بازگشت به وبلاگ

در علم کشاورزی روش پیشرفته‌ای برای کشت میوه و کاشت سبزی بدون خاک به اثبات رسیده است. شاید این کار در نگاه اول غیرممکن بنظر برسد اما با کشت هیدروپونیک می توان گیاهان را در آب و محلول غذایی پرورش داد. این شیوه مؤثر در برخی از نقاط جهان به دلیل بحران آب و کمبود خاک غنی از املاح معدنی از استقبال چشمگیری برخوردار شد. در زندگی شهرنشینی به خاطر محدودیت فضایی آپارتمان‌ها برای محل سکونت خانواده ها، امکان ایجاد باغچه و گیاهان با حجم زیاد نیست. در نتیجه علاقمندان به گل و گیاه ترجیح می دهند در بالکن ها، پشت پنجره یا پشت بام از حداکثر امکانات برای نگهداری آنها استفاده کنند. شاید با خود فکر کنید که خاک تنها عنصر مغذی برای رشد گیاهان محسوب می شود. اما اینطور نیست!

درباره کاشت بدون خاک بیشتر بدانید

استفاده از خاک، نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد. اما همان طور که گفتیم با روش هیدروپونیک می توانید به راحتی از کاشت سبزی بدون خاک لذت ببرید. بستر رشد گل و گیاه، میوه و سبزیجات تنها با کمی آب و نور آفتاب فراهم می شود. فقط حواستان باشد که آب ظرف آن ها تمام نشود. ابتلا به انواع بیماری ها، انتشار باکتری و ویروس تا حد زیادی در کاشت سبزی بدون خاک کاهش می یابد.

در کشور ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط خاک با مشکل خاصی روبرو نیستیم. اما رفته رفته با ساختمان سازی در زمین های کشاورزی بدون کاربری عملاً کاشت گیاهان در خاک را مختل کرده است. تاریخچه کاشت آبی به سال 1950 به شکل باغ های آویزان بابل و باغ های شناور چینی بر می گردد. از آن به بعد کشورهای استرالیا، هلند، آلمان و … از این نوع کشت سبزی بدون خاک، آب کم و سم در گلخانه ها استفاده کردند. میزان رشد در کاشت سبزی بدون خاک بین 30 تا 50 درصد سریعتر از روش های دیگر است.

امروزه آپارتمان نشینی در شهرها و کمبود آب باعث شده افراد به کشت میوه و سبزی خانگی روی بیاورند. در فصل زمستان نیاز به تهیه خاک و نگهداری در فضای سرد ندارید. محیط گرم آشپزخانه یا پذیرایی کنار شومینه یا بخاری، بهترین مکان برای نگهداری و کاشت سبزی بدون خاک محسوب می شود. آب ظرف گیاه موردنظرتان را هر هفته یا چهارده روز یک بار عوض کنید.

معرفی 5 مورد کاشت سبزی بدون خاک

  • ریحان

اگر به دنبال سبزی خوشبو و دارای خواص درمانی باشید، حتماً گیاه ریحان را انتخاب کنید. این سبزی سرشار از آهن می باشد. برای کاهش بیماری های پوست و مو، ناراحتی های قلبی – عروقی، سرطان، یبوست و درد معده، کم اشتهایی، پیری زودرس بسیار مؤثر است. ریحان را می توان در یک بطری شیشه ای آب یا لیوان متوسط به تعداد زیاد پرورش دهید. میزان آب ظرف موردنظرتان باید به اندازه ای باشد که ریشه سبزی در آب فرو رود. از مایع سیلیکا برای رشد بهتر ریحان استفاده کنید. مهمترین نکته درباره گیاه ریحان این است که بزرگترین برگ را از پایین ساقه، کوتاه نکنید. زیرا این برگ، منبع تغذیه سبزی است.

  • نعناع

سبزی خود رو و خوشبو که به عنوان سبزی مورد علاقه ایرانیان کنار وعده های غذایی یا عطر دهنده چای شناخته می شود. از جمله خواص درمانی آن می توان به باد شکن، از بین برنده گاز معده و روده، ضد سرفه و تشنج، رهایی از کم خوابی و درد شکم اشاره کرد. سعی کنید ساقه قوی، سالم و شادابی از نعنا را انتخاب کرده و درون بطری یا لیوان آب بگذارید تا به مرور زمان جوانه زده و رشد کند.

  • تره فرنگی

مهمترین فواید تره فرنگی عبارتند از تقویت سیستم ایمنی بدن، پاک سازی پوست صورت، افزایش رشد مو، درمان بیماری ها (فشار خون، التهابات بدن، یبوست، کلسترول خون، دیابت، سرماخوردگی، چشم، پوکی استخوان، کم خونی، پارکینسون، آلزایمر و ….). البته فیبر و ویتامین های k، B، C و A در این سبزی پرخاصیت به وفور وجود دارد. برای کاشت سبزی بدون خاک باید انتهای ساقه تره فرنگی حداقل 4 سانتی متر باشد تا بتوانید آن را در آب پرورش دهید.

  • هویج

هویج جزء سبزیجات ریشه دار، ترد و مقوی است که در سالاد و انواع سوپ استفاده می شود. اگر به فکر تقویت بینایی چشم، پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی – عروقی، پیری زودرس، شادابی پوست، سلامت دندان ها و لثه هستید این گیاه مغذی را با روش کاشت سبزی بدون خاک امتحان کنید. زمانی که یک عدد هویج را در یک ظرف آب قرار دهید. پس از چند روز از بالای آن جوانه می زند.

  • پیازچه

چند عدد پیازچه را در بطری شیشه ای آب بگذارید. با گذشت یک هفته از کاشت سبزی بدون خاک، ریشه‌های عمیق پیازچه را مشاهده می کنید. این سبزی به عنوان طعم دهنده غذا در پیشگیری از چین و چروک صورت، کاهش اشتها و کلسترول مؤثر است.

بازگشت به وبلاگ