بازگشت به وبلاگ

در این مقاله از مجله سبز منظر با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که کدام میوه پاییزی برای کرونا خوب است؟ چرا باید در دوران کرونا بهترین غذاها و میوه‌ها را برای تقویت سیستم ایمنی مصرف کرد؟ با وجود اینکه مدتی است بحران کرونا را پشت سر گذاشتیم؛ اما همچنان نشانه‌ها حاکی از آن است که این ویروس در جهش‌های متفاوت به صورت مسری‌تر شیوع پیدا می‌کند.

همه کسانی که به این بیماری مبتلا شدند، همیشه بهترین راه برای مبارزه با این ویروس را داشتن یک سیستم ایمنی قوی می‌دانند. ساده ترین کارهایی که می‌توانید برای تقویت سلول‌های خود در پاسخ به حمله ویروس‌ها انجام دهید این است که سالم غذا بخورید و بهترین میوه‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

همانطور که می‌دانید اکثر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و آنتی اکسیدان موجود در آنها به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. اما برخی از این ترکیبات خاص موجود در میوه‌ها بیش از هر میوه دیگری ایمنی شما را در برابر کووید 19 تقویت کرده و به همین دلیل خوردن آنها به صورت روزانه توصیه می‌شود. در ادامه چند مورد از بهترین میوه های پاییزی مفید برای کرونا آورده شده است. شما می‌توانید برای تقویت بیشتر بدن خود در کنار رژیم غذایی، خواب کافی داشته باشید و روزانه ساعتی را به ورزش اختصاص دهید.

رابطه رژیم غذایی گیاهی و کووید ۱۹

بلافاصله پس از شیوع موج اول بیماری همه گیر کرونا پزشکان و متخصصان ایمونولوژی توصیه کردند بیمارانی که دارای شرایط و علائم جدی آسیب پذیری هستند (مبتلا به دیابت یا بیماری‌های ریوی) باید به رژیم‌های غذایی گیاهی روی بیاورند. بنابراین این بیماران باید در رژیم غذایی خود بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنند و از گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده که التهاب‌زا هستند دوری کنند. ناگفته نماند که زدن واکسن و استفاده از داروهای تقویت کننده نیز می‌تواند به اندازه میوه پاییزی برای کرونا خوب باشد.

لیستی از بهترین‌های میوه پاییزی برای کرونا

سیب

سیب بهترین میوه پاییزی برای کرونا است که به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری‌هایی از جمله دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد سلول‌های ایمنی شما راحت‌تر می‌توانند عواملی مانند ویروس‌ها یا عفونت‌ها را مورد حمله قرار بدهند. برای درک بهتر نقش فیبر و تاثیر بر روی ایمنی بدن دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فیبر می‌تواند به تغییر میکروبیوم روده برای کاهش التهاب و تقویت ایمنی کمک کند.

سیب
برای خرید سیب تازه آنلاین اینجا کلیک کنید

در مطالعه دیگر نیز نشان داده شده است که مصرف فیبر عملکرد سلول‌های تقویت ایمنی را را روی بیماری‌های التهابی تغییر داده و روی جایگزینی آنها کمک می‌کنند. در واقع این محلول در سیب باعث می‌شود تا سلول‌های التهابی به سلول‌های ضد التهابی تبدیل شوند و به ما کمک کنند که سریع‌تر از عفونت بهبود پیدا کنیم. دلیل این امر این است که فیبر محلول باعث افزایش تولید یک پروتئین ضد التهابی در بدن می‌شود.

اما مقدار مصرف مجاز برای دریافت فیبر محلول در طول روز چند روز است؟ مقدار توصیه شده برای خانم‌ها حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز و برای آقایان حداقل ۳۸ گرم فیبر توصیه شده است.

مرکبات

یکی دیگر از میوه های پاییزی برای کرونا مرکبات هستند. از آنجایی که بدن انسان خودش ویتامین C تولید نمی‌کند بنابراین ما باید برای ایجاد کلاژن سالم در بدنمان به اندازه کافی ویتامین C دریافت کنیم. ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که در سبزیجات برگدار و مرکبات به ویژه گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو، و لیمو ترش که همگی از جمله بهترین میوه پاییزی برای کرونا هستند یافت می‌شود. به طور کلی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

 

مقدار مصرف توصیه شده به صورت روزانه برای دریافت ویتامین C از مرکبات ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز است که معادل یک لیوان کوچک آب پرتقال یا خوردن یک گریپ فروت کامل است. تقریباً می‌توان گفت که همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و این خبر خوبی برای شما خواهد بود که بتوانید به راحتی منبعی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کووید ۱۹ پیدا کنید.

پاپایا

پاپایا بیش از دو برابر مقدار توصیه شده روزانه دارای ویتامین C است که می‌توانید آن را از طریق سالاد یا اسموتی‌ها دریافت کنید. علاوه بر این پاپایا که جزو میوه پاییزی برای کرونا است دارای آنزیمی به نام پاپائین است که اثرات ضد التهابی داشته و به بدن شما در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مانند سینوزیت کمک می‌کند. این میوه حاوی ویتامین پتاسیم، ویتامین B9 و فولات است که جزو قوی‌ترین بازسازی کننده‌های سلولی شناخته می‌شوند.

میوه پاییزی برای کرونا

نحوه عملکرد فولات برای ایجاد ایمنی با نقش آن در سنتز پروتئین مرتبط است. محققان نیز به این نتیجه رسیدند مکانیسمی که فولاد در تکثیر و رشد سلول‌ها دارد می‌تواند برای افزایش ایمنی بدن نیز مفید باشد. به همین دلیل افرادی که دارای کمبود فولات هستند بیش از افراد دیگر به بیماری‌های التهابی دچار می‌شوند.

اما چه مقدار فولاد باید در رژیم‌های غذایی روزانه گنجانده شود؟ فولات که نام دیگر آن ویتامین B9 بوده که یکی از بهترین ویتامین‌های موجود در میوه‌ها است که برای حفظ سلامتی و قوی نگه داشتن سلول‌های بدن مفید است. به همین دلیل توصیه می‌شود ۴۰۰ میکروگرم در روز از آن دریافت شود.

کیوی

وقتی به مصرف میوه پاییزی برای کرونا فکر می‌کنید مطمئناً آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در انتخاب شما خواهند داشت. بنابراین باید به میوه‎هایی فکر کنید که در زیر نور خورشید رشد می‌کنند. بنابراین کیوی جزو بهترین گزینه‌هایی خواهد بود که سرشار از فولات، ویتامین K، ویتامین C و پتاسیم است. این ویتامین‌ها در بدن برای ساخت سلول‌های سالم و مبارزه با عفونت و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن تلاش می‌کنند.

کیوی
برای خرید کیوی اینجا کلیک کنید

کمتر دیده می‌شود که فردی دچار کمبود ویتامین K باشد. اما زمانی که افراد به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند سیستم ایمنی آنها ضعیف شده و از درد استخوان رنج می‌برند. سیستم التهابی در بدن نیز به ویتامین K وابسته بوده و در صورتی که به اندازه کافی دریافت شود، می‌‌تواند عامل مهمی در مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌های التهابی باشد.

توصیه می‌شود برای دریافت کافی ویتامین K، خانم‌ها 90 میکروگرم در روز و آقایان ۱۲۰ میکروگرم از این میوه پاییزی مفید برای کرونا دریافت کنند.

بلوبری

هیچ چیز بهتر از یک کاسه بلوبری نمی‌تواند به بدن شما کمک کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند. پس اگر به دنبال این هستید که چه میوه‌هایی پاییزی برای کرونا خوب است می‌توانید از بلوبری به عنوان گزینه‌ای مفید برای سیستم ایمنی بدن‌تان کمک بگیرید. بلوبری حاوی فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که به طور خاص به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با استرس کمک می‌کند.

فلاونوئیدها نقش اساسی در سیستم دفاعی دستگاه تنفسی داشته و می‌توانند عفونت‌هایی که به ریه‌ها آسیب می‌زنند، مانند کووید ۱۹ را مورد حمله قرار دهند. ثابت شده است افرادی که رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها دارند نسبت به افرادی که به طور منظم بلوبری می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به عفونت‌های دستگاه گوارش و یا سرماخوردگی هستند.

برای آنکه بلوبری به صورت موثر بر روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر داشته باشد، می‌توانید از یک فنجان بلوبری به صورت روزانه در اسموتی و یا دسرهای خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بهترین موارد میوه پاییزی برای کرونا اشاره کنیم. در نهایت به یاد داشته باشید که کالری بالای برخی از میوه‌ها به لطف فیبر موجود در آنها به آرامی سوخته شده و لازم نیست نگران افزایش قند خون خود باشید.

بازگشت به وبلاگ