بازگشت به وبلاگ

روکولا (Arugula) یکی از سبزیجات برگ سبز مغذی با منشا مدیترانه ای است. این یک گیاه یک ساله کوچک و کم رشد است. این گیاه دارای برگهای آبدار، دراز و پیچیده ای شبیه قاصدک با رگه های سبز برجسته (میانی) هستند. گل ها، دانه ها و برگ های آروگولا همگی قابل خوردن هستند.

روکولا متعلق به خانواده Brassicaceae یا Cruciferous است. مانند سبزی خردل، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل و غیره و دارای نام علمی: Eruca sativa.

برخی از نامهای رایج این برگ خوشمزه عبارت اند از: روکولی، آروگولا، کولورت (colewort)، راکت (roquette).

جغرافیا و تاریخچه روکولا

آرگولا_ تاریخچه روکولا_ سبز منظر

 

اعتقاد بر این است که آروگولا متعلق مناطق معتدل مدیترانه در جنوب اروپا است و از زمان های قدیم در حال رشد بوده است. اولین گزارش مکتوب این گیاه به قرن 1 قبل از میلاد برمی گردد که سبزیجات تند به طور گسترده در امپراتوری های مصر باستان و روم مورد استفاده قرار می گرفتند. اعتقاد بر این بود که آروگولا یک داروی جنسی است که در ترکیب با اسطوخودوس به عنوان معجون عشق برای بیدار کردن ذهن و بدن استفاده می شده است. بعداً در قرون وسطی اولیه، سبزیجات در مناطق شمال و غرب اروپا بومی شدند و تبدیل به یک سالاد سبز رایج شدند که در آشپزخانه های اقشار طبقه بالا و غیرنظامی استفاده می شد. آروگولا سرانجام از طریق مهاجران اروپایی به دنیای جدید معرفی شد و با گذشت زمان، برگ های سبز محبوبیت زیادی را تجربه کردند، که جدیدترین آن در دهه 1990 در بین سرآشپزها و مصرف کنندگان آمریکایی بود. امروزه آروگولا در سراسر جهان رایج است. از طریق پرورش دهندگان تجاری کشت می شود و در باغهای خانگی به عنوان گیاهی مقاوم در برابر آفات کاشته می شود.

 

خصوصیات رشدی آرگولا

راکت _ روکولا_ آرگولا_ سبز منظر

arugula یک محصول سریع الرشد در فصل سرد است. ترجیح این برگ خاک با زهکشی خوب، حاصلخیز است و نور کامل خورشید را برای شکوفایی می پسندد. به طور کلی، آروگولا با گلهای خوراکی سفید مایل به سفید به ارتفاع 3-2 پا می رسد. برگهای آن می توانند معمولاً بین 35 تا 50 روز از زمان کاشت بذر، آماده برداشت شوند. برداشت آن هم به صورتی دستی و هم به صورت مکانیکی امکان پذیر است و ممکن است تا سه بار در فصل رشد خود چیده و دوباره رشد کند.

برگهای جوانتر آن دارای رنگ سبز روشن هستند و شبیه به اسفناج به نظر می رسند. علاوه بر این، برگهای جوان و لطیف بر خلاف طعم تند برگ های بالغ که فلفلی هستند شیرین تر و تندی کمتری دارند.

 

مزایای سلامتی روکولا Arugula

  1. مانند دیگر سبزیجات، آروگولا نیز یکی از سبزیجات بسیار کم کالری است. 100 گرم برگ تازه فقط 25 کالری دارد. با این وجود دارای بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی حیاتی مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است، که می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

 

  1. آروگولا دارای ارزش ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن، اندازه گیری قدرت آنتی اکسیدانی) حدود 1904 میکرومول TE در 100 گرم است.

 

  1. سبزی آروگولا که عضوی از خانواده Brassica است، منابع غنی از مواد شیمیایی شیمیایی گیاهی مانند ایندول، تیوسیانات، سولفورافان و ایزوتیوسیانات است. این ترکیبات با اثرات سرطان زایی استروژن مقابله می کنند و بنابراین می توانند در برابر سرطان های پروستات، سینه، دهانه رحم، روده بزرگ، تخمدان با مهار رشد سلول های سرطانی و اثرات سمیت سلولی بر سلول های سرطانی محافظت کنند.

 

  1. آروگولا تازه یکی از سبزیجات غنی از فولات است. 100 گرم سبزی تازه دارای 97 میکروگرم یا 24 درصد اسید فولیک است. وقتی فولات در دوران بارداری به مادران باردار داده می شود، ممکن است از نقایص رشته های عصبی در نوزادان جلوگیری کند.

 

  1. همانند کلم پیچ، راکت منبع عالی ویتامین A است و صد گرم برگ تازه دارای 1424 میکروگرم بتاکاروتن و 2373 IU ویتامین A. کاروتن ها در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. مطالعات نشان داد که ویتامین A و ترکیبات فلاونوئیدی موجود در سبزیجات برگ سبز به حفاظت انسان ها در برابر سرطان های پوست، ریه و حفره دهان کمک می کند.

 

  1. این سبزی همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B-6 (پیریدوکسین) و اسید پانتوتنیک است، که برای عملکردهای آنزیمی و متابولیکی سلولی ضروری هستند.

 

  1. برگهای تازه روکولا دارای سطوح سالم ویتامین C هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و طبیعی است. غذاهای غنی از این ویتامین به بدن انسان در برابر بیماری اسکوربوت محافظت می کند. همچنین در برابر عوامل عفونی مقاومت ایجاد می کند (ایمنی را تقویت می کند) و رادیکال های آزاد مضر و ضد التهابی را از بدن دفع می کند.

 

  1. برگ های راکت یکی از منابع گیاهی عالی برای ویتامین K است. 100 گرم از این برگ های تازه حدود 90 درصد از ویتامین کا توصیه شده را تأمین می کند. ویتامین K با ارتقاء فعالیت استئوتروپیک (تشکیل و تقویت استخوان) نقش بالقوه ای در سلامت استخوان ها دارد. مقادیر کافی ویتامین K در رژیم غذایی به کاهش آسیب های عصبی در مغز کمک می کند. بنابراین در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر نقش تعیین کننده ای دارد.

 

  1. برگهای راکت دارای مقادیر کافی مواد معدنی به ویژه مس و آهن است. همچنین دارای مقادیر کمی از برخی مواد معدنی ضروری و الکترولیت ها مانند کلسیم، پتاسیم، منگنز و فسفر است.

 

حقایقی چند از روکولا

  • شکوفه و برگ های روکولا که بومی منطقه مدیترانه هستند. مدتهاست که جزء محبوب غذاهای ایتالیایی، مراکشی، پرتغالی و ترکیه ای شده است.
  • در روم و مصر باستان، مصرف برگ و دانه های روکولا با خواص آفرودیزیاک همراه بود.
  • جایگاه روکولا در طول تاریخ به عنوان سبزی سالاد بین کشورها متغیر بوده است. در حالی که محبوبیت آن در کشورهایی مانند انگلستان رو به کاهش بود، اما در آلمان افزایش یافت. همچنین در ایتالیا، روکولا در غذاهای روزمره حضور مداوم داشت و ایتالیایی ها در طول کاهش محبوبیت جهانی در قرن 19 و 20 در حال رشد و خوردن روکولا بودند.
  • آرگولا توسط استعمارگران بریتانیایی به آمریکا آورده شد. اما در دهه 1990 بود که آرگولا به عنوان یکی از عناصر غذایی محبوب آشپزی در ایالات متحده شناخته شد.
  • در هندوستان از برگ های آرگولا معمولاً استفاده نمی شود. اما دانه های گیاه فشرده می شوند تا روغن معروف به ترامیرا تولید شود، که برای اهداف دارویی و آرایشی استفاده می شود.
  • عطر و طعم تند Arugula آن را به طور طبیعی در برابر آفات مقاوم می کند.

 

انتخاب و نگهداری روکولا

آروگولای تازه در تمام طول سال در بازارها موجود است. در حین خرید به دنبال برگهای سبز ترد و جوان باشید. از برداشت گل خودداری کنید، زیرا برگهای آن سفت و مزه دار هستند. قبل از پخت هرگونه برگ و ساقه تیره و خراب، زرد رنگ و آفت زده را دور بریزید.

گیاه را مانند سبزیجات دیگر مانند اسفناج، خرفه، کلم پیچ و غیره نگهداری کنید. آن را در محفظه سبزیجات یخچال و در رطوبت نسبی بالا قرار دهید.

 

روش های تهیه و سرو روکولا

می توانید از روکولا درست مانند سایر سبزیجات برگ دار استفاده کنید. مخصوصاً وقتی که می خواهید کمی طعم تندی متفاوت را امتحان کنید.

 

سالاد با آرگولا _ سبز منظر

روکولا در موارد زیر قابل استفاده است:

به عنوان درسینگ پیتزا یا سیب زمینی پخته

در ماکارونی

در سالاد

در همبرگر

در سوپ و سس

به جای کاهو در ساندویچ

در املت یا اسموتی

آروگولا می تواند به عنوان جایگزینی برای ریحان برای تهیه سس پستوی گرم یا سرد باشد. در این دستور از آروگولا، پارمزان و مغزهای کاج استفاده می شود که نتیجه فوق العاده است.

 

نکته مهم: آروگولا نسبت به اسفناج، خرفه، سبزی خردل، کرفس و غیره دارای مقدار کمی اگزالات برگ سبز است. از این برگ تند خوشمزه می توان با خیال راحت در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید در خصوص:

فواید کاهو

کاهو رسمی غنیمتی از دیار رم

با مصرف سبزی خوردن پوستی بدون لک داشته باشید

بازگشت به وبلاگ