بازگشت به وبلاگ

صیفی‌جات دسته‌ای از میوه‌ها و سبزیجات پرمصرف هستند که در برنامه غذایی روزانه افراد نقش مهمی دارند. با توجه به کاربرد زیاد صیفی‌جات در تهیه انواع غذاها، میوه‌ها و خوراکی‌ها، سبزیجات، تهیه سالاد، چاشنی و بسیاری مواد دیگر، کاشت بذر و پرورش آن‌ها در پاییز نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم بذرهای مناسب برای کاشت صیفی‌جات در پاییز را به شما معرفی کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاشت صیفی جات در پاییز

در ماه‌های بهار و تابستان می‌توان بطور طبیعی و با استفاده از گرمای هوا و تابش نور خورشید انواع صیفی‌جات را کاشت. صیفی‌جات گرما دوست بوده و در گرمای بهار و تابستان قابلیت رشد دارند. معمولاً دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد برای رشد و جوانه زنی صیفی‌جات مورد نیاز است. در آبان ماه در صورتیکه دمای هوا خیلی سرد نباشد، می‌توان کاشت صیفی‌جات در پاییز را شروع کرد. انواع هویج، گوجه و.. صیفی‌جاتی هستند که در طول ماه‌های پاییز و زمستان مصرف زیادی دارند.

محصولات مناسب برای کاشت صیفی‌جات در پاییز

۱. گوجه فرنگی

یکی از انواع پرکاربرد صیفی‌جات، گوجه فرنگی است. جالب است بدانید که بیش از ۵۰ نوع گوجه فرنگی تولید و عرضه می‌شود. اگر تمایل به کاشت گوجه فرنگی دارید می‌توانید به راحتی در داخل گلدان، فضای بسته و داخل منزل خود انواع گوجه فرنگی را بکارید. بطور متوسط پس از گذشت یک هفته از زمان کاشت، جوانه‌ها ظاهر می‌شوند. در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب برای پرورش می‌توانید حدود ۳ ماه بعد محصولات خود را برداشت کنید. بنابراین برای کاشت گوجه فرنگی باید از اواخر دی تا اوایل تیر ماه در محلی که گیاهان حداقل ۸ ساعت نور خورشید روزانه دریافت کند، شروع کنید.

کاشت صیفی جات در پاییز

 

۲. سیر

سیر از خواص زیادی برخوردار است که اگر با آنها آشنا شوید خود را مجبور به استفاده ازآن در هر وعده غذایی و در طول روز می کنید. اما بدانید که گاهی در مصرف آن باید احتیاط لازم را داشت. همچنین سیر جزو آسان‌ترین محصولات برای کاشت صیفی‌جات در پاییز است که می‌توانید از اواسط تا اواخر پاییز آن را وارد خاک کرده  و در نیمه تابستان برداشت کنید. برای محافظت سیر در برابر علف‌های هرز و تغییرات آب و هوایی، آنها را با کمپوست فراوان کاشته و به خاک مالچ اضافه کنید.

۳.‌ پیاز و موسیر

پیاز و موسیر جزو آن دسته از گیاهانی هستند که در فصل سرما ضد باکتری هستند. از این دو نیز می‌توان به عنوان کاشت صیفی‌جات در پاییز استفاده کرد. پیاز جزو آن دسته صیفی‌جاتی است که به خوبی زمستان را پشت سر می‌گذارد، اما به شرطی که انواع زمستانی را انتخاب کنید. رشد آنها در اواخر زمستان شروع شده و در اواخر بهار برای برداشت آماده می‌شوند. نهال‌ها را تا اواخر مرداد ماه به باغ خود پیوند دهید و در صورت کاهش دمای محیط به زیر ۲۳ درجه سانتیگراد آنها را با مالچ کاه یا نایلون و روکش‌های ردیفی پوشانده و محافظت کنید. در سال‌های اخیر موسیر از محبوبیت زیادی در بین کشاورزان و باغبانان برخوردار است که مشابه با پیاز در پاییز کشت می‌شود.

انواع بذر پیاز: بذر پیاز قرمز، زرد طلایی و سفید میکس

۴. چغندر

چغندر هم در دسته سبزیجات و هم صیفی‌جات قرار دارد و یکی از گیاهان پاییزی فوق العاده است. بسیاری از افراد ریشه چغندر را مصرف می‌کنند و بعضی برگ آن را استفاده می‌کنند زیرا یک منبع عالی از ویتامین C  و ویتامین A  است. یک نکته ضروری در مورد پرورش چغندر این است که مانند کاشت صیفی‌جات در پاییز، چغندر باید به صورت عمیق در خاک قرار داده شود، به طوری که در برابر سرما آسیب نبیند.

8.هویج

یکی دیگر از سبزیجات و صیفی جات مناسب برای کاشت در فصل سرما  هویج است. که برای برداشت آن در زمستان، آن را اواخر تیر ماه  یا اوایل مرداد ماه باید کشت کنید و به اندازه‌ای که برای مصرف مناسب است اجازه دهید رشد کند. هویج را در ماه های پاییز در باغ یا باغچه خود نگه دارید، و به آرامی برداشت کنید تا بتوانید مدت زمان زیادی از این سبزی بهره کافی ببرید.

کاشت صیفی جات در پاییز

از جمله انواع بذر هویج که مناسب برای کاشت صیفی‌جات در پاییز است عبارتند از:

  • هویج فرنگی (نارنجی)
  • هویج زرد
  • هویج بنفش

نکات تکمیلی

از جمله نکات مهم در کاشت صیفی جات در پاییز عبارتند از:

  • نهال های پرورش یافته در گلخانه را قبل از آن که در محیط بیرون بکارید، کاملاً محکم کنید.
  • نهال یا نشا گیاهانی مانند لوبیا یا سیب زمینی را در تابستان به زمین خالی از محصول اولیه کشت کنید.
  • گیاهان را به خوبی سیراب نگه دارید.
  • به طور مرتب بین ردیف‌ها بیل زده شود تا سبزیجات از علف‌های هرز در امان باشند.
  • برای محافظت از گیاهان برگی قبل از یخبندان، آنها را بپوشانید.

یکی از روش‌های کاشت صیفی‌جات در پاییز، کاشت بذر در گلدان است. اگر شما هم به این روش از کاشت علاقه دارید می‌توانید مقاله ما درباره کاشت صیفی جات در گلدان را مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ