بازگشت به وبلاگ

هیچ چیزی اندازه سبزی کاری و سر و کله زدن با گل و گیاهان منزل حال شما را خوب نمی کند. وقتی بتوانید سبزی مورد استفاده خود را در خانه کشت کنید و با آن غذا بپزید، متوجه می‌شوید که چقدر احساس خوبی به آنچه می‌خورید خواهید داشت. اما بسیاری از ما در آپارتمان‌های امروزی، فضای کافی برای کاشت نداریم. اینجاست که کاشت عمودی سبزیجات به عنوان یک راه حل خوب مطرح می‌شود. با سبزمنظر همراه باشید تا بیشتر درباره این روش و نکاتی می‌بایست به آن توجه کنید، توضیح دهیم.

در هنگام کاشت عمودی سبزیجات این نکات را فراموش نکنید!

کاشت عمودی سبزیجات در خانه شرایطی دارد. اینکه چه گیاهی را انتخاب کنید. چند بار در روز به آنها آب بدهید. چه مراقبت‌هایی انجام دهید. تمام این موارد در رشد گلخانه خانگی شما موثر است. پس به موارد زیر خوب دقت کنید.

·        سبزیجات پربازده بکارید

بهترین استفاده را از زمان و فضایی که دارید بکنید. چطور؟ با کاشت سبزیجاتی که بازدهی بالایی دارند. مثل گوجه فرنگی، پیاز و کاهو. برای کاشت این سبزیجات به فضای کمی نیاز دارید و در کوتاه مدت می‌توانید محصول خود را برداشت کنید. در عوض محصولی که برداشت می‌کنید هم با ارزش است. از طرفی کاشت انواع ملون، کدو حلوایی و کدو تنبل با اینکه بسیار جالب است اما زمان و فضای زیادی می‌خواهد.

·        از خاک با کیفیت استفاده کنید

تمام گیاهان مواد مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کنند. هرچه خاک بهتری در کاشت عمودی سبزیجات استفاده کنید، گیاهان خانگی‌تان بهتر رشد می‌کنند. همچنین کود مناسب می‌تواند طعم بهتر صیفی‌جات و سبزیجات شما را تضمین کند. یکی از بهترین راه‌های بهبود دادن خاک گیاهان، اضافه کردن مواد ارگانیک به آن است.

·        با توجه به اقلیم محل زندگی خود گیاه بکارید

علاوه بر اینکه باید در زمان مناسبی شروع به کاشت گیاهان کنید، باید حواس‌تان به اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید هم باشد. اینکه شهر شما چه میزان رطوبتی دارد و در آب و هوای ناحیه شما، چه گیاهانی بهتر رشد می‌کنند از اولویت‌های کاشت است. چرا که ما به دلیل کمبود فضا و امکانات به سراغ کاشت عمودی سبزیجات می‌رویم. اگر قرار باشد بعد از صرف زمان و هزینه، نتیجه مطلوب نگیریم، خیلی زود دلسرد خواهیم شد.

·        آبیاری مناسب انجام دهید

سبزیجات می‌بایست به صورت منظم به مقدار کافی آبیاری شوند. آب کم ممکن است باعث شود که گیاهان شما به بار ننشینند. برای اینکه مطمئن شوید گیاهان همیشه آبیاری مناسبی می‌شوند، از نازل‌های آبیاری یا سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید. بعضی از دستگاه‌های آبیاری باغچه‌های خانگی تایمر هم دارند که می‌تواند شما را از دغدغه آبیاری روزانه رها کنند.

·        به میزان کافی نور توجه داشته باشید

سبزیجات کمی هستند که بدون نور هم می‌توانند رشد کنند. اغلب سبزیجات و صیفی‌جات نیاز به حداقل نصف روز تابش آفتاب دارند. اگر سازه‌ای که می‌خواهید برای کاشت عمودی سبزیجات ایجاد کنید در سایه قرار گرفته است، باید به فکر نورهای مصنوعی گلخانه‌ای برای تامین نور مورد نیاز برای رشد سبزیجات خود باشید.

·        برای کاشت عمودی سبزیجات از فنس استفاده کنید

بسیاری از متخصصین کاشت سبزیجات در حال تشویق کردن مردم برای کاشت عمودی سبزیجات هستند. شما می‌توانید به صورت عمودی سبزیجات بیشتری در فضای کمتری رشد بدهید. فنس‌ها می‌توانند حمایت‌کننده‌های خوبی برای آن دسته از گیاهانی باشند که نیاز به فضای بیشتری دارند. برای برداشت محصولات هم بهتر است از نردبان‌های پله‌ای استفاده کنید که تسلط کافی برای کار را به شما می‌دهند.

·        مراقب حشرات و آفت ها باشید

آفات می‌توانند گیاهان شما را ضعیف کنند. حشرات هم ممکن است مواد مغذی خاک را از بین ببرند. اما قبل از اینکه به سراغ حشره‌کش‌ها یا محلول‌های ضد آفت بروید، می‌توانید به راهکار جایگزین هم فکر کنید. بسیاری از اوقات استفاده از کود مناسب و همینطور شخم زدن باغچه، می‌تواند کمک به‌سزایی کند. همچنین برای یک باغچه عمودی می‌توانید توری‌های معلقی ایجاد کنید که حکم تله برای حشرات را داشته باشد.

·        زمستان را دست کم نگیرید

با اینکه شاید به نظر برسد فصل زمستان فصل خوبی برای کاشت و برداشت سبزیجات نیست اما بهتر است نگاه‌تان را عوض کنید. روزهایی از فصل زمستان هستند که هوای گرم‌تری دارند. در این روزها می‌توانید دانه‌های سبزیجات یا صیفی‌جات خود را بکارید و در طول ظهر که آفتاب بیشتری در آسمان می‌تابد، آبیاری را انجام دهید.

اگر کاشت عمودی سبزیجات را در بالکن انجام داده‌اید، می‌توانید برای فصل زمستان، یک شیلد یا محافظ پلاستیکی ایجاد کنید که کل بالکن را بپوشاند. با این کار شما یک گلخانه کوچک دارید که از گرمای منزل استفاده می‌کند تا امکان رشد گیاهان را برای شما فراهم کند. اگر در منطقه سردسیری هم زندگی می‌کنید، می‌توانید از دستگاه‌های گرمایشی مناسب گلخانه و یا بخارسازهای خانگی برای تامین گرما و رطوبت مورد نیاز باغچه خود استفاده کنید. شما چه تجربه‌ای در این حوزه دارید؟ آیا تا به حال کاشت عمودی سبزیجات را امتحان کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم اگر درباره تجربیات خود برای ما بنویسید.

بازگشت به وبلاگ