ نور خورشید و میزان آب دهی در طول روز با شرایط یکسانی رشد دارند. گیاهان چند ساله یا یک ساله را مورد بررسی قرار داده و در جعبه های مجزا بکارید. برای مثال رازیانه، نعناع و پونه کوهی از جمله سبزی های چند ساله هستند. در حالی که شوید، گشنیز و ریحان یکساله می باشند.
  • با افزایش رشد جوانه‌ها، در صورت امکان آن ها را به جعبه‌های بزرگتر منتقل کنید. سبزی های کوتاه‌تر را در اطراف ظرف و آنهایی که قدشان بلندتر شده را در وسط جعبه قرار دهید. با شیوه سبزی کاری در جعبه پلاستیکی می‌توانید برای محکم کاری و مقاومت بیشتر ساقه‌های گیاهان از چوب بستنی استفاده کنید.
  • برای آب دادن دانه‌های سبزی، یک قوطی کوچک با سوراخ های ریز را در نظر بگیرید. آبیاری روزانه را به آرامی انجام داده تا بذرها در عین مرطوب ماندن، درون خاک جابجا نشوند. اگر در حین آب دادن متوجه پایین رفتن سطح خاک شدید، برای نتیجه بهتر سبزی کاری در جعبه پلاستیکی از خاک اضافی پوششی استفاده کنید. در فصل تابستان، انگشت خود را درون خاک فرو ببرید. در صورت عدم مرطوبیت، آب‌دهی را انجام دهید.

  • برای چینش گیاهان کاشته شده با روش سبزی کاری در جعبه پلاستیکی از قیچی باغبانی کمک بگیرید. آنها را با دست بالا نکشید چراکه به ریشه سبزی های سالم آسیب می رسانید. برای شلوغ نشدن فضای موردنظر، گیاهان پژمرده یا ساقه بلند را هرس کنید.
بازگشت به وبلاگ