بازگشت به وبلاگ

مصرف میوه تابستانی در بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در مورد میوه‌ها نمی‌توان گفت کدام میوه برتری خاصی نسبت به دیگری دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌های باردار به صورت متنوع از تمام میوه‌های فصل استفاده کنند و در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه‌ و ‌سبزی‌های تازه و صیفی‌جات به صورت متنوع مصرف نمایند.

در فصل تابستان میوه‌های مختلفی مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز، توت فرنگی و … وجود دارد که می‌توان از این میوه‌ها به طور متعادل در میان وعده‌های مختلف استفاده کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا میوه‌های تابستانی مفید در بارداری را به شما معرفی کنیم.

توصیه پزشکان به اکثر خانم‌های باردار این است که از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه‌ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار، شام مصرف نمایند. بدین ترتیب می‌توانند سلامت خود و فرزندشان را در آینده تضمین کنند.

7 میوه تابستانی در بارداری که فواید بسیاری دارند

به طور کلی رژیم غذایی این دوران مانند برنامه غذایی در حالت عادی است و تفاوتش در میزان ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است که در این دوران باید به میزان بیشتری دریافت شود. خود مادران باردار هم نگران این هستند که چه میوه‌‌هایی از انواع میوه تابستانی در بارداری را بخورند که برای خودشان و جنین مفید باشد، از چه میوه‌‌هایی پرهیز کنند و خوردن کدام میوه تابستانی در بارداری جنین را زیبا می‌کند؟ در ادامه 7 مورد از این میوه‌های تابستانی را به شما معرفی می‌کنیم:

شاه توت

شاه توت جزو مفیدترین انواع میوه تابستانی در بارداری است که فصل رشد نسبتاً کوتاهی دارند. این میوه در اواسط تابستان به بازار می‌آید و اواخر تابستان هم می‌رود. اما نگران نباشید چون برای استفاده در کل سال، می‌توانید آنها را در فریزر تازه نگه دارید. مصرف یک فنجان از شاه توت ویتامین C روزانه بدن را تامین می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین A است که کمبود این ویتامین در دوران بارداری منجر به بروز عفونت‌های تنفسی هنگام تولد می‌شود.

توت و بری
خرید توت اینترنتی

گیلاس

یکی دیگر از اعضای مهم انواع میوه‌ تابستانی در بارداری گیلاس است. گیلاس‌های تک دانه و رسیده در اواخر بهار آماده‌ برداشت هستند و با آمدن تابستان در بازار میوه و تره بار پر می‌شوند. این میوه جزو میوه های تابستانی خون ساز محسوب می‌شود که به جلوگیری از کم خونی بدن در دوران بارداری کمک می‌کند و سرشار از فولات است. فولات از گروه ویتامین B به جلوگیری از نقایص مغز در نوزاد می‌پردازد. علاوه بر این گیلاس منبع ویتامین C نیز محسوب می‌شود، آنتی اکسیدانی که از آسیب‌های سلولی جلوگیری می‌کند و برای جذب آهن در بدن مفید است.

گیلاس
برای خرید اینترنتی گیلاس اینجا کلیک کنید

شلیل

این میوه با کمی ظاهر متفاوت، پوسته‌ بدون پرز و گوشته‌ سفت‌تر، مشابه هلو است. این میوه بخاطر طعم دلچسب و ظاهر خوش رنگش از میوه‌‌های محبوب تابستان محسوب می‌شود. تقویت سیستم ایمنی و پاک کنندگی کلیه‌ها از جمله خواص بارز شلیل است. به علاوه این میوه تابستانی در بارداری از منابع خوب پتاسیم بوده و سرشار از ویتامین B6، ویتامین C و فیبر است. بیشتر از نیمی از زنان طی بارداری یبوست را تجربه می‌کنند و آن هم به دلیل فشار رحم بر روده، نگرانی، اضطراب، رژیم غذایی کم فیبر و مصرف مکمل آهن است.

شلیل
خرید اینترنتی شلیل از پیشنهادات سبزمنظر

اضافه کردن شلیل به رژیم غذایی به دلیل این که سرشار از فیبر است، برای از بین بردن یبوست مفید بوده و  ویتامین B6 موجود در آن به رفع تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

هلو

هلو یکی از بهترین میوه های تابستانی برای بارداری است که فولات موجود در این میوه بیشتر از سایر میوه‌ها است. علاوه بر این که منبع زیادی از ویتامین C، ویتامین B، ویتامین K، فیبر، کولین، منیزیم و پتاسیم نیز محسوب می‌شود.

هلو
خرید اینترنتی هلو از تره بارهای آنلاین

هلو همچنین سرشار از آهن است و از آن به عنوان میوه های تابستانی خون ساز یاد می‌شود. هلو همچنین به رفع تهوع هنگام بارداری نیز کمک می‌کند و منجر به تسکین گرفتگی عضلات پا که در بارداری شایع است، می‌شود. کولین موجود در این میوه برای رشد مغز و اعصاب کودک شما مفید است و از نقایص لوله عصبی و اختلال حافظه در سال های بعد زندگی کودک جلوگیری می‌کند.

لیمو

بسیاری از زنان باردار گزارش داده‌اند که با مصرف این میوه و یا نوشیدن لیموناد تهوع‌شان در دوران بارداری برطرف شده است. لیمو همچنین سرشار از ویتامین C بوده که به تحریک دستگاه گوارش برای از بین بردن یبوست کمک می‌کند. البته از آن جایی که مصرف لیمو سبب از بین رفتن مینای دندان می‌شود، توصیه به شستشوی دهان بعد از خوردن آن است.

لیمو شیرین
خرید لیمو ترش تازه اینترنتی

آلو

انواع آلو سرشار از کربوهیدرات، ویتامین C، فیبر، فولات و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین است. اگر شما مبتلا به دیابت حاملگی هستید، مصرف این میوه تابستانی در بارداری که سرشار از کربوهیدرات‌های مفید است، توصیه می‌شود.

آلو
خرید اینترنتی آلو

سیب

سیب جزو میوه‌‌های تابستانی است که سرشار از فیبر بوده و منبع خوب ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم محسوب می‌شود. خوردن این میوه در دوران بارداری ممکن است کودک را در سال‌های بعدی زندگی‌اش از ابتلا به آسم و آلرژی محافظت کند.

سیب
خرید انواع سیب از فروشگاه های آنلاین

نکات مهم در مصرف میوه تابستانی در بارداری

دقت داشته باشید که خوردن میوه‌ای خاص ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد کند. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می‌شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید نسبت به خوردن میوه ملاحظات خاصی را درنظر بگیرد. میوه‌هایی مانند توت‌ها و توت فرنگی ممکن است ایجاد حساسیت کنند.

بنابراین خانم‌ها اگر از این میوه تابستانی در بارداری برای اولین بار مصرف کنند، ممکن است باعث بروز نشانه‌های آلرژیک شود. اگر فرد باردار با مصرف میوه‌ای متوجه شد که حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. معمولاً حساسیت میوه در زمانی که تغذیه‌ی کمکی برای شیر دادن به نوزاد مصرف می‌شود، به وجود می‌آید و در این دوران اگر میوه‌ای برای اولین بار مصرف شود ممکن است حساسیت ایجاد کند.

اگر ویار دارید…

در 3 ماهه اول بارداری خانم‌های باردار با ویار مواجه هستند و معمولاً تمایل خاصی به خوردن میوه تابستانی در بارداری دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد به وجود می‌آید، ممکن است اتفاق بیافتد.

اگر شما میوه خاصی را بیش از حد طبیعی مصرف کنید، این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک او به وجود ‌آورد. بنابراین توصیه ما به خانم‌های باردار این است که از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه‌ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار، شام مصرف نمایند. اگر به این توصیه‌ها عمل شود مشکل خاصی برای آنها به وجود نمی‌آید.

خرید میوه های تازه و ارگانیک

علاوه بر توجه به میوه‌های خاص فصل تابستان که برای بارداری مفید هستند لازم است به مصرف میوه‌های تازه و ارگانیک نیز در این دوران توجه داشته باشید. میوه‌هایی که توسط مواد شیمیایی و آفت کش‌ها رشد می‌کنند در آینده اثرات مخربی را بر روی بدن جا می‌گذارند. پس حتماً برای خرید میوه تابستانی در بارداری به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. یکی از خدماتی که سبزمنظر به کاربران خود ارائه می‌دهد معرفی بهترین تره بارهای اینترنتی برای خرید میوه است.

بازگشت به وبلاگ