بازگشت به وبلاگ

پرورش قارچ صدفی یکی از فعالیت‌های پرسودی محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. شاید شما هم تا به حال به فکر پرورش قارچ افتاده باشید اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، در مورد انجام آن تردید کرده باشید. پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی شیوه خوبی برای آشنایی با این کار به شمار می‌رود، همچنین به خاطر سادگی و امکان اجرا در مقیاس کوچک، پرورش قارچ صدفی در خانه را امکانپذیر می‌کند. با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی را برایتان توضیح دهیم.

پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی

قارچ یکی از پرکاربردترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی است که می‌توان در طیف وسیعی از غذاها از آن استفاده کرد. قارچ در دستور تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی متنوعی کاربرد دارد. سالاد قارچ، پیتزا، ماکارونی، املت، انواع سوپ و حتی کباب، از جمله غذاهایی هستند که کاربرد قارچ در آن‌ها یا ضروری است و یا طعم بهتری به آن‌ها می‌دهد. علاوه بر استفاده از قارچ به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه، پروتئین بالای موجود در قارچ می‌تواند آن را به یک جایگزین سالم گوشت قرمز برای افرادی تبدیل کند که پزشک آن‌ها را از مصرف گوشت منع کرده است.

همه این‌ها باعث شده است تا تقاضا برای قارچ خوراکی روز به روز افزایش پیدا کرده و در نتیجه، تولید آن نیز رشد چشمگیری داشته باشد. اما با وجود واحدهای تولیدی زیادی که در این زمینه مشغول هستند، تولید قارچ صدفی همچنان یک ایده کسب و کار خوب و هوشمندانه است. شما می‌توانید برای ورود به این بازار، از پرورش قارچ صدفی در خانه شروع کنید تا علاوه بر آشنایی با زوایای مختلف این کسب و کار، نیازی به صرف هزینه برای اجاره فضا نداشته باشید. در ادامه در مورد نکته‌های پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی و موضوعاتی مثل سود پرورش قارچ صدفی صحبت می‌کنیم.

پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی را در چه مکان‌هایی می‌توان انجام داد؟

به طور کلی می‌توان گفت که پرورش قارچ صدفی در تمام فضاهایی که قابلیت کنترل شرایط محیطی در آن‌ها وجود دارد، امکان‌پذیر است. به عبارت ساده‌تر مادامی که بتوانید دما، رطوبت و نور محیط را تحت کنترل خود داشته باشید، می‌توانید در فضاهای مختلفی مثل حمام، آب‌انبار، سوله، خانه و حتی زیرپله به پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی بپردازید.

پرورش قارچ صدفی در خانه یک شروع خوب و اقتصادی محسوب می‌شود، چرا که به دلیل کار در مقیاس پایین، هزینه‌های مربوط به اجاره فضا، دستمزد کارگر و خرید تجهیزات صنعتی حذف می‌شود. از آنجایی که پرورش قارچ صدفی در خانه، نیاز به هوای مرطوب دارد، راه‌اندازی این کسب و کار در استان‌های شمالی کشور، موجب صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های کنترل دما و رطوبت نیز می‌شود.

محیط کشت قارچ صدفی

منظور از محیط کشت یا بستر قارچ صدفی، موادی است که می‌توان قارچ را روی آن‌ها رشد داد. قارچ صدفی را می‌توان روی مواد مختلفی مثل پوشال برنج، تفاله زیتون، کته گندم یا جو، خاک اره، ضایعات پنبه، ساقه ذرت و آفتابگردان و ضایعات پسته به راحتی کشت کرد. گرچه شما می‌توانید با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات خود هرکدام از بسترهای فوق را تهیه کنید، اما به طور کلی پوشال برنج و کاه گندم و جو جزو در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین بسترها محسوب می‌شوند.

آماده سازی مکان مناسب برای پرورش قارچ صدفی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، مکانی که برای پرورش قارچ صدفی در خانه در نظر گرفته‌اید، باید از قابلیت کنترل از نظر دما، نور و رطوبت را داشته باشد. علاوه بر این باید بتوانید هوای فضای کشت قارچ صدفی را تهویه کنید. در ادامه دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که چه مکانی برای کشت قارچ صدفی مناسب است؟

شرایط دمای محیط برای پرورش قارچ صدفی

دمای مورد نیاز برای کشت قارچ صدفی در خانه، بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است برای جلوگیری از هدررفت انرژی و همچنین جلوگیری از نفوذ ناخواسته حرارت به دیگر بخش‌های خانه، از عایق‌های حرارتی در دیوارها استفاده کنید. ایجاد یک محیط بسته گلخانه‌ای با استفاده از نایلون نیز می‌تواند تا حد زیادی از انتقال ناخواسته حرارت جلوگیری کند.

میزان رطوبت لازم برای پرورش قارچ صدفی

رطوبت اتاق کشت قارچ صدفی باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تنظیم شود. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیگر بخش‌های خانه باید از عایق رطوبتی استفاده کنید که شیشه و آهن گالوانیزه از جمله آن‌ها هستند، اما اگر محدودیت بودجه دارید، می‌توانید از  یونولیت یا نایلون هم استفاده کنید.

نور مورد نیاز برای کشت قارچ صدفی در خانه

حیط کشت قارچ باید به مقداری نور طبیعی و یکسان دسترسی داشته باشد. چنانچه شدت نور بیش از حد شود، اندام‌های باردهی اولیه قارچ‌ها تشکیل نشده و قارچی تولید نمی‌شود.

چگونگی تهویه برای پرورش قارچ صدفی

ابزارهای تهویه باید به گونه‌ای باشند که دو بار در روز امکان تهویه هوای سالن پرورش قارچ صدفی را فراهم کنند. ضمن اینکه ارتفاع تهویه باید از کف زمین ۲۰ سانتی‌متر باشد. این کار می‌تواند با باز کردن درب‌های دو طرف سالن نیز انجام شود.

شرایط نظافت و ضد عفونی محل پرورش قارچ

دیواره‌های سالن پرورش قارچ باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتوان آن‌ها را شست و از گرد و غبار و آلودگی پاک کرد. همچنین کف سالن بهتر است به سمت خروجی آب شیب‌دار باشد تا آب اضافه حاصل از شستشو روی زمین باقی نماند.

آموزش پرورش قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی

حالا که فهمیدیم قارچ را در چه مکان هایی می توان پرورش داد و بسترهای مختلف قارچ کدامند، نوبت به بخش عملی کار می‌رسد در ادامه مراحل کشت قارچ صدفی را به طور نسبتاً خلاصه شرح می‌دهیم:

آماده سازی بستر قارچ صدفی

اولین گام از مراحل پرورش قارچ صدفی در خانه، آماده سازی بستر رشد قارچ است. پس از انتخاب ماده مورد نظرتان برای ایجاد بستر رشد قارچ صدفی، باید فرآیند شستن و ضدعفونی کردن آن را طی کنید. کاه و کلش را خرد کنید تا اندازه تکه‌های آن به ۳ تا ۸ سانتی‌متر برسد. سپس برای مدت ۲۴ ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. پس از خیس خوردن کاه‌ها را از آب خارج کرده و برای اطمینان از تمیزی چند بار بشویید. دقت کنید که هیچ کثیفی یا خاکی نباید روی کاه‌ها باقی بماند.

برای ضد عفونی کردن کاه‌ها، آن‌ها را به مدت ۱.۵ تا ۲ ساعت در آب بجوشایند و حین جوشیدن آن‌ها را هم بزنید تا حرارت کافی به همه جای آن برسد. کاه‌ها را در یک فضای تمیز و کنترل شده آبکشی کنید و اجازه دهید رطوبت اضافه و حرارت آن از بین برود. بدون شک هدف از طی این فرآیند، تمیز کردن و ضدعفونی کاه است، برای همین نباید پس از آبکشی، خاک یا غبار روی کاه‌ها بنشیند. اکنون بستر قارچ آماده است و می‌توانید کار کشت قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی را آغاز کنید.

روش کشت قارچ صدفی در کیسه پلاستیکی

پرورش در کیسه پلاستیکی، نسبت به دیگر روش های مختلف پرورش قارچ صدفی، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است. در این روش شما باید پس از پر کردن کیسه ها با کاه و کلش و قرار دادن بذر قارچ بر روی کاه، کیسه‌ها را از سقف آویزان کنید. نکته مهم در مورد پرورش قارچ در کیسه پلاستیک، این است که سقف اتاق یا سالن کشت قارچ باید تحمل وزن کیسه‌ها را داشته باشد.

مزیت این روش نسبت به دیگر شیوه های پرورش قارچ این است که نیازی به قفسه‌بندی یا ایجاد طبقه ندارید، برای همین هزینه‌های کار به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همین ویژگی کمک می‌کند سود پرورش قارچ صدفی در مقیاس کم، افزایش یافته و امکان گسترش سریع کار فراهم شود.

بازگشت به وبلاگ