بازگشت به وبلاگ

غذای ارگانیک به محصولات غذایی گفته می‌شود که بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید، تهیه و فرآوری می‌شوند. استفاده از محصولات ارگانیک به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کرده است چراکه اعتقاد عمومی این است که غذای ارگانیک در مقایسه با غذای معمولی سالم‌تر است. با این حال، یافتن حقایق دقیق در مورد غذاهای ارگانیک همیشه سخت بوده زیرا مردم نظرات مختلفی در مورد فواید آن دارند. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا به آن دسته از فواید محصولات ارگانیک که تحقیقات کامل در موردشان انجام شده و از درستی آن‌ها اطمینان حاصل شده است بپردازیم.

اندر فواید محصولات ارگانیک

  • سلامت کلی بدن

از آنجایی که غذاهای ارگانیک با استفاده از سموم دفع آفات شیمیایی یا کودهای شیمیایی تولید یا فرآوری نمی‌شود، فاقد هرگونه عنصر مواد شیمیایی سمی هستند و دیگر از طریق راه‌های مضر بر سلامت انسان تأثیر نمی‌گذارد. استفاده از تکنیک‌های طبیعی، مانند کود سبز برای بارور کردن زمین‌ها و تناوب زراعی در کنترل آفات و بیماری‌ها کاملاً در تولید محصولات غذایی مطمئن‌تر، و سالم‌تر خواهد بود. علاوه بر این، مواد غذایی سالم به معنای افراد سالم، و تغذیه بهتر برای زندگی بهتر، هم برای افراد و هم برای حیوانات است.

  • دارای آنتی اکسیدان

بکی از فواید محصولات ارگانیک داشتن آنتی اکسیدان است. اثرات مثبت آنتی اکسیدان‌ها بر سلامت کلی بدن افراد در تعدادی از مطالعات علمی مشخص شده است‌، به ویژه افرادی که همیشه از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که غذاهای ارگانیک فاقد مواد شیمیایی هستند که به طور معمول با ویتامین‌ها، ترکیبات آلی و مواد معدنی واکنش نشان می‌دهند، بنابراین تأثیرات اساسی آنتی اکسیدان‌ها در محصولات غذایی را کاهش می‌دهند.

آخرین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذای ارگانیک می‌تواند به مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌های مفید و مغذی کمک کند. تأثیرات مثبت آنتی اکسیدان‌های بدست آمده از غذاهای ارگانیک شامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان، مشکلات بینایی، پیری زودرس و … است.

  • ایمنی محیط زیست

غذاهای ارگانیک به طور طبیعی پرورش پیدا می‌کنند و حداقل دخالت در منابع محیطی را که از زندگی سالم حمایت می‌کنند، ایجاد می‌کنند. از آنجا که مواد شیمیایی مضر در کشاورزی ارگانیک ممنوع است، آلودگی در آب، هوا و خاک به حداقل می‌رسد، بنابراین یک محیط سالم و امن را به وجود می‌آورد. به طور دقیق، کشاورزی ارگانیک پیامدهای طولانی مدت سلامتی انسان را که ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک است، کاهش می‌دهد.

  • مصرف موادغذایی تازه

محصولات غذایی ارگانیک با استانداردهای بسیار سختگیرانه تولید، فرآوری و تهیه می‌شوند. شما هیچگاه مواد نگهدارنده شیمیایی مورد استفاده در غذاهای ارگانیک را پیدا نخواهید کرد. غذای ارگانیک اغلب تازه و دارای طعم طبیعی است زیرا از مواد نگهدارنده برای آنکه ماندگاری بیشتری داشته باشد، استفاده نمی‌کنند. اکثر محصولات غذایی ارگانیک در همان محلی که تولید می‌شوند فروخته یا عرضه می‌شوند.

  • مقاومت آنتی بیوتیکی

انسان‌ها در معرض مسائل مختلف بهداشتی و بیماری‌ها هستند و در بیشتر مواقع برای اطمینان از اینکه سالم بمانند باید اقدامات مراقبتی انجام دهند. این امر با دریافت واکسن‌های مختلف و داروهای آنتی بیوتیکی در صورت حمله ویروس یا باکتری به بدن افراد حاصل می‌شود. به همین ترتیب، منابع غذایی غیرآلی (به ویژه دام و خوراک دام) از واکسن‌ها، هورمون‌های رشد، محصولات جانبی حیوانات و آنتی بیوتیک‌ها برای درمان و تغذیه دام استفاده می کنند.

  • فاقد اصلاح ژنتیکی

غذاهای ارگانیک فاقد تراریخته هستند، یعنی در طبیعت از نظر ژنتیکی دست‌کاری نشده‌اند. مهندسی ژنتیک برروی محصولات غذایی در عصر حاضر یک نگرانی بزرگ است. غذاها یا گیاهانی هستند که برای افزایش مقاومت در برابر آفت کش‌ها و علف کش‌ها، DNA آنها تغییر کرده و به طور طبیعی رشد نمی‌کنند. در حالیکه شواهد قطعی درباره خطرات این نوع مواد غذایی وجود ندارد، طرفداران ایمنی مواد غذایی نگران هستند که تحقیقات مطمئنی برای تأیید ایمنی آن‌ها انجام نشده است.

طرفداران ایمنی غذا معتقدند که GMO (غذاهای اصلاح شده ژنتیکی)، عامل اصلی رشد کند مغز، آسیب اندام‌های داخلی، اختلالات دستگاه گوارش و ضخیم شدن دستگاه گوارش هستند. بنابراین از جمله فواید محصولات ارگانیک برای سلامتی بدن این است که فاقد GMO هستند.

  • سیستم ایمنی قوی‌تر

به نظر می‌رسد مفهوم تولید بیشتر غلات، گوشت بیشتر و میوه‌های بزرگتر، از طریق اصلاحات ژنتیکی و استفاده از هورمون‌های رشد، برخی از نگرانی‌های مربوط به عدم امنیت غذایی در جهان را برطرف می‌کند. این اثرات هنوز قابل مشاهده نیستند اما در طولانی مدت، پیامدهای آن حساسیت به مواد آلرژی‌زا و کاهش عمده قدرت سیستم ایمنی بدن است. با خوردن غذاهای ارگانیک، خطرات کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد زیرا در روش رشد محصولات ارگانیک هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این غذاهای ارگانیک دارای محتوای با کیفیت، ویتامین و مواد معدنی بالاتری هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کنند.

بازگشت به وبلاگ