بازگشت به وبلاگ

هیچ چیز مانند خوردن میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی در گرمای تابستان لذت بخش نیست. اما باید یادمان باشد که تنها طعم میوه‌ها نیست که باعث می‌شوند مفید باشند، بلکه محتوای تغذیه‌ای آنها نیز بسیار مهم است. میوه‌های تابستانی منبع عالی برای دریافت انواع ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند که فیبر غذایی را برای افرادی که فاقد آن هستند تامین می‌کند.

خوردن میوه‌ها در فصل خودشان بهتر است. در واقع میوه‌های فصلی بهترین راه را برای شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید بیشترین بهره را از مواد غذایی دریافت کنید. دلیل آن هم این است که هر چه زودتر پس از برداشت میوه، آن را مصرف کنید مواد مغذی بیشتری به بدنتان وارد می‌شود. یکی از مواد غذایی مهمی که در بسیاری از میوه های تابستانی یافت می‌شود ویتامین سی است. اما دقیقاً ویتامین c برای بدن چه فایده ای دارد و کدام یک از میوه‌های تابستانی سرشار از این ویتامین هستند؟

دلیل اهمیت ویتامین c و فایده آن برای بدن

ویتامین c به طریق متفاوت برای بدن مفید است. برای مثال مطالعات نشان داده است که قدرت آنتی اکسیدان  ویتامین c می‌تواند اکسیداتیو ناشی از استرس را جبران کند. از آنجایی که اکسیداتیو ناشی از استرس و از بین بردن و یا خنثی کردن آن می‌تواند راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به تولید گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن کمک می‌کند و بسیاری از مردم جهان دچار کمبود آهن هستند. به ویژه افرادی که دارای رژیم‌های غذایی گیاهی هستند.

اما ویتامین c ممکن است بتواند به جذب آهنگ کمک کند. علاوه بر این پزشکان معتقد هستند که ویتامین c می‌‌تواند از طریق  کاهش فشار خون بالا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. به همین دلیل میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی برای سلامت بدن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن مفید شناخته شده‌اند.

کدام میوه های تابستانی مفید هستند؟

میوه‌های زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا اکثر میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی هستند و می‌‌توانید به طور منظم در وعده‌های غذایی خود از آنها استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت وقتی صحبت از ویتامین سی می‌شود بسیاری از میوه های تابستانی دارای مقادیر زیادی از این ماده مغذی هستند که می‌توانید به صورت اسموتی یا سالاد از طعم بی نظیر آنها لذت ببرید.

بیشتر افراد وقتی به ویتامین سی فکر می‌کنند پرتقال به ذهنشان می‌آید. اما در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که میوه‌های بسیاری وجود دارند که حاوی ویتامین سی بیشتری نسبت به پرتقال هستند. برای مثال کیوی یکی از میوه‌هایی است که تقریباً دو برابر بیشتر از یک پرتقال ویتامین c  دارد. توت فرنگی نیز یکی دیگر از میوه‌هایی است که دارای ویتامین سی بیشتری از پرتغال است. این به این معنی نیست که پرتقال منبع خوبی برای ویتامین c نیست، بلکه به این معنی است که میوه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌‌توانند به دریافت بیشتر ویتامین c بدنتان کمک کنند.

لیستی از میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی

دریافت دوز روزانه ویتامین سی در تابستان مشکل نخواهد بود، زیرا گزینه‌های زیادی برای دریافت این ماده مغذی وجود دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود هر کدام از آنها را انتخاب کنید. ما در ادامه به معرفی چند مورد از میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی پرداخته‌ایم:

توت فرنگی

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند ثابت کند توت فرنگی یکی از میوه های بسیار محبوب فصل تابستان است که شما می توانید آن را به صورت اسموتی سالاد و یا مربا و دسر استفاده کنید. توت فرنگی دارای مواد مغذی بسیار مختلفی است که به راحتی می‌توان آن را در باغچه و یا گلدان در خانه رشد داد. لازم است بدانید که یک وعده ۱۰۰ گرمی توت فرنگی حاوی ۶۰ میلی گرم ویتامین سی است.

میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی

تمشک

یکی دیگر از میوه های تابستانی که ویتامین c دارند و به راحتی نیز رشد پیدا می‌کند تمشک است. این میوه جدا از دارا بودن محتوای بالای ویتامین c، حاوی ویتامین K، فیبر و کمی پروتئین نیز است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تمشک را به صورت مربا، دسر و یا در اسموتی مصرف کنند.

شاه توت

سومین گزینه از میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی در لیست ما شاه توت است. شاه توت به دلیل طعم ترشی که دارد به اندازه توت فرنگی یا تمشک طرفدار ندارد. اما یکی از خوشمزه ترین میوه‌های تابستانی است که می‌‌توانید برای دریافت ویتامین سی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن استفاده کنید. شاه توت حاوی ۲۰ میلی گرم ویتامین سی در هر ۱۰۰ گرم است.

شاه توت

زغال اخته

در طب سنتی از زغال اخته به عنوان یکی از بهترین میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی که برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها مفید است یاد می‌شود. مانند شاه توت، زغال اخته نیز به دلیل طعم ترشی که دارد ممکن است طرفداران زیادی نداشته باشد. اما با این حال اگر آن را در زمان مناسب خریداری کنید بسیار شیرین هستند و در هر وعده ۱۰۰ گرمی ۱۰ میلی گرم ویتامین سی به بدن شما وارد می‌کند.

زغال اخته
برای خرید زغال اخته تازه اینجا کلیک کنید

هلو

گزینه بعدی از میوه های تابستانی که ویتامین سی دارند هلو است. این میوه خوش طعم دارای مقادیر زیادی ویتامین سی است که  می‌تواند به جذب آهن در بدن شما نیز کمک کند. لازم است بدانید که هر عدد هلو ۱۱ میلی گرم از ویتامین سی بدن شما را تامین می‌کند.

میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی

سیب

سیب جزو میوه‌هایی است که در هر فصلی می‌تواند در دسترس شما باشد. به همین دلیل از آن به عنوان یکی از میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی نیز یاد می‌کنیم. همه انواع سیب دارای مواد مغذی و سرشار از فیبر هستند که به هضم غذا در بدن شما کمک می‌کند. خوردن هر یک عدد سیب ۵ میلی گرم ویتامین c به شما می‌دهد.

سیب
خرید سیب تازه از فروشگاه های اینترنتی

آلبالو

اگر شما هم به این فکر می‌کنید که بیشترین ویتامین c در کدام میوه است؛ آلبالو می‌تواند یکی از آن گزینه‌ها باشد. آلبالو دارای فیبر بالا و ویتامین‌های متنوعی است که به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، رشد بهتر استخوان‌ها و رفع سریع بریدگی و زخم‌ها کمک می‌کند. یک عدد آلبالو کمتر از ۶۰ کالری دارد و نزدیک به ۷ درصد از ویتامین سی بدن شما را تامین می‌کند.

لیمو ترش

لیموترش نیز یکی دیگر از میوه های تابستانی سرشار از ویتامین سی است که طعم شگفت انگیزی به مواد غذایی می‌دهد. علاوه بر این لیمو ترش دارای مقدار زیادی تیامین و فولات است که به حفاظت طبیعی بدن شما در برابر اشعه ماورای بنفش، کاهش سطح استرس و افزایش سطح گلبول‌های قرمز در خون کمک می‌کند. علاوه بر این لیموترش مملو از سایر مواد معدنی است که از چشمان شما در برابر عفونت‌ها و از بدن شما در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند.

لیموترش
خرید لیموترش تازه از بهترین فروشگاه های اینترنتی

پاپایا

پاپایا جزو میوه های استوایی و تابستانی محسوب می‌شود که گوشت آن به رنگ نارنجی روشن بوده و طعم ترش و شیرینی دارد. پاپایا سرشار از ویتامین‌های C، فولات و سایر مواد شیمیایی گیاهی است که باعث شده به یکی از مهمترین مواد غذایی قوی، ضد باکتری، ضد سرطان و ضد استرس تبدیل شود. دلیل آنها وجود آنزیمی به نام پاپائین است که می‌تواند به درمان بیماری‌های مربوط به هضم غذا و سایر بیماری‌های گوارشی کمک کند.

 

بازگشت به وبلاگ