بازگشت به وبلاگ

گیاه شاهی که به گیاهان درخت شاهی و شاه برگ نیز معروف است به دلیل داشتن برگ‌های سبز فلفلی و ساقه‌های ترد بسیار شناخته شده است. نباید فراموش کرد که این گیاه مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. این سبزی آبی بخشی از خانواده Brassicaceae (خردل و تربچه) است و به عنوان یک تزیین عالی به سالاد اضافه می‌شود. در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم تا روش کاشت شاهی در آب را بررسی کنیم. اگر به کاشت این گیاه علاقه دارید ادامه مطلب را دنبال کنید.

مراحل کاشت شاهی در آب

در حالی که انواع مختلفی از سبزی شاهی در سراسر جهان وجود دارد، اما در کشور ما  فقط یک نوع از این گیاه پیدا می‌شود.

شرایط آب و هوایی لازم:

سبزی شاهی شرایط خاصی از لحاظ آب و هوایی ندارد و می‌توان آن را در سراسر کشور پرورش داد. به طور کلی این گیاه می‌تواند چند ساعت آفتاب صبح را تحمل کند، اما آب و هوای خنک‌تر را ترجیح می‌دهد.

نحوه پرورش:

همانطور که از نام آن مشخص است سبزی شاهی آبی در آب رشد می‌کند. بنابراین می‌توانید آن را در گلدان‌های پر از آب داخل منزل، بیرون از منزل، استخر ماهی‌ها یا مستقیم در آب پرورش دهید.

روش کاشت:

کاشت شاهی در آب یکی از آسان‌ترین روش‌ها است و به خاک نیاز ندارد. به سادگی یک دسته شاهی ارگانیک را از سوپرمارکت خریداری کنید و دقت کنید که گیاه ریشه‌های سالمی داشته باشد.

درون ظرفی را کمی سنگ قرار دهید و با آب آن را پر کنید.

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آب را هفتگی عوض کنید و در صورت لزوم آن را خالی کنید.

روش کاشت از طریق بذر:

کاشت شاهی در آب از طریق بذر یکی از روش‌های پیچیده است، اما غیرممکن نیست. در بعضی از روش‌ها نهال‌ها را در پشم پنبه رشد می‌دهند و سپس آن را می‌کارند اما این فرآیند، طولانی و غیرضروری است. ابتدا مکان و ظرف کشت خود را انتخاب کنید.  قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که گلدان یا ظرف شما سوراخ‌های زهکشی داشته باشد و کم عمق باشد. ظرف را با خاک غنی (با PH تقریباً 6.5-7.5) پر کنید و به خوبی آب دهید. بذرها را در عمق 1 سانتی‌متر و فاصله 10 سانتی‌متر در خاک بکارید. ظرف را درون ظرف بزرگتر قرار دهید و ظرف خارجی را با آب پر کنید. اطمینان حاصل کنید که همیشه در گلدان آب نگه دارید، زیرا سبزی‌های شاهی دوست دارند ریشه‌هایی مرطوبی داشته باشند. برای یادگیری روش‌های دیگری از کاشت گیاهان می‌توانید مقاله ما در مورد ساده‌ترین روش‌های کاشت سبزی در آب را مطالعه کنید.

نحوه کاشت در برکه یا حوضچه

ساده ترین روش رشد شاهی، پرورش گیاه شاهی در یک برکه است. شاهی وحشی اغلب در نهرهای کم عمق و در محیط طبیعی خود رشد می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا مراقبت‌های‌ معمول را فراموش کنید. به سادگی از یک سبد برای کاشت استفاده کنید. نهال‌های شاهی خود را در سبد بکارید و اجازه دهید تمام روز در حوضچه و یا برکه شما شناور شود.

نحوه برداشت

چند روز پس از کاشت شاهی در آب نوبت به برداشت آن می‌رسد، به خاطر داشته باشید که از 15 روز تا ۲۰ روز طول می‌کشد تا شاخه‌های شاهی رشد کامل کنند. به منظور این کار به سادگی سبزی‌هایی که رشد خوبی داشته‌اند را برداشته و ۲ الی ۳ روز بعد برای برداشت باقی محصول برگردید. سرآشپزهای برتر دنیا معتقدند ادویه برگ‌های جوان‌تر بیشتر از برگ‌های مسن‌تر است، بنابراین هنگام برداشت انتخاب مناسبی داشته باشید.

مراقبت از گیاه

در هنگام کاشت شاهی در آب این را به یاد داشته باشید که سبزی شاهی فوق‌العاده سازگار بوده و احتیاج به مراقبت خاصی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که هیچ علف هرز در منطقه رشد نکند، زیرا مواد مغذی خاک را خرد می‌کند و می تواند‌گلدان را تصاحب کند.

آفات‌ها

برگهای سبز شاهی باعث می‌شود بسیاری از آفات مورد توجه آن قرار گیرند:

  • حلزون
  • مگس‌های سفید
  • کنه‌های عنکبوتی
  • سوسک‌های ملکه

برای کنترل آن‌ها به سادگی آفت را از بین ببرید و سپس گیاه شاهی خود را با یک حشره کش طبیعی اسپری کنید.

گیاهان هم‌ساز

بهترین گیاهان در کنار کاشت شاهی در آب، پیاز کوهی، نعناع فلفلی و گیاهان زمستانه است.

فواید سبزی شاهی

سبزی شاهی آبی فواید فراوانی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱.  تقویت سیستم ایمنی

به دلیل وجود ویتامین C در شاهی آبی، این گیاه بدن را در برابر انواع بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی محافظت کرده و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۲. کم خونی

شاهی آبی منبع غنی آهن محسوب می‌شود که برای تأمین هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون ضروری می‌باشد. به همین دلیل مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که به طور ژنتیکی از کمبود آهن رنج می برند مفید است.

بازگشت به وبلاگ