بازگشت به وبلاگ

آیا تا به حال به اینکه برخی از سبزی‌ها را خودتان پرورش دهید فکر کردید؟ ساده‌ترین روش پرورش گیاهان، کاشت سبزی در آب است، که برای این کار به فضای زیاد و یا تجربه خاصی نیز احتیاج نخواهید داشت و با هزینه بسیار کم می‌توانید سبزی‌های تازه داشته باشید. اگر تصمیم خود را گرفته و قصد کاشت سبزی به این روش را دارید با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

لوازم و نکات قابل توجه در کاشت سبزی در آب

برای کاشتن سبزی در آب، به آب زیادی احتیاج ندارید و مقدار آن باید به اندازه‌ای باشد که بتواند فقط ریشه‌ها را بپوشاند. برای این منظور تقریباً به نصف لیوان آب احتیاج دارید. اگر این مقدار بیشتر باشد ممکن است سبزی کپک زده و یا لزج شود. پس از کاشت سبزی هر ۲ الی ۳ روز یکبار آب داخل لیوان را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که:

۱) آب کافی وجود داشته باشد

۲) برگی از سبزیجات نریخته باشد و داخل آب نیفتاده باشد.

اندازه ظرف باید متناسب با اندازه سبزیجاتی باشد که درحال رشد هستند. به طور کلی کاهو و کرفس در ظرف‌های کم عمق و مانند این‌ها بهتر رشد می‌کنند.  پیازچه و سیر نیز می‌توانند در ظرف‌های بلند و باریک به خوبی رشد کنند.

روش کاشت انواع سبزی در آب

  • کلم بوک‌چوی

پایین ساقه را بریده و در یک ظرف کوچک آب قرار دهید. طی ۱-۲ روز ریشه‌ها کمی از پایین ساقه‌ها رشد کرده و عرض یک هفته رشد قابل توجهی خواهد داشت.

  • کلم

انتهای ریشه را در یک ظرف کم عمق آب قرار داده و از مرکز شاهد رویش ریشه‌ها باشید. هنگام برداشت قسمت کوچک‌تر را برداشت کنید تا بهترین طعم را داشته باشید.

  • برگ‌های هویج

شما نمی‌توانید خود هویج را دوباره رشد دهید، اما می‌توانید از قسمتی که معمولاً دور می‌ریزید، برگ هویج را دوباره رشد دهید. انتهای بریده شده هویج را در یک کاسه آب کم عمق قرار دهید. آن را زیر پنجره نورگیر قرار دهید تا بر‌گ‌ها رشد کنند. از بر‌گ‌های هویچ می‌توانید در سالاد به عنوان چاشنی استفاده کنید.

  • کرفس

ته کرفس را از ساقه‌ها به طور کامل جدا کنید و در یک کاسه کوچک آب قرار دهید. رشد جدید از مرکز ساقه طی ۲-۳ روز شروع می‌شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا یک ساقه کامل کرفس رشد کند ، اما پس از یک هفته شاهد برگ‌های ریز سبز رنگی خواهید بود. اگر نمی‌دانید با برگ‌های کرفس چه کاری انجام دهید، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را خشک کنید و پودر کرفس خود را درست کنید.

  • پیازچه سیر

پیازچه سیر سبزی است که از یک حبه سیر رشد می‌کند و می‌تواند به غذاها به عنوان چاشنی و یا با سالاد و سیب زمینی پخته شده ترکیب شود. یک حبه سیر را در یک فنجان کوچک قرار دهید و بدون اینکه غوطه‌ور شود به کف آن آب اضافه کنید. پس از چند روز ریشه‌ها رشد کرده و مدتی بعد شاخه‌ها رشد می‌کنند.

نکته/ سیر با رشد شاخه‌ها طعم تند خود را از دست می‌دهد ، بنابراین اگر در یخچال خانه خود گل میخک پیدا کردید، آن را در فنجان آب قرار دهید تا پیازچه رشد کرده و طعم تند خود را حفظ کند.

  • پیازچه

اگر سبزی شما پیازچه باشد، پرورش و کاشت سبزی در آب بسیار راحت خواهد بود، فقط کافی است تا قسمت سفید پیاز را با هر ریشه‌ای که هنوز سالم باشد نگه دارید و آن را در یک لیوان با آب قرار دهید. از آن پس شما برای همیشه پیاز تازه و سبز خواهید داشت.

  • تره فرنگی

پایین ساقه را بریده و در یک فنجان آب قرار دهید. رشد جدید از مرکز گیاه شروع خواهد شد. معمولاً فقط از قسمت سبز تره فرنگی در پخت و پز استفاده می‌شود ، اما می‌توان آن را به جای پیاز برای یک عطر و طعم دلپذیر و ملایم نیز استفاده کرد.

  • چغندر

برای پر‌ورش چغندر قسمت بالایی آن را که حدوداً یک سوم چغندر می‌شود را ببرید و داخل لیوان پر از آب یا ظرفی که کمی ارتفاع داشته باشد قرار دهید. ظرف را جلوی یک پنجره آفتابگیر قرار دهید. پس از چند روز شاهد رشد برگ‌های سبز و بنفش زیبای آن خواهید بود.

  • کاهو

پایین سر کاهو را بریده و آن را در یک کاسه کوچک آب و کنار پنجره نورگیر قرار دهید. در عرض ۳ روز رشد جدید از مرکز آن آغاز می‌شود و تقریباً طی ۲ هفته برگ‌های کوچک سبز رنگی از کاهو خواهید داشت.

  • ریحان

۲ یا ۳ شاخه از ریحان را درون ظرفی پرآب قرار دهید سپس ظرف خود را در گرم‌ترین و پر‌نورترین نقطه خانه خود قرار دهید. پس از تقریباً یک هفته برگ‌ها به تدریج رشد می‌کنند. وقتی اندازه برگ‌ها به اندازه مورد نظرتان رسید می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید.

نکته/ دقت داشته باشید که هنگام برداشت، برگ‌های بالایی را جدا کنید و به برگ‌های پایین دست نزنید، زیرا این گیاه از بزرگترین برگ ریحان که در پایین آن قرار دارد تغذیه می‌کند.

بازگشت به وبلاگ