بازگشت به وبلاگ

اگر می‌خواهید سبزی تازه و خانگی مصرف کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم کاشت گشنیز در گلدان را یاد بگیرید. کاری ساده، جذاب و مقرون به صرفه که هرکسی را سر ذوق می‌‌آورد. در این مطلب به صورت مرحله به مرحله بررسی می‌‌کنیم که برای کاشت گشنیز در گلدان چه باید کرد و نگهداری از آن چه شرایطی دارد. با سبزمنظر همراه باشید.

فرایند کاشت گشنیز در گلدان

گشنیز یک گیاه معطر و خوشبو است که در آسیای جنوب شرقی و کشور ما، به عنوان یکی از سبزی‌های پرطرفدار شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید برای تزئین سالاد یا غذای خود، همیشه چند برگ گشنیز تازه داشته باشید، پیشنهاد ما کاشت گشنیز در گلدان است. برای اینکار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید و از این فرایند لذت ببرید!

آماده سازی دانه‌های گشنیز

اگر بذرهای آماده گشنیز را تهیه کرده‌اید، قبل از کاشت، پوسته آنها را کمی فشار دهید تا خرد شود. چون بعضی از این بذرهای بسته بندی شده، با پوسته فروخته می‌شود. کافیست کمی آنها را بین دست‌های خود فشار دهید تا بذرها باز شوند. با این کار شانس رشد این دانه‌ها را بیشتر می‌کند.

بهتر است از همان اول بذرها را در گلدان مناسبی بکارید. چرا که گشنیز ریشه بلندی دارد و اگر فضای کافی برای رشد نداشته باشد، به عمل نخواهد آمد.

انتخاب گلدان مناسب

بیشتر افراد برای کاشت گشنیز در گلدان به سراغ گزینه‌هایی می‌‌روند که عمق کمی دارند. اینکار به دلیل همان ریشه‌های بلندی که گفتیم گیاه گشنیز دارد، اشتباه است. گلدانی که انتخاب می‌کنید باید کشیده و عمیق باشد. یک گلدان پلاستیکی یا سفالی با عمق 20 سانت برای مقصود ما مناسب است.

کاشت بذرها در گلدان

  • بذرها را حدود یک سانتی متر در عمق خاک بکارید و در قسمتی از گلدان قرار دهید که می‌‌دانید نور به آن می‌‌خورد.

  • تا زمانی که گیاه جوانه بزند، خاک را مرطوب نگاه دارید.
  • اگر بذرها را در سینی کشت نشاء می‌‌کارید، وقتی یکی دو برگ جوانه زد، آنها را در گلدان نهایی بکارید.

بهترین زمان کاشت گشنیز در گلدان

زمان برای کاشت گشنیز در گلدان اقدام کنید که مطمئن باشید گیاه دچار سرمازدگی نمی‌‌شود. از اوایل فصل بهار تا اواخر پاییز زمان خوبی برای کشت و برداشت این سبزی است. در مناطق گرمسیری البته می‌توانید با کمی احتیاط، در زمستان هم این کار را انجام دهید. این گیاه می‌توانید سرمای سبک را به راحتی تحمل کند.

هر آنچه که برای کاشت گشنیز در گلدان باید بدانید

محل قرارگیری

این گیاه باید در برابر آفتاب قرار بگیرد تا رشد خوبی داشته باشد. اما توجه داشته باشید که گرمای زیاد می‌تواند به آن آسیب برساند. در تابستان یا در مناطق شرجی و گرم، گیاه را در موقعیتی قرار دهید که ساعاتی از بعد از ظهر را در سایه باشد.

آبیاری

گشنیز به یک خاک نیمه معتدل نیاز دارد. پس آبیاری را به صورت منظم و روی کل سطح خاک انجام دهید. در حین آب دادن مطمئن شوید که شاخه و برگ گیاه را خیس نمی‌‌کنید؛ چون آن را مستعد ابتلا به یک بیماری به نام کپک پودری می‌کند. همچنین از زیاد آب دادن یا غرقاب کردن گیاه جلوگیری کنید.

خاک

خاکی که املاح ارگانیک زیادی داشته و بافت آن فشرده نباشد، کمک می‌کند تا گشنیز به خوبی در گلدان رشد کند. همچنین اضافه کردن کمپوست یا کود کهنه می‌تواند مقدار لازم نیتروژن و سایر عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم کند.

فضا

شما می‌توانید کاشت گشنیز در گلدان را با فواصل کم انجام دهید؛ اما برای گرفتن نتیجه بهتر پیشنهاد می‌‌کنیم که بین هر گیاه، 10 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید.

برداشت محصول

از همان هفته‌های سوم چهارم بعد از کاشت گشنیز در گلدان می‌توانید کم کم شروع به برداشت کنید. وقتی برگ‌ها به اندازه 10-15 سانتی متر رسیدند می‌توانید آنها را بچینید. اگر می‌خواهید کل گیاه را به یکباره برداشت کنید، باید 45 الی 70 روزی صبر نمایید. بهتر است چیدن برگ‌ها را از 5 سانتی متر بالای سطح خاک انجام دهید.

مراقبت از گیاه گشنیز

کوددهی

برای تقویت رشد گشنیز، بهتر است ماهی دوبار خاک آن را با کودهای غنی شده با نیتروژن نیمه قوی، تغذیه کنید. اگر در خاک گلدان از کمپوست یا کود کهنه استفاده کرده‌اید، نیازی به کوددهی مجدد نیست. البته استفاده از امولسیون ماهی می‌تواند به رشد گشنیز کمک بسیاری کند. توجه داشته باشید که اگر در کوددهی زیاده‌روی کنید، محصولی که برداشت خواهید کرد طعم و مزه چندانی نخواهد داشت.

چیدن گل‌ها

بعد از اینکه کاشت گشنیز در گلدان با موفقیت انجام شد و گیاه شما رشد کرد، بهتر است هر از چندگاهی به خوبی آن را بررسی کنید. ببینید آیا گلی روی آنها ظاهر شده است یا نه. اگر می‌خواهید تولید برگ‌های گشنیز زیاد باشد، باید این گل‌ها را بچینید. در غیر اینصورت این گل‌ها ضرری ندارند و بذرهای جدید تولید می‌کنند.

آفات و بیماری‌ها

بیشترین آفتی که گیاه گشنیز را تهدید می‌کند، شته و کنه است. البته اصلی‌ترین عامل که باعث از بین رفتن گشنیز می‌شود، کپک است. که آن هم بخاطر قرار گرفتن گیاه در فضای مرطوب و شرجی است.

برای پیشگیری از این مشکلات فاصله بین گیاهان را حفظ کنید، مطمئن شوید که گردش هوا به خوبی جریان دارد و بیش از گیاه را آبیاری نکنید. همچنین خیس کردن برگ‌ها در حین آبیاری گلدان می‌تواند باعث رشد بسیاری از عفونت‌های قارچی شود.

مشکل مهم دیگری که ممکن است برای رشد سبزی شما پیش بیاید این است که زودتر از موعد، به گل‌دهی برسد. وقتی گیاه دچار کمبود آب شود یا به مدت طولانی در معرض گرما باشد این مشکل پیش می‌آید. در واقع این یک مکانیسم دفاعی برای گشنیز است که می‌خواهد از طریق گل دادن و تامین بذرهای آینده، بقای خود را تضمین کند.

برای جلوگیری از این مشکل، گلدان را به یک مکان مناسب منتقل کنید که از در معرض قرار گرفتن مستقیم نور خورشید در امان باشد. خاک را مرطوب نگه دارید و دمای محیط را تنظیم کنید.

همچنین حشرات و حلزون‌ها هم می‌توانند در فرایند رشد گشنیز مشکل ایجاد کنند. چرا که می‌توانند از گیاه جوان تغذیه کرده و رشد آن را به خطر بیندازند. پیشنهاد می‌‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید تا ضد آفت مناسب برای دور کردن این حیوانات را به شما معرفی کنید.

چرا از گلدان برای کاشت گشنیز استفاده کنیم؟

گشنیز گیاه بسیار مناسبی برای کاشت در منزل است. از گلدان‌ها به چند دلیل باید برای کاشت گشنیز استفاده کرد:

  • گشنیز در برابر گرمای زیاد نمی‌‌تواند مقاومت نشان دهد. به همین خاطر کاشت گشنیز در گلدان این شانس را به گیاه می‌دهد که در شرایط آب و هوای نامناسب، جای آنها را تغییر دهید.
  • آبیاری زیاد یا غرقاب شدن یکی از قاتلان گشنیز است. پس کاشت آن در باغچه ممکن است رشدش را به خطر بیندازد.
  • کاشت گشنیز در گلدان به این معناست که شما می‌توانید در فصل‌های بهار تا پاییز بدون هیچ مشکلی، سبزی تازه برای برداشت داشته باشید. پس همین حالا دست به کار شوید و اولین سبزی خانگی خود را بکارید و میل کنید!

اگر از این راهنمای کاشت گشنیز در گلدان استفاده کردید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بازگشت به وبلاگ