بازگشت به وبلاگ

کمبود فضای حیاط شما به این معنی نیست که نمی‌توانید گیاهان و سبزی‌های خود را پرورش دهید. در صورت نبود نور طبیعی به راحتی می‌توانید با استفاده از لامپ‌های فلورسنت سبزیجات خود را پرورش دهید. بنابراین اگر حیاط ندارید و از طرفی به کاشت سبزیجات علاقه دارید با ما در ادامه همراه باشید. در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم به نحوه پرورش کاشت سبزی بدون نور طبیعی بپردازیم.

سبزیجاتی که در فضای داخلی رشد خوبی دارند

کاشت سبزی بدون نور

به طور معمول همه گیاهان را نمی‌توان در داخل خانه و بدون نور پرورش داد، تنها برخی از آن‌ها بهتر از گیاهان دیگر رشد می‌کنند. این گیاهان عبارتند از:

انواع سبزیجات

 تقریباً تمام سبزیجات از جمله ریحان، تره، شاهی و… در محیط داخلی خانه به خوبی رشد می‌کنند. برخی از آن‌ها حتی به چراغ‌های رشد نیز احتیاج ندارند!

سبزیجات سالادی

اگر در تمام طول سال سبزیجات سالادی تازه می‌خواهید، می‌توانید از طریق کاشت سبزی بدون نورطبیعی‌ در داخل خانه و در یک جعبه مناسب آن‌ها را به خوبی پرورش دهید.

ساقه‌ سیر

ساقه‌های سیر نسبت به سیر معمولی در داخل خانه راحت‌تر رشد می‌کنند. اما با این وجود می‌توانید کاشت هر دو را امتحان کنید.

هویج

سبزیجات ریشه‌دار در داخل خانه عملکرد خوبی دارند، به شرطی که از خاک غنی برای آن‌ها استفاده کنید. خاک سنگی رشد این نوع گیاهان را مختل می‌کند.

مراحل کاشت سبزی بدون نور طبیعی

1.سبزیجات مورد نظر خود را انتخاب کنید

همانطور که در بالا ذکر کردیم، همه گیاهان در محیط داخل خانه به خوبی رشد نمی‌کنند. حتماً اطمینان حاصل کنید که آن‌ها با توجه به نور غیر طبیعی و رطوبت کافی در داخل خانه بتوانند رشد کافی داشته باشند.

2. گلدان مناسب تهیه کنید

شما می‌توانید از گلدان‌های پلاستیکی و جعبه‌ها برای این منظور استفاده کنید.  پس از انتخاب ظرف مناسب، مطمئن شوید که ظرفتان به خوبی زه‌کشی شده و دارای سوراخ تخلیه آب باشد.

نکته/ هنگام انتخاب گلدان مناسب برای کاشت سبزی بدون نور بایستی به نوع سبزی و گیاه خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال، سبزیجات و گیاهان برگ‌دار در گلدان‌هایی با ارتفاع ۴۰ سانتی‌متری به خوبی رشد می کنند. و گیاهان کوچکتری مانند گوجه فرنگی ممکن است به ظروف بزرگ‌تری احتیاج داشته باشند.

3. چراغ‌های رشد مناسب را انتخاب کنید

همه چراغ‌ها یکسان نیستند. گیاهان به نورهای مختلف رنگ پاسخ می دهند. چراغ‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند معمولاً یا قرمز (زرد) یا آبی (سفید) هستند. چراغ‌های آبی برای رشد انبوه و فشرده مناسب هستند. اما چراغ‌های قرمز به گیاهان کمک می‌کند تا شکوفا شوند. توجه داشته باشید که چراغ‌های نارنجی و قرمز گرمای بیشتری تولید می‌کنند.

4. کاشت بذر در گلدان

وقتی شروع به کاشت بذرها می‌کنید، آن‌ها را درون ظروف مناسب قرار دهید و روی آن خاک بریزید. مطمئن شوید که بذر را به دقت در گلدان قرار می‌دهید و خاک به خوبی روی آن را پوشانده باشد.

5.نصب چراغ‌های رشد

برای کاشت سبزی بدون نور، گیاهان شما باید دقیقاً زیر نور رشد یا اطراف آن قرار بگیرند. توجه داشته باشید که گیاهان به مدت زمان معینی برای دریافت نور احتیاج دارند. بنابراین از لامپ‌هایی استفاده کنید که مجهز به تایمر باشند تا بتوانید با خیال راحت گیاهان خود را رشد دهید. از طرفی دیگر چراغ‌ها باید برروی ارتفاع‌های مختلف قابل تنظیم باشند. این امر به این دلیل است که در ابتدای رشد سبزی‌ها، چراغ‌ها باید نزدیک به خاک باشند. و تا زمان برداشت بسته به اندازه‌ رشد گیاهان باید آن‌ها را بالا ببرید.

نکته/ در ابتدای کاشت سبزی‌ها باید چراغ‌هه به صورت 24 ساعته روشن بمانند تا دانه‌ها جوانه بزنند.

۶. آبیاری منظم و به مقدار کافی

پس از کاشت، شما باید مرتباً سبزیجات خود را آبیاری کنید و در صورت نیاز از کود استفاده کنید. گیاهان خود را هر روز بررسی کنید تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها به آب بیشتری نیاز دارند. هنگام اضافه کردن کود، حتماً دستورالعمل‌ها را بخوانید و دقت کنید که بیش از حد به آن‌ها کود ندهید. زیرا کود زیاد باعث می‌شود گیاهان شما بسوزند.

کاشت سبزی بدون نور

از آنجا که گیاهان شما داخل خانه هستند، باید نگران گرده افشانی باشید. این مرحله برای سبزیجات برگ مهم نیست، اما برای سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و فلفل مهم است. نگران نباشید زیرا روند کار بسیار آسان است. یک پنبه بردارید و دور هر گل را بچرخانید. گرده گل را از یک گیاه به گیاه دیگر ببرید. ( در طبیعت، پرندگان، زنبورها و باد این کار را برای گیاهان انجام می‌دهند.)

۷. برداشت

مرحله آخر از کاشت سبزی بدون نور طبیعی، برداشت آن‌ است.  زمان کاشت سبزیجات خود را بیاد داشته باشید. پس از گذشت مدت زمان معین برای هر گیاه و رشد به اندازه، آن‌ها را با قیچی و یا دست به آرامی بچینید.

بازگشت به وبلاگ