بازگشت به وبلاگ

اصطلاح “ارگانیک” در واقع به فرآیند تولید بعضی از غذاها اشاره دارد. و به غذاهایی که در فرآیند رشد و پرورش آن‌ها از مواد شیمیایی مصنوعی، هورمون‌ها، آنتی بیوتیک‌‌ها یا ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی استفاده نشده باشد غذاهای ارگانیک می‌گویند. بنابراین برای داشتن برچسب ارگانیک، یک محصول غذایی باید فاقد مواد افزودنی مصنوعی باشد. اما منظور از مواد افزودنی چیست و غذاهای ارگانیک کدامند؟

غذاهای ارگانیک کدامند؟

مواد افزودنی غذاها شامل شیرین کننده‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده، رنگ‌های خوراکی، طعم دهنده‌ها و مونوسدیم گلوتامات (MSG) می‌شود. محصولات زراعی ارگانیک نیز برای بهبود رشد گیاهان از کودهای طبیعی مانند کود حیوانات استفاده می‌کنند. و از طرفی دیگر به حیواناتی که تحت عنوان ارگانیک پرورش پیدا می‌کنند نیز آنتی بیوتیک یا هورمون رشد داده نمی‌شود.

دلیل توصیه به کشاورزی ارگانیک به منظور بهبود کیفیت خاک و حفظ آب‌های زیرزمینی است. چراکه باعث کاهش آلودگی می‌شود و ممکن است برای محیط زیست بهتر باشد. بیشترین غذاهای ارگانیک خریداری شده نیز  میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات و گوشت هستند. همچنین امروزه محصولات ارگانیک فراوری شده زیادی مانند سودا، کلوچه و غلات صبحانه نیز در فروشگاه‌ها موجود است.

استانداردهای غذاهای ارگانیک کدامند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از غذاها در گروه “Organic” طبقه‌بندی می‌شوند؟ و یا طبقه‌بندی غذاهای ارگانیک کدامند؟ طبق بررسی‌ها‌، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر محصولات غذایی ارگانیک خریداری کرده‌اند. از حدود ۲۰ سال قبل، هر غذایی که در ایالات متحده به فروش می رسد – اعم از تولید محلی یا وارداتی – باید دارای استانداردهای خاصی باشد که توسط وزارت کشاورزی ایالات و متحده (USDA) برای استفاده از برچسب “Organic” مجاز باشند. همچنین به دلیل اینکه غذاهای ارگانیک متفاوت از غذاهای معمولی پرورش و فرآوری می‌‌شوند از نظر سازمان USDA تعریف خاصی دارند.

غذاهای ارگانیک کدامند؟

تعریف USDA از غذاهای ارگانیک چیست؟

غذاهای ارگانیک توسط کشاورزانی تولید می‌شوند که به استفاده از منابع تجدید‌‌ پذیر و صرفه جویی در خاک و آب، برای افزایش کیفیت محیط زیست برای نسل‌های آینده تأکید دارند. گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات ارگانیک، همگی از حیواناتی تهیه می‌شوند که به آن‌ها هیچ آنتی بیوتیک یا هورمون رشدی داده نمی‌شود و بدون استفاده از سموم دفع آفات معمولی تولید می‌شوند. قبل از اینکه یک محصول به عنوان “Organic” برچسب گذاری شود، مأمور مصوب دولت از مزرعه محل تولید غذا بازدید می‌کند تا مطمئن شود که کشاورز از تمام قوانین لازم برای رسیدن به استانداردهای ارگانیک USDA پیروی می‌کند. شرکت‌هایی که قبل از رسیدن به سوپرمارکت یا رستوران محلی شما غذای ارگانیک را پرورش می‌دهند نیز باید توسط مأموران بازدید شوند.

غذاهای طبیعی در مقابل ارگانیک

هر کدام از ما به هر حال ممکن است برچسب‌هایی را ببینیم که ادعا می‌کنند یک ماده غذایی، طبیعی، بدون آفت کش یا فاقد هورمون است، اما این اصطلاحات را نباید با واژه “ارگانیک” مترادف دانست. پس تفاوت‌های غذاهای طبیعی در مقابل غذاهای ارگانیک کدامند؟ USDA غذاهای ارگانیک را به عنوان محصولاتی تعریف می‌کند که حداقل 95٪ از شرایط غذاهای ارگانیک را داشته باشند. هنگام بازاریابی محصولات، در صورت تمایل خود تولیدکنندگان، روی محصولات از برچسب ارگانیک USDA استفاده می‌کنند. همچنین برروی محصولاتی که 100٪ مواد آلی دارند، برچسب “100٪ ارگانیک” چسبانده می‌شود. اما به طور کلی استفاده از برچسب USDA اجباری نیست، ولی با این حال ممکن است این برچسب را روی تمام محصولات ارگانیک مشاهده نکنید.

در ایالات متحده، بیشترین غذاهای ارگانیک خریداری شده میوه‌ها و سبزیجات هستند که بیش از 70٪ خرید مواد غذایی ارگانیک را تشکیل می‌دهند. به دلیل استانداردهای لازم برای تولید غذاهای ارگانیک، این غذاها به طور کلی گرانتر از غذاهای غیرارگانیک هستند.

آیا غذاهای ارگانیک از غذاهای فاقد برچسب USDA سالم ترند؟

در حالی که USDA دقیقاً استفاده از اصطلاح ارگانیک را در مورد محصولات غذایی اجباری کرده است، اما خود آژانس هیچ ادعایی درباره سالم یا ایمن بودن غذاهای ارگانیک نسبت به غذاهایی که این برچسب را ندارند، نمی‌دهد. قانون 2002 یک استاندارد ملی مواد غذایی ارگانیک را وضع کرد. که مواد غذایی دارای برچسب “USDA Organic” باید به استانداردهای زیر برسند. استانداردهای غذاهای ارگانیک کدامند؟

  • به گونه‌ای تولید شوند که از منابع طبیعی محافظت کنند.
  • فقط از محصولات و دام‌های مجاز استفاده شود.
  • استفاده از محصولات و دام‌هایی که در تولید آن‌ها از مهندسی ژنتیک (GMO) استفاده  می‌شود، خودداری شود.
  • از استفاده از اشعه یونیزه، لجن فاضلاب‌ها و اکثر سموم دفع آفات و کودهای مصنوعی خودداری کنید.

غذاهای ارگانیک کدامند؟

برچسب های ارگانیک چه معنایی دارند؟

فراتر از “USDA Organic” ، دولت ایالات متحده غذاهای ارگانیک را درجه‌بندی می‌کند و به آنها یکی از سه دسته برچسب گذاری را می‌دهد. اما معنای برچسب غذاهای ارگانیک کدامند؟

  • 100 درصد ارگانیک: اینها غذاهایی هستند که فقط دارای مواد تایید شده ارگانیک هستند.
  • ارگانیک: حداقل 95٪ مواد تشکیل دهنده این غذاها ارگانیک است.
  • ساخته شده از ارگانیک: در این غذاها ، حداقل 70٪ از مواد تشکیل دهنده با استفاده از روش‌های کشاورزی ارگانیک ساخته می‌شوند.

سخن آخر

حالا که می‌دانیم مواد غذایی ارگانیک کدامند و هرکدام از برچسب‌های ارگانیک چه معنی دارند، هنگام خرید مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشید و برای سلامتی خود و محیط زیست از محصولات ارگانیک استفاده کنید. برای اینکه از مزایای محصولات ارگانیک بیشتر بدانید مقاله ما درباره فواید محصولات ارگانیک را هم مطالعه کنید.

بازگشت به وبلاگ