بازگشت به وبلاگ

اگر می‌خواهید سبزیجات را فارغ از فصل و آب و هوا پرورش دهید، هیدروپونیک روش مناسبی برای شما است. شما به عنوان یک پرورش دهنده سبزیجات به روش هیدروپونیک می‌توانید با شبیه‌سازی یک محیط ایده آل برای رشد و نظارت به بعضی از فاکتورهای مهم برای رشد مثل دما، مواد مغذی، نور، سطح PH و رطوبت، گیاهان را پرورش دهید. در این مقاله از مجله سبزمنظر با ما همراه باشید تا شما را نکات مهم در کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک آشنا کنیم.

هیدروپونیک چیست؟

کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک تکنیکی برای پرورش گیاهان بدون خاک و بدون محدودیت فضا و آب و هوا است. در سیستم کشاورزی سنتی، گیاهان به وجود خاک وابسته هستند چراکه باید بتوانند کلیه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود را از آن بدست آورند. در مقابل، در کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک همه این مواد مغذی بدون وابسته بودن به نور خورشید و خاک، به کشاورزان این اجازه را می‌دهد که از بازدهی بیشتری بهره‌مند شوند و محصولات بیشتری را برداشت کنند. حالا بریم ببینیم که مراحل کاشت در این روش چگونه است.

 نکات کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک

۱. کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک به عنوان سرگرمی برای افراد محبوبیت پیدا کرده که هرکسی می‌تواند از آن لذت ببرد. اگر فضای محدودی دارید و نمی‌توانید یک باغ سبزی تمام عیار داشته باشید، باغبانی هیدروپونیک یک تجربه ارزشمند برای شما خواهد بود. با کمک سیستم‌های رشد هیدروپونیک می‌توانید سبزیجات مورد نظر خود را به راحتی پرورش دهید بدون اینکه نگران شرایط محیطی بیرون یا مشکلات خاک باشید.

کاشت سبزی خوردن به روش هیدرو‌پونیک

تهیه چراغ‌های زیاد برای باغداری به روش هیدروپونیک یکی از نکات مهمی است که باعث می‌شود نتیجه خوبی بگیرید. پس بیایید برخی از رازهای باغبانی به روش هیدروپونیک را بیاموزیم تا باغ سبزیجاتتان را بدون تلاش زیاد، سالم کنیم.

۲. در کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک، ریشه گیاهان در محلولی که آب غنی از مواد مغذی در آن وجود دارد به حالت معلق درآمده تا مواد مغذی ضروری را از آن جذب کند.

توجه/ گیاهانی که در سیستم‌های هیدروپونیک پر از آب پرورش پیدا می‌کنند، شانس کمتری برای مشکلات ناشی از آب ایجاد می‌کنند.

۳. وقتی می‌خواهید باغ سبزیجات هیدروپونیک خودتان را بسازید، انواع مختلفی از ظروف موجود در بازار را برای کشت هیدروپونیک انتخاب کنید.

کاشت سبزی خوردن به روش هیدرو‌پونیک

۴. از پشم سنگ به عنوان محیطی برای رشد استفاده کنید، زیرا تعادل مناسبی از آب و اکسیژن را برای ریشه‌ها فراهم می‌کند. همچنین به رشد سالم سبزیجات در هر مرحله کمک می‌کند.

۵. مقدار مناسبی از مواد مغذی در کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک  برای رشد بیشتر گیاهان خیلی ضروری است. شما باید نیازهای غذایی گیاهان خودتان را درک کنید و بر این اساس محلول غذایی کاملاً مخلوطی تهیه کنید.

کاشت سبزی خوردن به روش هیدرو‌پونیک

ویژگی‌های شرایط محیطی

۶. باغ‌های سبزیجات هیدروپونیک برای رشد خود به نورهای زیادی احتیاج دارند. اما نوع نور و روشنایی که شما باید برای سیستم هیدروپونیک خود تهیه کنید و ایده آل باشد، به گیاهانی که قرار است پرورش بدهید بستگی دارند.

۷. سعی کنید دمای اتاق و سطح رطوبت را حفظ کنید و محیط ایده آلی را برای رشد سبزیجات ایجاد کنید.

۸. حتی اگر در مکانی زندگی می‌کنید که محیط  مناسبی برای پرورش سبزی خوردن نیست، به راحتی می‌توانید با استفاده از کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک امکان رشد آن‌ها را فراهم کنید.

۹. سبزیجات هیدروپونیک، سالم، پرانرژی و به طور کلی قابل اعتمادتر هستند. این نوع کشت روشی برای باغبانی تمیز و بسیار آسان است. در باغبانی سنتی سبزیجات از طریق یک ریشه بزرگ شروع به جستجو برای آب و مواد غذایی می‌کنند، اما در کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک غذا و آب، مستقیم به خود ریشه‌ها تغذیه می‌شود. این کار باعث می‌شود که گیاهان دو برابر سریعتر رشد کنند.

کاشت سبزی خوردن به روش هیدرو‌پونیک

صرفه جویی در مصرف آب از طریق روش هیدروپونیک

یکی از مزایای استفاده از روش هیدروپونیک در کاشت سبزیجات صرفه جویی کردن در مصرف آب است. آبیاری بهینه توسط بسیاری از کشاورزان در سراسر جهان به عنوان ناجی بشریت شناخته می‌شود. درسته که آبیاری به گیاهان برای تولید مواد غذایی و تغذیه افراد بیشتر در جهان مهم است اما صرفه جویی در مصرف آب نیز بسیار مهم است. زیرا هر لحظه، تقاضای آب در حال افزایش است.

آب یکی از ارزشمندترین منابع در جهان است، با این حال طوری آن را هدر می‌دهیم که گویی یک منبع ابدی است. تا آنجا که به کشاورزی مربوط می‌شود، آب مهمترین مسئله در سراسر جهان است و پیش بینی می‌شود با افزایش جمعیت جهان در سال‌های آینده تقاضا برای آن نیز افزایش می‌یابد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (گزارش سال 2019) ، فقط 71٪ از مردم در سراسر جهان از خدمات نوشیدن آب با مدیریت ایمن استفاده کرده‌اند و تا سال 2025 ، نیمی از جمعیت جهان با کمبود آب مواجه خواهند بود. بنابراین باید در هر حوزه‌ای به صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر توجه شود. برای مثال کاشت سبزی خوردن به روش هیدروپونیک به نسبت کاشت سبزی خوردن در گلدان، آب هدر نمی‌شود و می‌تواند در حوزه کشاورزی به صرفه‌جویی در آب کمک کند.

بازگشت به وبلاگ