بازگشت به وبلاگ

قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات تازه توصیه می شود که آنها را به خوبی با آب بشویید تا اثری از میکروب و آلودگی ها روی آنها باقی نماند. شستن سبزی خوردن کاری است که همه قبل از استفاده از آن انجام می دهند اما چند درصد افراد شسشوی صحیح را انجام می دهند؟ روش شستن سبزی خوردن چرا مهم است؟

 

روش شستن سبزی_ سبز منظر

بهترین طریقه شستن سبزی چیست؟

در حالی که شستشوی سبزی و میوه تازه با آب از دیرباز روش سنتی بوده است، اما این سوال وجود دارد که شستن با آب کافی است یا نه؟

برخی از مردم از صابون، سرکه، آب لیمو و مایع سفید کننده برای ضدعفونی سبزی خوردن استفاده می کنند.

با این حال کارشناسان بهداشت و ایمنی مواد غذایی، از جمله سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل بیماری (CDC)، به شدت از مصرف کنندگان می خواهند که حدالمقدور از این مواد برای شستشو استفاده نکنند.

استفاده از چنین موادی ممکن است خطرات بیشتری را برای سلامتی به همراه داشته باشد. خوردن مواد شیمیایی تمیز کننده تجاری مانند سفید کننده می تواند کشنده باشد و هرگز نباید برای شستشوی سبزی خوردن و میوه های تازه استفاده شود.

همچنین موادی مانند آب لیمو، سرکه موثرتر از آب معمولی نیستند و حتی ممکن است رسوبات اضافی روی مواد غذایی باقی بگذارند.

توجه داشته باشید که محصولات تازه فقط هنگام خوردن باید شسته شوند. شستن سبزی ها و میوه ها هنگامی که می خواهید آنها در یخچال نگه دارید، محیطی را ایجاد میکند که در آن احتمال رشد باکتری بیشتر است.

قبل از شروع شستشوی محصولات تازه، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. اطمینان حاصل کنید که هرگونه ظرف، سینک ظرفشویی و سطوحی که محصولات را روی ان قرار می دهید، ابتدا کاملاً تمیز شده باشند.

شستن سبزی خوردن_ سبز منظر2

آیا گرمای حاصل از پخت باکتری ها را از بین نمی برد؟

در حالی که اکثر باکتری های ناشی از مواد غذایی در دمای 141 درجه فارنهایت می میرند اما بقایای محیطی، آثار کود یا سایر بقایای نامطلوب را که ممکن است در سطح گیاهان شما کمین کنند، از بین نمی روند. در مورد سبزی تازه که بیشتر در زمین کشت می شود و اغلب به صورت پخته نشده مانند جعفری، ریحان، گشنیز، تلخون، پونه و… مصرف می شوند، می توانند پتانسیل بسیار بالاتری را برای آسیب به سلامتی داشته باشند. این به این دلیل است که آنها اغلب فرایند پخت را انجام نمی دهند.

 

طریقه شستن سبزی خوردن

  1. . برگهایی که پژمرده، زرد رنگ و یا سوراخ هایی دارند را حذف کنید. این برگها در واقع می توانند باعث تسریع در پوسیدگی شده و زمان تازگی سبزیجات را کاهش دهند. ترجیحا دسته ای را انتخاب کنید که دارای سالم و بدون خرابی بوده و دارای برگهای سبز تیره باشند. مراقب حیوانات کوچک مانند کفشدوزک، لارو کرم و سایر موارد نامطلوب باشید.
  2. سبزی ها را در یک لگن یا سینک ظرفشویی که از آب سرد پر شده قرار دهید. هنگام شستن برگ های سبزی از آب بسیار کم استفاده نکنید چراکه اجازه نمی دهد که کثیفی ته نشین شده و سبزی های شفاف شناور شوند. هنگامی که سبزیجات غوطه ور شدند، زیر ورو کنید تا کاملا خیس بخورد. هنگامی که خاک کاملا ته نشین شد، سبزی ها را از آب خارج کنید. لگن را بشویید و دوباره این کار را تکرار کنید.

 

شستن سبزی_ سبز منظر

  1. هنگامی که سبزی ها تمیز شدند، آنها را روی یک حوله خشک پهن کنید. برگ های سبزی را با حوله قبل از اینکه به آرامی دور آنها بپیچید، با دقت پاک کنید. چند دقیقه زمان دهید تا آب اضافی آنها جذب شود.
  2. برای مصرف آنها، گونه هایی که ساقه هایشان قابل خوردن نیست را ببرید. برخی از برگ های سبزی مانند گشنیز دارای ساقه های خوراکی هستند، که نیازی به حذف کامل آنها نیست.
  3. سبزی هایی که داخل حوله کاغذی پیچیده اید را در کیسه فریزر زیپ دار قرار دهید و زیپ را ببندید.
  4. توجه کنید که که گیاهان را در سردترین قسمت های یخچال خود قرار ندهید. این مناطق اغلب برای سبزی های تازه بسیار سرد هستند و باعث می شوند که آنها زوتر از بین بروند یا حتی یخ بزنند.

 

 

بد نیست شما هم خلاقیت به خرج دهید و کاشت سبزیجات را امتحان کنید. حتی می توانید سبزی ها را طبقاتی کشت کنید. اگر هم می خواهید از طبع برگ های سبزی خوردن مطلع شوید و مصلح های آنها را بشناسید مقاله ما را بخوانید. از اینکه مطالب ما رو مطالعه می کنید سپاس گذاریم و منتظر نظرات شما هستیم.

بازگشت به وبلاگ