بازگشت به وبلاگ

برای کاشت صیفی جات در جعبه بایستی به این نکته توجه داشت که ریشه گیاه مورد نظر به صورت سطحی رشد پیدا کند در غیر اینصورت باید روش های دیگری را برای کاشت آنها انتخاب کرد. در این مقاله از مجله سبز منظر با ما همراه باشید تا نحوه کاشت صیفی جات در جعبه را بررسی کنیم.

کاشت خیار در جعبه

خیار از آن دسته صیفی جاتی است که دارای ریشه های سطحی و گسترده است و به دلیل داشتن ساقه های انعطاف پذیر می توانند به هر سمتی رشد پیدا کنند. اما بهتر است که با استفاده از وسیله ای، ساقه های خیار را بگونه ای تنظیم کنید که به سمت بالا رشد پیدا کنند. استفاده از بذرهای هیبریدی باعث می شود که نیازی نداشته باشد تا به صورت انبوه رشد کنند، چراکه گلهای نر و ماده خیار بر روی یک پایه قرار دارند. برای کاشت خیار در جعبه به این نکته توجه داشته باشید که باید برای آن آب و هوای نسبتاً گرمی را فراهم کنید.

برای کاشت خیار ابتدا باید بذر مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. هنگام انتخاب بذر دقت داشته باشید که اولاً هیبریدی و دارای ساقه های کوتاه باشد. این امر به اینکه گیاه فضای کمتری را اشغال کند کمک می کند.سپس جعبه‌ای با ارتفاع و ابعاد ۳۰ سانتیمتر انتخاب کرده و آن را با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه پر کنید.داخل هر جعبه را ۵ الی ۶ بذر در عمق 1 تا 2 سانتی متری خاک بکارید.

فاصله هر بذر را نیز 2 سانتیمتر در نظر بگیرید. پس از کاشت بذرها آنها را به خوبی آبیاری کنید و در طول روز به مدت ۶ ساعت در مقابل نور قرار دهید. پس از چند روز که بذرها شروع به جوانه زدن کردند بوته هایی که رشد چندانی نداشتند را از خاک خارج کنید. اگر آبیاری گیاه خوب باشد بوته خیارها به طور متوسط روزی 2 سانتی متر رشد می کنند و می توانید پس از ۵۰ تا ۷۰ روز بعد آنها را برداشت کنید.

کاشت صیفی جات در جعبه

کاشت گوجه در جعبه

یکی دیگر از محصولات مناسب برای کاشت صیفی جات در جعبه گوجه از نوع گیلاسی است. زیرا به دلیل رشد محدود برای کاشت در فضاهای کوچک مناسب است. ریشه های گوجه فرنگی به صورت عمقی رشد می‌کنند، بنابراین لازم است که برای تهیه جعبه مناسب از جعبه‌ای استفاده کنید که حدوداً ۱۲ سانتی متر عمق داشته باشد.

خاک مناسب برای این گیاه نیز باید دارای پرلیت، مواد معدنی و کود باشد تا رطوبت خاک به خوبی حفظ شود. برای کاشت گوجه گیلاسی بذرها را در داخل ظرفی قرار دهید تا به اندازه ۲۰ سانتی متر رشد کنند. پس از اینکه به این اندازه رسیدند آنها را به داخل جعبه منتقل کنید. به دلیل اینکه این گیاه به سرما واکنش زیادی نشان می دهد، بهتر است که کاشت آن را در زمان ۶ تا 8 هفته مانده به فصل سرما انجام دهید. اگر دمای مناسب، نوردهی، آبیاری و کود لازم را برای گیاه فراهم کنید می‌توانید پس از 8 هفته محصول خود را برداشت کنید.

کاشت فلفل در جعبه

فلفل سبز گیاهی بسیار مقاوم است که برای کاشت صیفی جات در جعبه مناسب است. برای کاشت فلفل سبز، بذرهای آن را در داخل ظرفی قرار دهید و روی آن را با ضخامتی به اندازه ۵ میلیمتر از خاک کمپوست بپوشانید. سینی بزرگ را در محیطی قرار دهید که گرم و مرطوب باشد. برای حفظ رطوبت بذرها می توانید روی آنها را توسط اسپری آبیاری کنید، اما دقت داشته باشید که سطح بستر نشاء، نباید غرقاب شود.

اگر شرایط را برای رشد نشاء به خوبی آماده کرده باشید 1 الی 2 هفته بعد جوانه می زنند. پس از آنکه جوانه ها دو برگی شدن می‌توانید آنها را به داخل جعبه انتقال دهید. توجه داشته باشید جعبه‌ای که برای رشد فلفل سبز انتخاب می کنید حداقل دارای ابعاد ۵۰ و ۳۰ سانتی متر عمق باشد. سپس بذرها را در عمق 5 سانتی متری از سطح خاک کاشته و شرایطی چون آبیاری کافی و قرار دادن جعبه در محلی دور از نور مستقیم را برای گیاه فراهم کنید.

پس از ۶۰ الی ۱۲۰ روز فلفل سبز شما آماده برداشت است. روش کاشت فلفل قرمز نیز به همین ترتیب بوده اما با این تفاوت که اگر فلفل را در هوای گرم تر کاشت کنید رنگ قرمز داشته و تندتر خواهد بود، اما اگر در هوای خنک تر آن را تولید کنید رنگ قرمز آن کمتر، اما شیرین تر خواهد بود.

کاشت صیفی جات در جعبه

سخن پایانی

معمولاً زمان کاشت صیفی جات در جعبه در بهار و اوایل تابستان است. بنابراین بهتر است که قبل از کاشت صیفی جات در مورد آنها به خوبی تحقیق کرده سپس عملیات کاشت را شروع کنید. توجه داشته باشید که برخی از گیاهان مانند فلفل و گوجه فرنگی می‌توانند در یک جعبه کاشته شوند، زیرا این گیاهان با یکدیگر سازگاری داشته و کاشت آنها با یکدیگر مشکلی در روند رشدشان ایجاد نمی‌کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کاشت گیاهان و سبزیجات مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.

نحوه کاشت صیفی جات در منزل

کاشت سبزی بدون نور طبیعی در 7 روز

بازگشت به وبلاگ