بازگشت به وبلاگ

کاشتن گیاه در خانه یکی از جالب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان انجام داد. کاشت گیاهان میوه‌دار از طرفی یک نوع تفریح محسوب می‌شود و از طرفی می‌تواند بخشی از نیاز خانواده به میوه‌های مختلف را تامین کند. البته نباید فراموش کرد که روش کاشت گیاهان در خانه، اهمیت زیادی در حصول نتیجه مناسب دارد. اگر شما هم به کاشت گیاه به خصوص صیفی جات در خانه علاقمند هستید، این مطلب از سایت سبزمنظر را از دست ندهید. در این مقاله قرار است در مورد نحوه آبیاری صیفی جات صحبت کنیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

نحوه آبیاری صیفی جات

صیفی جات دسته‌ای از گیاهان هستند که میوه‌های آن‌ها سهم زیادی از مصرف روزمره ما را تشکیل داده‌اند. گوجه فرنگی، بادمجان، خیار و هندوانه، نمونه‌های از صیفی جات هستند که کاشت آن‌ها هم می‌تواند ارتباط ما را با طبیعت بیشتر کند و هم میوه‌های ارگانیک و سالمی را در اختیارمان بگذارد. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کاشت و نگهداری گیاهان باید به آن توجه کنید، شیوه درست آبیاری است.

این موضوع در مورد گیاهانی که هدف از کاشت آن‌ها برداشت میوه است، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. عدم آبیاری صحیح صیفی جات، در روند رشد طبیعی و کافی میوه‌ها اختلال ایجاد می‌کند. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به کاشت صیفی جات در خانه بپردازید، به مطالبی که در بخش بعد ذکر می‌کنیم توجه کافی داشته باشید. در ادامه این مطلب، نحوه آبیاری صیفی جات مختلف را بیان می‌کنیم تا بتوانید کشت صیفی جات در خانه را به بهترین روش انجام دهید.

نحوه آبیاری هندوانه

آبیاری هندوانه اهمیت زیادی در فرآیند رشد و میوه‌دهی آن دارد. نحوه آبیاری هندوانه باید به گونه‌ای باشد که خاک آن مرطوب شود. غرق کردن خاک هندوانه در آب، سلامت بوته و قدرت میوه‌دهی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حین آب دادن توجه داشته باشید که نباید برگ‌ها را خیس کنید، چرا که باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود. پس از شروع رشد میوه‌ها، آبیاری را بیشتر کنید. آبیاری بیش از حد هندوانه باعث شکافته شدن میوه‌ها می‌شود. فراموش نکنید که شیرین‌ترین هندوانه‌ها در آب و هوای گرم به عمل می‌آیند.

هندوانه
برای خرید هندوانه تازه اینترنتی اینجا کلیک کنید

نکات مهم در مورد آبیاری هندوانه

  • آبیاری هندوانه باید در سطح انجام شود. آبیاری بارانی یا به صورت اسپری، روش‌های خوبی برای آب دادن به هندوانه نیستند.
  • نکته مهم در آبیاری هندوانه این است که باید از تنش خشکی جلوگیری کنید. این مشکل اگر در مراحل رشد بوته رخ دهد، باعث مختل شدن عملکرد بوته و کاهش سطح برگ می‌شود. تنش خشکی در دوران رشد میوه‌ها نیز به مراتب مخرب‌تر خواهد بود.
  • اگر هنگام رشد میوه‌ها آبیاری کافی انجام ندهید، هندوانه‌ها رشد مناسبی نخواهند داشت و فرم آن‌ها نامناسب خواهد شد.
  • آبیاری هندوانه را هر ۵ تا ۷ روز یکبار انجام دهید.

نحوه آبیاری خیار

میوه دهی بوته خیار بستگی زیادی به میزان و نحوه آبیاری آن دارد. آبیاری خیار باید به نحوی باشد که خاک گلدان به طور کامل مرطوب شود. فراموش نکنید که افراط در آبیاری خیار باعث تاخیر در گلدهی بوته‌ها می‌شود. کمبود آبیاری در هنگام رشد میوه‌ها نیز به تشکیل میوه‌های سالم و نرمال آسیب می‌زند. اگر برای کاشت خیار در خانه، از خاک سبک استفاده کرده‌اید، میزان آبی که به بوته‌های خیار می‌دهید را اندکی کمتر در نظر بگیرید. در مقابل، خاک‌های سنگین و متراکم نیازمند آبیاری بیشتری هستند.

نکات مهم در مورد آبیاری خیار

  • آبیاری خیار را طوری انجام دهید که خاک آن کاملا مرطوب شود.
  • از خیس شدن برگ‌ها تا حد امکان جلوگیری کنید.
  • آبیاری خیار را در حد متعادل نگه دارید؛ افراط و تفریط در آبیاری باعث بروز مشکل در عملکرد گیاه و تشکیل میوه‌های خیار خواهد شد.

نحوه آبیاری گوجه فرنگی

حالا که در مورد نحوه آبیاری صیفی جات صحبت می‌کنیم، نوبت به آبیاری گوجه فرنگی می‌رسد. بهترین زمان برای آبیاری گوجه فرنگی، ساعات اولیه صبح است. تا حد امکان از آبیاری گوجه فرنگی در ساعات دیگر خودداری کنید؛ چرا که آبیاری در شب باعث بروز بیماری در این گیاه می‌شود و آبیاری در طول روز نیز سلامت برگ‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهد. بهترین روش آبیاری گوجه فرنگی، مرطوب نگه داشتن خاک آن است. آبیاری بیش از حد گوجه فرنگی باعث آسیب به ریشه و ساقه بوته‌ها می‌شود و به کیفیت میوه‌ها آسیب می‌زند.

نکات مهم در مورد آبیاری گوجه فرنگی

  • بهترین زمان آبیاری گوجه فرنگی اوایل صبح است.
  • برای آبیاری گوجه فرنگی کافیست خاک گلدان را مرطوب کنید. مرطوب نگه داشتن خاک نیز اهمیت ویژه‌ای روی سلامت بوته گوجه فرنگی دارد.
  • آبیاری بیش از حد به رشد و سلامت گوجه فرنگی آسیب می‌زند. غرق کردن خاک گوجه فرنگی در آب، از رسیدن اکسیژن لازم به ریشه جلوگیری کرده و عملکرد گیاه را مختل می‌کند.
  • برای آبیاری گوجه فرنگی از آب با دمای اتاق استفاده کنید. استفاده از آب سرد و خنک برای آبیاری گوجه فرنگی، باعث کند شدن روند شد آن می‌شود.

نحوه آبیاری صیفی جات: خربزه

آبیاری خربزه یکی از مواردی است که باید در نحوه آبیاری صیفی جات در مورد آن صحبت کنیم. خربزه برای رشد و میوه دادن نیازمند دریافت مقدار زیادی آب است. البته این میزان آب با مرطوب نگه داشتن دائمی خاک تامین می‌شود و نیازی به غرقاب کردن خاک وجود ندارد. آبیاری خربزه باید به صورت منظم و متعادل انجام شود، چرا که خشکی خاک باعث ترک خوردگی میوه‌ها و خیسی بیش از حد آن موجب کاهش قند آن‌ها می‌شود. همچون دیگر مواردی که قبلا ذکر کردیم، آب دادن بیش از حد به خربزه‌ها باعث جلوگیری از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه‌ها می‌شود و رشد گیاه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

خربزه
خربزه تازه را به صورت اینترنتی از بهترین تره بارهای آنلاین بخرید

نکات مهم در مورد آبیاری خربزه

  • بهترین روش آبیاری خربزه، مرطوب نگه داشتن دايمی خاک آن است.
  • غرقاب کردن خاک خربزه به سلامت گیاه آسیب می‌زند.
  • در هنگام آبیاری خربزه تا حد امکان از خیس شدن برگ‌ها جلوگیری کنید.
  • آبیاری خربزه را در حد متعادل انجام دهید، چرا که افراط و تفریط در آب دادن، هرکدام به نحوی به گیاه و رشد نرمال آن آسیب می‌زنند.

روش آبیاری بادمجان

بوته بادمجان برای رشد و میوه دادن نیازمند آبیاری منظم و کافی است. به خاطر داشته باشید که آبیاری بادمجان در هیچ یک از مراحل رشد آن نباید باعث شسته شدن خاک شود. در عوض باید آب را به آرامی و کم کم به خاک بدهید. نحوه آبیاری بادمجان به این شکل است که هر روز باید به آن آب بدهید تا رطوبت خاک همواره حفظ شود. بدیهی است که غرقاب کردن خاک بادمجان، باعث وارد شدن آسیب به ریشه گیاه خواهد شد.

میزان آبی که به بادمجان‌ها می‌دهید بر اساس آب و هوا و دمای محیط ممکن است متفاوت باشد. اما به باد داشته باشید که نباید اجازه دهید خاک محل کشت خشک شود. چنانچه خاک گلدانی که در آن بادمجان کاشته‌اید خشک شود، تعداد و کیفیت میوه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

نکات مهم در مورد نحوه آبیاری بادمجان

  • خاک گلدان بادمجان‌ها را مرطوب نگه دارید. این کار را با آبیاری هرروزه انجام دهید.
  • اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید، احتمالاً برای آبیاری بادمجان به آب بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • آب را با فشار یا شدت روی خاک نریزید.
  • اجازه ندهید گودال آب روی خاک بادمجان تشکیل شود.
بازگشت به وبلاگ