بازگشت به وبلاگ

از زمانی‌که خانه‌ها جای خود را به آپارتمان‌ها دادند و دیگر خبری از آن باغچه‌های کوچکی که پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌ها انواع سبزیجات، گل‌ها و گیاهان را در آن پرورش می‌دادند نیست، بسیاری از افراد علاقمند از طریق کاشت بذر در گلدان، گیاهان مورد علاقه خود را پرورش می‌دهند. با این کار هم از طبیعی و تازه بودن آن‌ها مطمئن هستند و هم از زیبایی‌شان لذت می‌برند. به همین خاطر ما هم در این مطلب از مجله سبزمنظر، نکاتی را که قبل و بعد از کاشت صیفی‌جات در گلدان بایستی رعایت کنید را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ابزار مورد نیاز برای کاشت صیفی‌جات در گلدان

۱. بذر مورد نظر

۲. گلدان مناسب

۳. بیلچه

۴. آبپاش و دستکش

۵. خاک مناسب برای صیفی‌جات

۶. پوکه

کاشت بذر سبزیجات

رعایت نکات مهم قبل از کاشت بذر

  • توجه داشته باشید که برای کاشت صیفی‌جات در گلدان حتماً از خاک‌های مخلوط و یا ارگانیک به جای خاک باغ و باغچه استفاده کنید، چراکه این خاک‌ها ممکن است به باکتری و آفت‌ها آلوده باشند.
  • خاک و گلدان صیفی‌جات باید زهکشی مناسب داشته باشند، پس می‌توانید از گلدان‌هایی که سوراخ زهکشی دارند استفاده کنید و یا قبل از ریختن خاک یک لایه پوکه در گلدان بریزید و سپس خاک را اضافه کنید.
  • نور و دمای مناسب را باید برای گیاه خود فراهم کنید زیرا صیفی‌جات نیز مانند سبزیجات به نور زیاد و دمای بالا برای رشد نیاز دارند. از پنجره‌های نورگیر آشپزخانه استفاده کنید و گلدان خود را در مقابل آن قرار دهید. در صورت نداشتن پنجره نورگیر می‌توانید از لامپ‌های رشد گیاه که به نام فلورسنت در بازار موجود هستند استفاده ‌کنید. این نوع لامپ‌ها نور و دمای کافی را برای رشد گیاه فراهم می‌کنند.
  • گلدان خود را قبل از استفاده به خوبی با آب و صابون بشویید زیرا ممکن است به باکتری‌ها آلوده باشند و به گیاه شما صدمه بزند. همچنین اگر از گلدانی استفاده می‌کنید که قبلاً جای گیاه دیگری بوده است حتماً از مواد ضدعفونی‌کننده برای شستن آن استفاده کنید چراکه ممکن است تخم حشرات در آن وجود داشته باشد و به گیاه شما آسیب برساند.

مراحل کاشت صیفی‌جات در گلدان

۱. بذر صیفی‌جات خود را یک روز قبل از کاشت، در آب ولرم قرار دهید تا بذر کمی متورم شود.

نکته/ بذر بیشتر از ۲ روز نباید داخل آب بماند.

۲. پس از گذشت مدت زمان معین بذرها را از آب خارج کرده و روی پارچه خشک و تمیزی قرار دهید تا خیسی آن گرفته شود.

۳. کیت نشاء تهیه کرده و در هر خانه از آن ۱ الی ۲ سانتی‌متر خاک نرم پر کنید. سپس هر خانه را با ۲ الی ۳ بذر پر کنید و روی آن را به اندازه نیم سانتی‌متر خاک بریزید.

نکته/ لایه‌ای که برروی بذرها می‌ریزید نباید بیشتر از نیم سانت و ضخیم باشد زیرا ممکن است بذرها را خفه کند.

۴. کیت‌ها را در محلی که نور و دمای کافی داشته باشد قرار دهید و خاک آن را مرطوب نگه دارید. این کار را چند روز انجام داده تا بذر شما جوانه بزند و ۳ تا ۴ سانتی‌متر از خاک بیرون بیاید.

۵. گلدان مناسب و مورد نظر خود را آماده کنید. ابتدا یک لایه پوکه داخل گلدان ریخته و به اندازه ۱۰ سانتی‌متر روی آن خاک بریزید.

نکته/ اگر گلدان شما زهکشی مناسب ندارد، ته گلدان خود را سوراخ کنید و مقداری سنگ ریزه در کف آن بریزید تا زهکشی مناسب برای گلدان خود ایجاد کنید.

۶. با استفاده از بیلچه خاک را زیر و رو کرده و مقداری آب برروی آن اسپری کنید. سپس نشا‌ءها را از کیت خارج کرده و داخل گلدان قرار دهید. سپس با احتیاط مقداری خاک در اطراف نشاء بریزید و جایشان را محکم کنید.

نکته/ توجه داشته باشید که برای کاشت صیفی‌جات در گلدان باید فاصله هر نشاء با دیگری حداقل ۱۰ سانتی‌متر باشد. در صورتی که این فاصله برای کاشت در باغچه باید حداقل ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

۷. برای آبیاری گیاه خود هر زمان که احساس کردید خاک آن خشک شده است کمی آب روی خاک بریزید. اما توجه داشته باشید که خیس بودن همیشگی خاک باعث از بین رفتن و پوسیده شدن جوانه‌ها‌ می‌شود.

مراقبت‌های بعد از کاشت صیفی‌جات

اکثر صیفی‌جات پس از کاشت اگر شرایط لازمه مانند نور، دما و آبیاری مناسب داشته باشند به خوبی رشد خواهند کرد، اما تنها مسأله‌ای که کمی نگران‌کننده است آفت زدن محصول و یا حمله شته‌ها به آن است. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از یک گلدان گیاه جعفری و یا همیشه بهار استفاده کنید و آن را در کنار گلدان خود قرار دهید. با این کار هم از آفت زدن و بیمار شدن گیاه‌تان و هم تا احتمال ۶۰ درصد از حمله شته‌ها به آن جلوگیری کرده‌اید.

مراقبت از بذر

انواع بذر صیفی‌جات

برخی از بذر‌های صیفی‌جات که مناسب برای کاشت در گلدان هستند و مدت زمان تقریبی برداشت آن‌ها به این شرح است:

– خیار/ ۵۰ الی ۷۰ روز

– گوجه فرنگی/  ۶۰ الی ۸۰ روز

– لوبیا سبز/ ۵۰ الی ۶۰ روز

– بادمجان/ ۲ تا ۳ ماه

– کدو خورشی/ ۲ماه

بازگشت به وبلاگ