بازگشت به وبلاگ

زیستگاه انسان از بدو آفرینش در کوه و جنگل بوده است. علاقه وافر بشر به طبیعت و سرسبزی همواره در شادابی و سلامت او نقش مؤثری دارد. تا جایی که در زندگی روستایی یا شهری سعی کرده در صورت امکان با کاشت درختان یا گل و گیاه، روح و جسم خود را سالم نگه دارد. کاشت میوه در گلدان یکی از این روش‌هاست. اما آیا می توان میوه ها را در گلدان کاشت یا نه بایستی فقط در باغ و باغچه باشد؟ آیا ظروف نگهدارنده گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوتند؟ شرایط نگهداری و مراقبت از آن ها به چه صورت است؟ چه نوع میوه هایی را می توان با روش گلدانی کاشت؟ با ادامه مطلب همراه سبز منظر باشید تا با نکات مهم و ضروری درباره کاشت میوه در گلدان آشنا شوید.

5 نکته‌ای که در هنگام کاشت میوه در گلدان باید به آن توجه کنید

امروزه به دلیل زندگی شهرنشینی بسیاری از ما مجبور به سکونت در آپارتمان‌ها هستیم. فضای کم، نبود حیاط بزرگ و باغچه های سرسبز به خاطر پارکینگ، رفت و آمد ساکنین، آسیب زدن کودکان به گیاهان و عدم نور کافی از جمله دغدغه های این نوع از زندگی به شمار می رود. با گذر زمان و با توجه به شرایط زندگی شهری دوست‌داران زیبایی و طبیعت به فکر راه چاره ای منطقی و اصولی افتادند.

ایجاد باغچه های کوچک و استفاده از گلدان ها در قسمت های بدون مزاحم ساختمان محل سکونت، تحت عنوان بالکن سبز یا بام سبز توسط کارشناسان فضای سبز شهری پیشنهاد شد. ساکنین هر آپارتمان به راحتی می توانند از این فضاها در طول روز و شب لذت ببرند بدون اینکه هیچگونه مزاحمتی برای دیگر افراد ایجاد شود. یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن هوایی پاک و استفاده از دسترنج خودتان، کاشت میوه در گلدان است. در ابتدا شاید این کار برایتان غیرممکن به نظر برسد. اما با کمی تلاش و رعایت نکات زیر می توانید به راحتی میوه های خوشمزه و سالم را با کمترین هزینه، برای خود و خانواده تولید کنید.

  • انتخاب میوه های مناسب کاشت گلدانی

برای کاشت میوه در گلدان به شرایط و محیط آن توجه داشته باشید. برخی از میوه ها امکان سازگاری و قابلیت رشد در فضای گلدان را ندارند. برای مثال هلو، سیب، شلیل به خاطر داشتن گل‌های حساس، زودرس و ضعیف باید با مراقبت های ویژه در شرایط خاص نگهداری شوند. میوه هایی همچون توت فرنگی، بلوبری، انجیر، گوجه فرنگی، آناناس، طالبی، موز، هندوانه، گیلاس، انار، تمشک و توت سفید برای کاشت گلدانی مناسبند.

  • استفاده از گلدان های کاشت با حجم متناسب گیاه

ظرف مناسب تأثیر شگفت انگیزی در رشد بوتۀ میوه ها می‌گذارد. گلدان های مستطیلی یا گرد با ارتفاع بلند که روی زمین قرار می گیرند، سبدهای آویزی، گلدان های عمودی، کوچک یا متوسط رومیزی از جمله ظروف شناخته شده برای پرورش انواع میوه ها هستند. برای مثال گوجه فرنگی، تمشک و زغال اخته در یک گلدان بزرگ و عمیق می توانند به خوبی رشد کرده و میوه دهند. بالعکس انجیر زیاد بهانه گیر نبوده و فقط نیازمند یک گلدان با عرض 40 سانتیمتر است. موقع خرید گلدان به این نکته توجه کنید که در کف آن چندین سوراخ تخلیه آب باشد. گیاهان کاشته شده در گلدان های پلاستیکی به دلیل گرمای فصل تابستان نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

کاشت میوه در گلدان

  • مصرف خاک با کیفیت

یادتان باشد همیشه از خاک گلدان برای کاشت گیاهان میوه استفاده کنید. چراکه خاک باغچه یا باغ به اندازه کافی از وجود حشرات و بیماری ها مصون نبوده و برای کاشت میوه در گلدان قابل مصرف نیستند. خاک حاوی کمپوست، پرلیت یا پیت ماس (گیاه خاک)، زهکشی خوب گلدان، کودهای باکیفیت و  میزان کم نمک های معدنی نقش بسزایی در رشد گیاهان دارند.

  • آبیاری به مقدار کافی

مهمترین نکته درباره کاشت میوه در گلدان این است که آنها را به خوبی سیراب نگه دارید. خاک به کار رفته در روش باغبانی گلدانی خیلی سریعتر از خاک زمین خشک می شوند. به عنوان مثال میوه هندوانه برای رشد خود نیاز به آب فراوان دارد. در حالی که انجیر نسبت به کم آبی از خود مقاومت نشان می دهد. البته در فصل تابستان باید آن را روزانه آبیاری کنید. آب رسانی و استفاده از املاح معدنی به همراه شیر فاسد شده، روش خوبی برای جلوگیری از کپک زدگی پودری بوته و درختان میوه محسوب می شود.

  • تابش نور آفتاب

بیشتر درختان میوه گلدانی را روزانه حداقل بین 6 تا 8 ساعت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. نور اول صبح و بعدازظهر، بهترین زمان برای رشد گیاهان از طریق روش کاشت میوه در گلدان است. البته حواستان باشد که آفتاب گرم و سوزان تابستان می تواند به برگ‌ها و میوه ها آسیب جبران ناپذیری وارد کند. میوه هایی مانند انجیر، هندوانه، توت فرنگی و گوجه به تابش روزانه نور آفتاب نیاز دارند. گیلاس شیرین به نور خورشید احتیاج دارد. در حالی که نوع ترش آن، سایه را تحمل می کند.

بازگشت به وبلاگ