بازگشت به وبلاگ

اگر شما هم مثل من علاقه به کاشت سبزی و فلفل های خوشمزه در خونه دارید و به دنبال کاشت فلفل دلمه ای هستید پیشنهاد می کنم این مقاله را تا آخر بخونید.

فلفل دلمه ای پوست بیرونی صافی دارد که از گوشت تازه و ترد داخل آن محافظت می کند. میوه توخالی است، دانه های بیشماری در مرکز آن جمع شده و به غشای سفید در امتداد دیوارها چسبیده است. فلفل دلمه ای (Capsicum annuum) بزرگتر، گردتر، تردتر و طعم ملایم تری نسبت به گونه های کوچک و تندش دارد.

اگر طعم این فلفل را در وعده های غذایی خود دوست دارید، هیچ چیز بهتر از یک فلفل دلمه ای تازه و ارگانیک برای افزایش طعم غذای شما نیست.

به نظر نمی رسد اما فلفل دلمه ای و فلفل قرمز خویشاوندان نزدیک گوجه فرنگی هستند. آنها نیازهای رشد مشابهی دارند. اما فلفل دلمه ای قوی تر از گوجه فرنگی است و بنابراین رشد آن در خانه راحت تر است. آنها در رنگهای مختلفی مانند سبز، قرمز، زرد و حتی بنفش وجود دارند. پیتزا باشد یا سالاد فرقی نمی کند، طعم بی نظیری به هر غذا می بخشد. این عنصر بی نظیر غنی از ویتامین A ، C و E نه تنها برای غذا بلکه برای خواص دارویی آن نیز استفاده می شود.

خوب نیست اگر بتوانید آنها را به تنهایی در خانه پرورش دهید؟

 

قدم اول: ابتدا آماده کنید

مطمئن شوید که مکان مناسبی برای کاشت فلفل دلمه ای خود دارید. این گیاه آفتاب دوست است و برای رشدش یک نقطه آفتابی را ترجیح می دهد. بنابراین آنها را در قسمتی آفتابی از تراس خود با سایه جزئی قرار دهید. دمای رشد گیاهان فلفل قرمز باید متوسط باشد، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

در مرحله بعد، همه چیزهایی را که برای کاشت فلفل دلمه نیاز دارید جمع آوری کنید: گلدان ، آبپاش، خاک گلدان، دانه فلفل دلمه ای ، بیلچه

 

قدم دوم: حالا بکارید

مراحل کاشت فلفل دلمه ای _ سبز منظر

فلفل دلمه ای به خاک سبک با هوادهی خوب نیاز دارد. هرچه خاک گلدان شما بهتر باشد، گیاه شما بهتر رشد می کند. خاک می تواند مخلوطی از قسمت های مساوی ورمی کمپوست، کوکوپیت و ماسه باشد. گلدان را بردارید و آن را با مخلوط گلدان پر کنید. با انگشتان خود در قسمت بالای خاک دانه ها را روی خاک پخش کنید. این دانه ها را با یک لایه نازک خاک بپوشانید. مقداری آب روی آن بپاشید، به اندازه ای که رطوبت خاک حفظ شود. اجازه ندهید خاک خشک شود. اما خاک را نیز خیس نکنید. از آبیاری بیش از حد یا تشنه نگه داشتن گیاه به هر قیمتی باید اجتناب کرد. اکنون گیاه شما آماده رشد است. اگر حداقل 25 سانتی متر عمق خاک باشد، فلفل دلمه سرحال در گلدان زنده باقی می ماند.

بهترین زمان برای کاشت صبح زود یا اواخر روز است. بنابراین گیاهان را فوراً در معرض آفتاب داغ قرار ندهید.

 

نحوه رشد فلفل دلمه ای

  • فلفل دلمه ای وقتی دما بین 18 تا 35 درجه سانتی گراد متغیر باشد به خوبی جوانه می زند.
  • در محلی آفتابی که 5-4 ساعت در روز نور مستقیم خورشید را دریافت می کند، بکارید.
  • رشد فلفل قرمز برخلاف گیاهان دیگر بسیار کند است و باید با دوز هفتگی یا دو هفته ای، با کود مایع مانند مخلوط جلبک دریایی یا چای کمپوست به ویژه پس از شروع به گلدهی تغذیه شود.

 

پس ازکاشت فلفل دلمه ای حالا نوبت برداشت است

برداشت فلفل دلمه ای _ سبز منظر

گیاهان فلفل دلمه ای خوب در عرض دو ماه پس از کاشت شروع به باردهی می کنند. زمانی می توانید برداشت کنید که فلفل دلمه ای شما به اندازه یک توپ تنیس رشد کند و پوستش صاف و براق به نظر برسد. حتی اگر آنها را زمانی که کامل نرسیده اند بچینید، اگر در مکانی که نور خورشید وجود دارد، نگهداری کنید به خوبی خواهند رسید. حتما فلفل دلمه ای را زمانی که رسیده از ساقه جدا کنید.

 

خلاصه ای کامل از کاشت فلفل دلمه ای:

Common name: Capsicum

Botanical Name: Capsicum annuum

Other names: Sweet Pepper, Cayenne Pepper, Paprika

انواع فلفل دلمه ای _ سبز منظر

 

چرخه زندگی: یک ساله

ارتفاع: تا 1 متر

عرض/فاصله: 20 تا 30 سانتی متر

رنگ گل: سفید

شاخ و برگ: شاخه های متراکم

نیاز نوری: قسمتی از آفتاب به همراه سایه- حدود 3-4 ساعت صبح/عصر نیازمند نور خورشید به همراه سایه بعد از ظهر.

آب: متوسط _ هنگامی که سطح بالای خاک احساس خشکی کند.

کاشت:  برای پرورش فلفل دلمه ای بذرهای خود را مستقیماً در خاک بکارید. قبل از پیوند نهال فلفل دلمه ای، خاک را با استفاده از کمپوست، کود و…  حاصلخیز کنید.

در حیاط یا فضای باغ نهال ها را در فاصله ای حدود 30 سانتی متر از یکدیگر بکارید. هنگامی که گیاه شروع به باردهی می کند، برای تعادل نیاز به حمایت از ساقه های کوتاه دارد. در آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، فلفل دلمه ای می تواند گلهای خود را رها کند تا انرژی خود را حفظ کند. بنابراین بی حاصل خواهد بود. بنابراین کاشت آنها در فصل مناسب برای برداشت خوب ضروری است.

آفات و بیماری ها: فلفل دلمه ای به راحتی مستعد بیماری هایی مانند پژمردگی باکتریایی، کپک پودری و پوسیدگی ریشه است. آفات اصلی که به فلفل قرمز حمله می کنند شته ها و مگس های سفید هستند. آفات را می توان با یک اسپری قوی شستشو داد یا به صورت دستی حذف کرد. در مناطقی با رطوبت بیشتر، فاصله مناسب گیاهان برای اطمینان از جریان هوا و کمک به به حداقل رساندن تعدادی از مشکلات احتمالی قالب ضروری است.

فصل برداشت: می توانید برداشت فلفل دلمه ای را زمانی شروع کنید که به اندازه یک توپ تنیس رسیده باشد و پوستش صاف و براق به نظر برسد. معمولاً این مدت زمان 3-2 ماه پس از کاشت به طول می انجامد. از رها شدن کامل فلفل ها خودداری کنید، زیرا باعث کاهش تولید مجدد می شود. هرچه فلفل دلخواه بیشتری بچینید، تولید بیشتری خواهند داشت. فلفل دلمه ای گونه ترکیبی، از رنگ سبز شروع می شود و سپس به رنگ اصلی خود می رسد. برخلاف گونه های ترکیبی، رنگ فلفل دلمه ای ناشی از ژنتیک آنهاست و نه فقط مرحله رسیدن.

گیاهان همراه: ریحان و گوجه فرنگی گیاهان همراه خوبی برای فلفل دلمه ای هستند. بنابراین رشد آنها در کنار فلفل دلمه ای برای شما ضرری نخواهد داشت.

اگر به کاشت سبزیجات و صیفی جات دیگر علاقه مندید پس مقالات زیر حتما به درد شما می خورند:

نحوه کاشت نعناع (Mint) | کاشت نعناع در خانه

آموزش مرحله به مرحله کاشت تربچه در گلدان

کاشت اسفناج در خانه یک تجربه جدید و نسبتا راحت

آموزش کاشت گوجه در بطری نوشابه

بازگشت به وبلاگ