بازگشت به وبلاگ

از آنجایی که با رسیدن فصل بهار میوه‌های متنوعی به بازار وارد می‌شوند در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم شما را با انواع میوه های ملین بهاری آشنا کنیم. پس اگر شما هم هر از چند گاهی به این بیماری دردناک دچار می‌شوید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

یکی از اختلالات گوارشی شایع که در افراد مسن و خانم‌های باردار بیشتر دیده می‌شود، ابتلا به یبوست بوده که ناشی از عدم استفاده کافی از آب و مصرف غذاهای فیبردار است. از بهترین درمان‌هایی که پزشکان برای  افراد مبتلا به یبوست پیشنهاد می‌دهند، مصرف میوه‌جاتی با خاصیت ملین است. اما چه نوع میوه‌هایی می‌توانند به عملکرد دستگاه گوارش ما کمک کند تا به یبوست دچار نشویم؟

معرفی میوه های ملین بهاری

میوه‌های بسیاری در فصل بهار وجود دارند که می‌توانند به افرادی که سابقه طولانی در ابتلا به یبوست دارند کمک کنند؛ مانند پاپایا، پرتقال و آلو که جزو بهترین میوه های ملین بهاری هستند. این میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی از فیبر هستند که جریان حرکت غذا در روده را سرعت بخشیده و باعث می‌شوند تا دفع آن راحت‌تر انجام شود. برای استفاده از این میوه‌ها می‌توانید به صورت روزانه آنها را به شکل آبمیوه طبیعی یا به عنوان بخشی از سالاد خود در رژیم غذایی‌تان مصرف کنید. اما دقت داشته باشید که مقدار مصرفی آن بیش از حد اعتدال نباشد؛ زیرا ممکن است به اسهال دچار شوید.

پاپایا

پاپایا یکی از غنی ترین میوه های ملین بهاری است که آب و فیبر در آن به فراوانی وجود داشته و به دلیل توانایی آن در کمک به هضم غذا به عنوان دارویی برای رفع یبوست استفاده می‎شود. از آنجایی‌که پاپایا در دو نوع معمولی و فرموسا وجود دارد باید بدانید که نوع پایایای فرموسا دارای فیبر بیشتری نسبت به نوع معمولی بوده و تقریباً دو برابر پاپایای معمولی فیبر دارد.

اگر به ارزش غذایی پاپایا دقت داشته باشید خواهید دید که این میوه در هر ۱۰۰ گرم حاوی حدود ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۴۰ کیلو کالری بوده و سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین c  است که علاوه بر کمک به رفع یبوست می‌تواند به افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری‌های دیگر نیز کمک کند.

پرتقال

پرتقال جزو میوه‌هایی است که در هر فصل می‌توانید آن را خریداری کنید و از آنجایی که سرشار از آب است به آبرسانی روده و مدفوع کمک می‌کند. پالپ‌های درون پرتقال هر کدام دارای فیبر زیادی هستند که به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای افراد مبتلا به یبوست بسیار مناسب خواهند بود. به یاد داشته باشید که پرتقال جزو میوه های ملین بهاری است؛ اما آب پرتقال هیچگونه فیبری درون خودش ندارد. زیرا زمانیکه میوه برای آبگیری فشرده می‌شود پالپ‌های آن همراه با پوستش هدر رفته و فیبر خود را از دست می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت پرتقال به صورت آبمیوه گزینه مناسبی استفاده از ملین‌ها نخواهد بود.

پرتقال
خرید پرتقال با بهترین کیفیت

آلو

همه انواع آلو چه به صورت خشک و چه به صورت تازه جزوه بهترین میوه های ملین بهاری هستند که سرشار از فیبر بوده و یک میان وعده عالی برای سلامت روده محسوب می‌شود. هر عدد آلوی سیاه حاوی 2 گرم فیبر است که علاوه بر آن فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B را نیز برای بدن فراهم می‌کند.

آلوهای تازه خودشان دارای قند طبیعی هستند، اما اگر آلوی خشک شده مصرف می‌کنید حتماً به برچسب محصول دقت داشته باشید و بررسی کنید که شکر به محصول شما اضافه شده است یا خیر! چراکه کالری آلوهایی که شکر به آنها اضافه شده بالاتر بوده و در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث افزایش وزن شده و عامل مهمی در ابتلا به بیماری‌های دیابت باشد.

آلو
خرید آلوی تازه اینترنتی

گیلاس

گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هایی است که هیچ کس نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد و جزو میوه های ملین بهاری محسوب می‌شود. به ازای هر ۱۰۰ گرم از آن حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این جالب است بدانید که همین مقدار گیلاس ۱۲ برابر بیشتر از پرتقال و لیمو ویتامین c دارد. بنابراین منبعی غنی برای رژیم‌های غذایی کلی و همچنین سلامت روده محسوب می‌شود.

گیلاس
گیلاس را اینترنتی بخرید

آووکادو

اگر بخواهیم بین تمامی میوه های ملین بهاری لقب قهرمان را به یکی از میوه‌ها بدهیم آووکادو جزو گزینه‌های اول خواهد بود؛ چرا که هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۶ گرم فیبر دارد و حاوی چربی‌های مفیدی برای بدن است که به عبور مدفوع از روده کمک کرده و از این طریق به کاهش یبوست کمک می‌کند. همچنین آووکادو میوه‌ای مفید در رژیم غذایی برای ارتقای سلامت قلب و عروق، و بهبود سطح کلسترول خوب بدن است.

روش کاشت آووکادو

موز

اولین تصوری که از موز در ذهن همه ما می‌آید این است که این میوه به کاهش سرعت هضم غذا در روده معروف است. اما راز اینکه این میوه را جزو میوه های ملین بهاری معرفی کرده‌ایم در این است که زمانی‌که بسیار رسیده باشد دارای حداکثر مقدار فیبر خواهد بود که برای انتقال سریع مواد غذایی از معده به روده مفید است. اما افرادی که قصد کنترل اسهال را دارند باید موز را زمانی که هنوز نیمه سبز است بخورند؛ زیرا فیبر موجود در آن به کند کردن هضم غذا کمک می‎کند.

موز

گلابی

گلابی‌هایی که در فصل بهار وجود دارند اگر با پوست مصرف شوند حدود ۳ گرم فیبر وارد بدن کرده که به سلامت روده کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید فیبر موجود در میوه‌ها باعث می‌شود تا هنگام غذا خوردن احساس سیری بیشتری داشته باشیم و غذای کمتری مصرف کنیم. بنابراین افرادی که به دنبال کاهش وزن زیاد هستند می‌توانند ۲۰ دقیقه قبل از سرو غذا یک عدد گلابی بخورند تا با احساس سیری، مصرف وعده‌های غذایی خود را کاهش دهند.

گلابی

انجیر

یکی از گزینه‌های عالی در میوه های ملین بهاری انجیر است که اشتهای افراد را در مدت طولانی کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از ویژگی ملین بودن این میوه استفاده کنید باید بدانید که دو عدد انجیر تازه حدود ۱۸ گرم فیبر داشته و تنها دارای ۴۵ کیلو کالری هستند که گزینه مناسبی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. همانطور که در مورد آلوها به این نکته اشاره کردیم در هنگام خرید انجیر خشک نیز به لیست مواد تشکیل دهنده آن دقت داشته باشید تا شکر اضافه نداشته باشند.

انجیر

کیوی

کیوی‌ها حدود ۲ گرم فیبر و تنها ۴۰ کیلو کالری دارند که این میوه را به گزینه عالی برای حفظ سلامت روده در رژیم‌های کاهش وزن تبدیل کرده است. اگر دو عدد کیوی در وعده‌های غذایی مصرف شود نیاز روزانه یک بزرگسال را به ویتامین c تامین کرده و از آنجایی که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد به پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سلامت پوست نیز کمک می‌کند. به همین منظور می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین میوه های ملین بهاری اشاره کرد که علاوه بر رفع یبوست، سلامتی بدن را هم افزایش می‌دهد.

کیوی
خرید کیوی با بهترین قیمت

سخن پایانی

خوردن میوه های ملین بهاری یکی از راه‌های رهایی از یبوست است؛ اما شما می‌توانید با انجام تمرینات پیاده روی به صورت روزانه، انجام مدیتیشن و یوگا، و همچنین خودداری از خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فود، به عملکرد گوارش خود کمک کنید. اگر برای خرید میوه ترجیح می‌دهید که به صورت اینترنتی خرید کنید، می‌توانید از ظریق سایت ثبت منظر با مقایسه قیمت‌ فروشگاه‌های مختلف و ثبت سفارش، میوه‌هایی تازه و ارگانیک را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

بازگشت به وبلاگ